בהופעה
בהופעהצילום: בראשית

להקת הנשים החרדית 'בראשית' עושה עוד היסטוריה קטנה עם צעד נוסף בדרך להכרה והיכרות מצד עולם התרבות הכלל ישראלי ובעוד ימים אחדים תקיים הופעה בתיאטרון החאן לנשים בלבד.

סולנית הלהקה, קרן משה, מספרת על ההלכים שקדמו לאירוע הראשוני, שהיא מאמינה שלא יהיה חד פעמי.

"זה היה תהליך מאוד ארוך שלקח הרבה זמן. זה לא רק שלנו. מסתבר שהרבה נשים במגזר רצו שהקול שלהן יישמע וכל אחת תרמה ועשתה עוד צעד ועוד צעד, דיברה עם מי שצריך, לחצה איפה שצריך, ברמה האישית הצקתי לכל מי שאפשר כדי שיבינו שיש כאן תרבות איכותית ולא מבקשים משהו שלא מגיע. יש כאן משהו חדש פורץ דרך ויש קהל של נשים, קהל צמא שרוצה לקבל מושגים חדשים בתרבות בשירה ובמוסיקה".

"בשנים האחרונות, ככל שזה היה בידי, ניסיתי בכל מקום. הגעתי לשרת התרבות דאז, מירי רגב, שרצתה לעזור, אבל לא נבחרה ולכן זה לא יצא, כתבתי מיילים לכל מי שאפשר כדי להסביר את החשיבות ואת הנחיצות, שיש לנו משהו טוב ביד ומצד שני אנחנו לא רוצות לוותר על ההלכה ואין סיבה. אין סיבה שנשים לא יופיעו לנשים כפי שהן מאמינות ויעשו טוב. זה לא אמור להטריד ולהפריע לאף אחד", אומרת משה.

על אותן מוסדות תרבות שמסרבים לאפשר הופעות לנשים בלבד גם אם אין בהן כל הפרעה, היא מעריכה שגם הרעש התקשורתי עשה את שלו "ואנשים מבינים שאם פותחים את החאן לנשים בלבד, מה הסיכון? כמה אנשים יקומו ויגידו שזה לא בסדר? הבינו שהתועלת שתהיה מכך הרבה יותר גדול". לטעמה התועלת לתיאטרון תהיה גם כלכלית וגם תרבותית ולהערכתה ההופעה של 'בראשית' לא תהיה האחרונה מסוגה בתיאטרון. לשאלתנו היא לא שוללת את האפשרות שגם הקורונה תרמה את תרומתה לנכונות התיאטרון להיפתח לקהלים חדשים כאשר הקהל "הרגיל" אינו בהכרח נוהר לאולמות סגורים בימים שכאלה, אם כי, היא אומרת שלא זו ההרגשה כשקיבלה בשיח מול הנהלת התיאטרון ולתחושתה "הם יגלו שעשו מהלך חשוב וטוב. הציבור הכללי אומר לציבור החרדי תבואו ותלמדו ותיישרו קו, אז אין יותר טוב מסוג כזה של יישור קו, תרבות איכותית".

גם בהופעתן הצפויה בתיאטרון החאן משתדלות נשות 'בראשית' להגיע למצב בו גם כל עובדי הבמה שסביב ההופעה תהיינה עובדות נשים ולא עובדים גברים, כולל האחראית על סחיבת ציוד הסאונד. עם זאת היא מודעת לכך שבחאן זה יהיה קשה יותר מהופעות העבר שכן "החאן משמש לתיאטרון ויש תפאורה שחייבת להישאר על הבמה. נכנסנו על מקום שבו כבר יש תפאורה ותאורה מותאמת, ולכן היינו חייבות מישהו משלהם, אבל גם אתו סיכמנו שיהיה רק לפני ההופעה ולא תוך כדי".

להופעתן של חברות 'בראשית' תצטרף בהופעה הרבנית ימימה מזרחי שתשלב בין מקבצי השירים קטעי מלל וחיזוק משלה. לשאלתנו אם גם נשים חילוניות נכללות בקהל, היא משיבה: "במופע האחרון בהיכל התרבות הגיעו נשים חילוניות שבסוף המופע חיכו כדי לשבח ולהלל ולומר שהתרגשו באופן לא רגיל, ושיש משהו עצמתי בערב שהוא רק לנשים. הן הופתעו לשמעו ולראות את זה והן מתכוונות להביא לפעם הבאה עוד הרבה חברות".