הרב קרים מוכר את החמץ של צה"ל
הרב קרים מוכר את החמץ של צה"לצילום ארכיון: דובר צה"ל

צה"ל הקים צוות מיוחד לבדיקת האפשרות להקמת מתחמי אכילת חמץ בימי הפסח.

על פי תשובת מחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה שהונחה בסוף השבוע האחרון על שולחן בג"ץ, בחודש יולי האחרון "הורה ראש אגף כוח האדם בצה"ל על הקמת צוות לבחינת ההוראות בדבר הכנסת מזון חץ לבסיסי צה"ל במהלך חג הפסח. בחודש אוגוסט 2021 מונה הצוות, בראשות קצינה בדרגת אלוף-משנה מאגף כח האדם, ובהשתתפות בעלי תפקידים מאגף כח האדם, חיל החינוך, הרבנות הצבאית, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ומפקדים ממספר יחידות."

הצוות המורחב בדק אפשרות לבצע שינוי של הפקודה המטכ"לית מתקופת הרב הראשי לצה"ל האלוף הרב גורן זצ"ל האוסרת כליל הכנסת חמץ לפסח, והחלפתה ב"אפשרות להכנסת חמץ לבסיסים במתכונת מוגבלת, כלומר רק לתחמים ייעודיים, אשר יוגדרו לצורך כך בבסיסים."

על פי המסמך, נדחה הרעיון בשלב זה ממספר סיבות: מתחמי החמץ יפגעו בחזקת הכשרות ההלכתית של הבסיסים בהם יוקמו, הקושי הפרקטי בהקמת מתחמים שכאלה במוצבים ובנקודות ארעיות השייכות לצה"ל, פגיעה בלכידות היחידה, ומידת ביקוש נמוכה לאור לוח החופשות בימי חג הפסח בצה"ל, הכולל גם יחידות "פתוחות" בהן חיילים שאינם קרביים אוכלים ארוחת בוקר וארוחת ערב בביתם.

עם זאת, מחר (ב') צפוי בג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות לדון בעתירה, ובמסגרת זו באפשרויות השונות אותן הגה הצוות המיוחד.

בארגון תורת לחימה, המתריע מפני פגיעת בג"ץ בצה"ל, בחייליו ובצביונו היהודי הגיבו: "מזעזע לראות כיצד הבריונות של השמאל הרדיקלי, באמצעות בג"ץ הנמצא בשליטה מוחלטת של מיעוט אנטי-יהודי, רומסים את הצבא היהודי היחיד בעולם, ומרסקים את יסודות הזהות היהודית שמחזיקים אותו מיום הקמת צה"ל ומדינת ישראל. חובה לחזק את הרבנות הצבאית כסמכות המובילה אשר מנהלת את מבצעי פסח וסדר החג בצורה נאותה מזה 73 שנה יחד עם כלל המפקדים והחיילים. בן גוריון ז"ל ולהבדיל הרב גורן זצ"ל היו מתהפכים בקברם אם היו שומעים כי בצה"ל מוקם 'צוות חמץ' בלחץ בג"ץ. אנו קוראים לרמטכ"ל כוכבי להתעשת ולבלום מחר בבג"ץ כל נסיון של השמאל הקיצוני והקרן החדשה לפגוע בצה"ל ואחדותו, ביהדותו של הצבא, בחייליו ובמפקדיו."

במסגרת תשובת המדינה לבג"ץ, צה"ל הודיע כי יחדול מעריכת חיפושים בציוד אישי ועל גופם של חיילים במסגרת ההכנות לפסח בבסיסים צבאיים.

העתירה הוגשה בנובמבר האחרון בדרישה לבטל את האיסור הגורף על הכנסת חמץ למחנות צה"ל בימי הפסח, ולאפשר לחיילים, קצינים ועובדי צה"ל שאינם שומרי כשרות להחזיק ולצרוך מזון שאינו כשר לפסח ברשות הפרט שלהם, מחוץ למתחמים שבהם הצבא מכין ומגיש מזון.

לקראת הדיון שצפוי מחר הביעה המדינה התנגדות להתרתה, החזקה וצריכה של חמץ בבסיסי הצבא, גם ברשות הפרט, אך הצהירה כי בכוונת צה"ל לרענן את ההנחיות הנוגעות לעניין ביצוע חיפושים לאיתור מזון חמץ, ולהבהיר כי בצה"ל אין לערוך בדיקות יזומות בחפצים האישיים של הנכנסים ליחידות הצבא ולמתקניו, ואף לא בתיקים אישיים של חיילים או על גופם לצורך איתור חמץ במהלך תקופת חג הפסח. בהתאם, הודיעה המדינה כי חידוד בנושא צפוי להיות מופץ למפקדי צה"ל לקראת חג הפסח הקרוב.

"בצה"ל לא נוהגת מדיניות של בדיקה יזומה בחפצים האישיים של הנכנסים לבסיסי הצבא, ואף לא של חיפוש בתיקים אישיים של חיילים או על גופם לצורך איתור חמץ במהלך תקופת חג הפסח", טענה המדינה, אך הבהירה כי יחדדו את הנהלים בנושא. "מובן, כי ככל שתתקבלנה תלונות פרטניות ביחס למימוש ההנחיה האמורה, הן תטופלנה על-ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל".

הרב הראשי לצה''ל תא''ל הרב אייל קרים אמר כי ''תשובת המדינה שהוגשה השבוע, אשר נכתבה לאחר עבודת מטה מעמיקה בצה"ל בתיאום מלא עם הרבנות הצבאית, ובמשרד המשפטים, קובעת כי אין אפשרות מעשית לשינוי הפקודה. הסיבות לכך קשורות בעיקר לחובה להבטיח מזון כשר בפסח ולמנוע זליגת חמץ למטבחים; ובד בבד שמירה על ערך הרעות ולכידות היחידה, ומניעת מצב שבו החמץ מוביל לחייץ ולפילוג בין חיילי צה''ל.

"הפרקליטות הצבאית פעלה בשיתוף פעולה הדוק ומבורך עם הרבנות הצבאית לאורך הדרך, ואנו מודים לה על כך. כפי שהיה מאז ומתמיד, לא מתבצעים ולא יתבצעו חיפושים פולשניים בתיק הפרטי או בכיסי הבגדים של חיילים הבאים בשערי מחנות צה"ל. אך עמדת צה"ל והמדינה היא שהפקודה כשלעצמה נדרשת להישאר במקומה'', הוסיף הרב קרים.

ד"ר רם פרומן, יו"ר הפורום החילוני מסר כי "צה"ל ממשיך בגישה המעדיפה את זכויות החיילים הדתיים ומתעלם מזכויות החיילים החילונים. בעיניי הצבא, חופש הדת משמעו כפייה דתית ומחיקת הערך של חופש מדת, וכמובן רק החיילים החילונים נדרשים לכבד ולהתחשב. מדהים שהצבא טוען שמסדרי החמץ והחיפוש בציוד האישי הם לא פרקטיקה נהוגה. כמעט כל מי ששירת בצה"ל בעשור האחרון מכיר את החיפושים המשפילים הללו. הצהרה על חידוד נהלים לא מספיקה שהרי נוכחנו לדעת שוב ושוב שצה"ל מחדד לכאורה נהלים אבל בשטח נמשכות ההשפלה והפגיעה בפרטיות".

צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט

כזכור, רבנים בכירים בציונות הדתית הזהירו לפני כחודש מאפשרות של כניסת חמץ לבסיסי צה"ל במהלך חג הפסח, בעקבות עתירה לבג"ץ של הפורום החילוני ועמותת 'חדוש'.

בפוקום החילוני דורשים מבג"ץ לבטל את הפקודה האוסרת על הכנסת חמץ בשבעת ימי הפסח לבסיסי צה"ל, ובכך לחייב את הרמטכ"ל לאפשר הכנסת חמץ לבסיסים.

במכתב שנשלח לרמטכ"ל אביב כוכבי ולשר הביטחון בני גנץ, עליו חתמו הרב חיים דרוקמן, הרב דב ליאור, הרב שמואל אליהו והרב שלמה עמאר, הם ביקשו מהם לבלום כל נסיון להכנסת חמץ לבסיסים.

"בצער רב שמענו על הניסיון הממשי מצד ארגונים רדיקליים, לפגוע בחג הפסח ובצה"ל, באמצעות בג"ץ", נכתב. "חג חירותנו, נחוג כהלכתו בעם ישראל מאז יציאת מצרים לפני למעלה מ-3,300 שנה, ובצה"ל מיום הקמתו לפני למעלה מ73 שנה, על ידי כלל החיילים והמפקדים".

"צה"ל הינו הצבא היהודי היחיד בעולם, פקודותיו ממלכתיות ומותאמות לרוח היהדות, ועל פיהן מתנהלים כולם יחד בכל יחידות ובסיסי הצבא, באחדות נדירה", נאמר. "אנו מבקשים מכם, כי תממשו את אחריותכם ותבלמו על הסף, כל ניסיון מגמתי לפגוע בצביון היהודי של חג הפסח בצה"ל, ובזה תימשך האווירה הידידותית במחנות צה"ל, שבת אחים גם יחד".