ד"ר פירחה חמו
ד"ר פירחה חמו ללא קרדיט צילום

תובנות עדכניות על המוח והתפתחותו מתפרסמות כל העת והן משפיעות על עיצוב החינוך בגיל הרך. ניתן לסכם את עיקר התובנות בצורך של הילד להרגיש, לפעול וללמוד.

מה הילד מרגיש? המערכת הלימבית, אשר אחראית על עיבוד הרגש ומתקשרת עם כל אזורי המוח האחרים, נמצאת במרכז המוח. בלי מעורבות רגשית אי אפשר ללמוד, להבין, להרגיש אמפתיה או לדחות סיפוקים. לפיכך הילד בגן זקוק למעטפת רגשית־חוויתית המספקת חיבורים לעולמו הפנימי ומניעה לפעולה וללמידה. כפי שנאמר, אחרי הפעולות נמשכים הלבבות.

בשלב הבא הילד מגלה את עולמו. אזורי ראייה, מישוש, שפה וזיכרון - כולם מתחברים כדי לאפשר לילד להבין את העולם. הוא זקוק לפעולות ממשיות ולא רק להקניה ורבלית. דרך הפעולות הוא יפתח מיומנויות חקר ופתרון בעיות וכישורים חברתיים של עבודה בצוות. שיאה של הלמידה יתקיים באופן משמעותי רק אם שני התנאים, רגש ופעולה, כבר קיימים.

את תהליך הלמידה של הילד הרך צריכות הגננות לקחת בחשבון בניהול הגן, וגם ההורים הצעירים בבית. אך גם במערכת הכשרת הגננות לעתיד יש צורך בתהליך דומה - להתחבר לנושאי הלימוד מתוך החוויה ולערוך פעולות המסייעות להבין את התיאוריות והעקרונות הדידקטיים. התנסות באווירה פתוחה וחמה תאפשר לגננות לעתיד לגלות את הלמידה מחדש.

יזמות בגן - אחת הדרכים לעשות זאת היום היא בעזרת החינוך ל־STEM - אינטגרציה של מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. התנסות של הסטודנטים במרחב הכולל מגוון חומרים וכלים עשויה לאפשר להם לחוות בעצמם את האתגר היזמי בבניית מוצר או פתרון בעיה בכלים מגוונים תוך שיח ושיתוף פעולה עם עמיתים. כך הם יבינו טוב יותר את האופי המיוחד של החינוך העתידי בגיל הרך, המותאם למאה ה־21.

הכותבת היא ראש החוג להוראת הגיל הרך במכללת אפרתה