הרב ד"ר יואל בן נון
הרב ד"ר יואל בן נוןצילום: חזקי ברוך

דוד ושלמה מלכו בירושלים על עם ישראל כולו כ-73 שנים; 16 מלכי בית דוד מלכו בירושלים אחרי הפילוג (בלי לספור 3 ששפכו "דם נקי") כ-381 שנים, ומתחילת מלכות דוד בירושלים כ-454 שנים (לפי 'סדר עולם' וחז"ל);

זרובבל בן שאלתיאל מבית דוד הקים את הבית השני בירושלים תחת שלטון פרס ומדי;

אחרי זרובבל נעלמו מלכים ושליטים מבית דוד – עד היום!

הלל הזקן, שהיה מיוחס לבית דוד מצד אמו, עלה מבבל לירושלים ומינו אותו לנשיא הסנהדרין – 15 נשיאי הסנהדרין משושלת הלל עמדו בראש המוסד התורני שנותר כמנהיגות יחידה לעם היהודי אחרי החורבן השני, כמאה שנים בפני הבית (לפי חז"ל), וכ-355 שנים אחרי החורבן, ביחד כ-455 שנים, עד ביטול הנשיאות על ידי השלטונות הרומיים-ביזנטיים.

האם ייתכן להתעלם מההקבלה המפתיעה בין מלכות בית דוד בימי בית ראשון – כ-454 שנים (לפי חז"ל), לבין נשיאות בית הלל מסוף בית שני – כ-455 שנים (לפי חז"ל)?

מדהים!

רבים מצפים למלך משיח מבית דוד, שיחדש את המלוכה, יושיע את עם ישראל מכל אויביו, ויבנה מחדש את בית ה' בירושלים, כדוד ושלמה ביחד; זאת בניגוד חריף לדברי הנבואה המפורשים אצל דוד, שהמושיע במלחמות לא יוכל לבנות בית לה', כי בית ה' כולו שלום – אני משער, שרבים יסכימו וישמחו אם 'שלום' בנו של מלך המשיח מבית דוד יביא שלום על ישראל ויבנה את הבית לה' בירושלים...

יש עדיין גם כאלה המצפים למשיח שיקבץ גלויות (כלשון הרמב"ם, אף שהסתייג בעצמו והשאיר את הדבר סתום); אך אינם שמים לב, שציפייה זו סותרת את התפילה שלהם ושל כולנו בכל יום, כי לפי חז"ל (בבלי וירושלמי), סדר התפילה הוא סדר הגאולה – לכן רק ה' מקבץ גלויות כפי שמתרחש לנגד עינינו כבר כ-140 שנה – וצמח דוד יתגלה בסוף הדרך הארוכה; ובלשון חז"ל:

...ומה ראו לומר קיבוץ גלויות לאחר ברכת השנים? – דכתיב: "ואתם הרי ישראל, עַנפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶריְכֶם תִּשׂאוּ לעמי ישראל, כי קֵרבוּ לבוא" – וכיון שנתקבצו גלויות נעשה דין ברשעים... וכיון שכלו הפושעים מתרוממת קרן צדיקים... והיכן מתרוממת קרנם? – בירושלים... וכיון שנבנית ירושלים בא דוד... וכיון שבא דוד באת תפילה... וכיון שבאת תפילה באת עבודה...

(מגילה יז ע"ב; וכן בירושלמי ברכות, פרק ב' הלכה ד)

למרבה הצער, יש עדיין כאלה המצפים למשיח שיגאל אותם מן הציונות ומן המדינה, המאוסה עליהם ממש כמו על הקנאים המוסלמים; אלה ואלה טרם הבינו, שמדינת ישראל הציונית היא היא רצון ה' – א-ללה האחד והיחיד – כמדינת 'בָּנִי יִסרָאיל' מסוּרה 2 ומסוּרה 7 בקוּראן – והיא מדינת קיבוץ הגלויות כדברי הנביאים, והצלת שארית הפליטה אחרי החורבן הסופי של הגלות היהודית, בשואה.

עדיין יש גם המצפים לגאולה כמו יציאת מצרים, בפחות מ-24 שעות (כלשון הרבי מחב"ד); אך אינם נותנים דעתם, שמיציאת מצרים עד מלוך דוד עברו כ-436 שנה ככתוב בתנ"ך (מלכים-א ו', א) – ומפורש בדברי הנביאים ישעיהו (י"א, טז; כ"ז, יב-יג) ומיכה (ז', טו), שהגאולה העתידית תהיה דומה ליציאת מצרים...

האם יש רבנים שמצפים למשיח כגואל ומושיע לעולם התורה? שיקים מחדש סנהדרין גדולה כהלל הזקן, יכנס את כל חכמי ישראל וירומם אותם מכל הפילוגים והמחלוקות, ויפדה את כולנו מכל השנאות והחרמות, שעונשם חמור כחילול שבת וחילול השם?

האם נשים עגונות ומסורבות גט, ואלה שבעלן נטש אותן, והן ממתינות שנים לדיוני בתי הדין עד שצעקתן עולה לשמים, צריכות לצפות למשיח שיגאל אותן בהכרעות הלכה גדולות, שפוסקי הדור אינם מצליחים לקבל?

ואני מצפה ומתפלל בכל יום, שיחדש ה' עלינו את נבואת האמת, כי בלי נביאי אמת לא נוכל לדעת באמת מי ראוי להיות משיח צדקנו, גם בייחוסו וגם ביושר לבבו?

האם הוא יהיה המושיע האחרון במלחמות, או יגאל את הרבנים ואת התורה?

כמה נשים יהיה מותר לו לשאת? (לענ"ד, רק אחת! לא רוצה עוד אבשלום ואחיו);

מי יקבע מי יֵשֵב על כסאו אחריו, ומה יהיו תחומי סמכותו?

איזה בית רוצה ה' שנבנה לשמו בירושלים?

כמו בית ראשון? כמו בית שני? כנבואת יחזקאל? (שאין בה זהב!);

מה יקריבו על מזבחו, שיהיה באמת לריח ניחוח לרצונו?

אולי כל ירושלים תהיה "כסא ה'" כנבואת ירמיהו (ג', יז)?

אולי ה' רוצה רק משכן כמפורט בתורתו?

או שמא (כמו שהרגשתי בהר הבית בששת הימים) רק מקום של 'מורא מקדש', ששום אדם בעולם לא נכנס אליו כנאמר למשה בסנה: "אַל תִּקְרַב הֲלֹם! שַׁל נְעָלֶיךָ..."!

הרי כבר כתב החת"ם סופר (יורה דעה סוף רל"ו), שאי אפשר לבנות בית לה' בלי נבואה, והוכיח את דבריו מן התורה עצמה, מתחילת פרשיות המשכן (שמות כ"ה, ט):

"כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו – וְכֵן תַּעֲשׂוּ";

ולמדו חז"ל (סנהדרין טז ב) "וכן תעשו – לדורות הבאים", כלומר (לפי חת"ם סופר), מה שה' יַראֶה לנביאיו לדורות הבאים – לדוד ושלמה בשונה מהמשכן; לנביאי בית שני בשונה מדוד ושלמה; ולנביאי הבית העתידי, בדורם;

אין ספק אצלי, שבלי להעמיק בלימוד תנ"ך, תורה שבכתב ודברי הנביאים והכתובים, ובלי לחיות בצדק וביושר על פי דברי הנביאים, אי אפשר שתתחדש הנבואה בישראל במדרגה ההכרחית להופעת משיח צדקנו.

כל אלה שתלמוד תורתם מתחיל 'מאימתי', כלל אינם מכינים את עצמם אפילו להיות ראויים לנבואה – והם כנראה מצפים למשיח שיגאל אותם בתורה וגם בנבואה – אבל איך יבינו דברי נבואה? ואיך יֵדעו מי הוא המשיח בלי נבואה?