הרב אייל קרים, הרב אודי שורץ
הרב אייל קרים, הרב אודי שורץצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בג"ץ החמץ בצה"ל: הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים עדכן היום (שני) לאחר הדיון בבג"ץ כי עמדת המדינה וצה"ל היא כי אין אפשרות מעשית לשינוי פקודת החמץ ולהכנסת חמץ בכל אופן שהוא לבסיסי צה"ל במהלך חג הפסח.

"הבוקר התקיים בבית המשפט העליון דיון בנושא שינוי פקודת החמץ בצה"ל", כתב הרב קרין לרבנים הצבאיים. "עמדת המדינה וצה"ל, שלפיה יש להותיר את הפקודה על כנה, הוצגה באופן ברור וחד משמעי. החובה להבטיח כשרות במטבחים בפסח, כמו גם משמעותם העמוקה של ערך הרעות ולכידות היחידה, הוסברו היטב".

לדבריו, "בית המשפט לא הכריע לכאן או לכאן, והודיע שיפרסם החלטתו בהמשך. הרבה מאוד מידע לא מדוייק ומגמתי פורסם בשבוע האחרון. אך כאמור, העובדות הן שצה"ל קיים עבודת מטה מעמיקה, בחן מגוון חלופות ואפשרויות, והגיע למסקנה כנ"ל שאין אפשרות מעשית לשינוי הפקודה".

כפי שנחשף בערוץ 7, צה"ל הקים לאחרונה צוות מיוחד לבדיקת האפשרות להקמת מתחמי אכילת חמץ בימי הפסח. על פי תשובת מחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה שהונחה בסוף השבוע האחרון על שולחן בג"ץ, בחודש יולי האחרון "הורה ראש אגף כוח האדם בצה"ל על הקמת צוות לבחינת ההוראות בדבר הכנסת מזון חץ לבסיסי צה"ל במהלך חג הפסח. בחודש אוגוסט 2021 מונה הצוות, בראשות קצינה בדרגת אלוף-משנה מאגף כח האדם, ובהשתתפות בעלי תפקידים מאגף כח האדם, חיל החינוך, הרבנות הצבאית, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ומפקדים ממספר יחידות".

הצוות המורחב בדק אפשרות לבצע שינוי של הפקודה המטכ"לית מתקופת הרב הראשי לצה"ל האלוף הרב גורן זצ"ל האוסרת כליל הכנסת חמץ לפסח, והחלפתה ב"אפשרות להכנסת חמץ לבסיסים במתכונת מוגבלת, כלומר רק לתחמים ייעודיים, אשר יוגדרו לצורך כך בבסיסים."

על פי המסמך, נדחה הרעיון בשלב זה ממספר סיבות: מתחמי החמץ יפגעו בחזקת הכשרות ההלכתית של הבסיסים בהם יוקמו, הקושי הפרקטי בהקמת מתחמים שכאלה במוצבים ובנקודות ארעיות השייכות לצה"ל, פגיעה בלכידות היחידה, ומידת ביקוש נמוכה לאור לוח החופשות בימי חג הפסח בצה"ל, הכולל גם יחידות "פתוחות" בהן חיילים שאינם קרביים אוכלים ארוחת בוקר וארוחת ערב בביתם.