כרטיס סטודנט
כרטיס סטודנט צילום: תמר אלדר

אביתר לב הוא בחור דתי-לאומי ירושלמי בן 15. הוא לומד בישיבה התיכונית קריית נוער, אך אולי בניגוד ליתר חבריו לספסל הלימודים הוא דווקא מחפש יותר. כך לפני כמה חודשים הצטרף ללימודי הנדסת תוכנה בפרויקט של הקולג' הירושלמי במכללת עזריאלי. לא, לא מדובר בתואר אקדמי במקביל ללימודי הבגרויות אלא בהשתתפות בתוכנית חדשנית שבה יכול כל תלמיד בשכבות י' עד י"ב בירושלים להצטרף ללא עלות לקורס מעשיר ומרתק באחת האוניברסיטאות או המכללות בעיר לפי בחירתו.

"אני כאן כי בחרתי ללמוד"

"קודם כול, אני פוגש אנשים חדשים שאולי לא הייתי פוגש אם הייתי רק בבית הספר", מנמק אביתר את בחירתו. "אני לומד דברים חדשים שלא הייתי לומד במקום אחר. מדובר בסביבה כיפית עם חברים חדשים, מורים טובים, ובכלל כל הלמידה מאוד זורמת, לא כמו בבית הספר. אתה נהנה מהלימוד. אף אחד לא מכריח אותך להגיע, ובניגוד ללימודים בבית הספר, שם אם אתה לא רוצה לבוא לשיעור עושים לך בעיות, כאן אתה נמצא כי אתה בחרת ללמוד את המקצוע ואתה אוהב אותו".

ואין לחץ בלימודים?

"לא", קובע אביתר, "תלמיד שמתקשה המורה מסביר ועוזר לו. לחץ של תלמיד יכול להיות מהרבה סיבות, אבל בגלל הלימודים האלה לפי דעתי לאף אחד לא היה לחץ".

גם אם לא נשאר לך זמן לשחק עם חברים.

"הלימודים לא באים על חשבון חברים", הוא קובע בביטחון. "בסך הכול שעתיים-שלוש בשבוע ויש לך את כל שאר הזמן בשבוע להיות עם החברים שלך. חוץ מזה שגם פה יש הפסקה של רבע שעה-עשרים דקות, וגם בתוך השיעור עצמו יש לך זמן קצת לדבר. נכון שאין לי חברים מבית הספר שלי, אבל גם פה יש חבר'ה. לא כל השיעור בשקט, זה קונספט שונה ופתוח".

ואיך ההורים מגיבים להחלטה שלך להצטרף?

"ההורים שלי דווקא שמחו מזה, אפילו ממש התלהבו, כי גם מלמדים אותך דברים שלא היו מלמדים אותך במקום אחר, גם הלימוד בחינם, גם זה מעשיר את הידע שלי ומרחיב אופקים והכי חשוב - אני ממש נהנה".

אביתר הספיק כבר לסיים את קורס הנדסת התוכנה, ומרוב שהתחבר ונהנה בקורס הקודם הוא בחר להירשם לקורס נוסף, קורס רישום. "סיימתי הנדסת תוכנה ועכשיו התחלתי קורס חדש, קורס רישום, שם מלמדים אותך על תווי פנים, טכניקות בציור וחשיבה מאחורי הציור. אחרי הקורס הריאלי שסיימתי יש לי עכשיו קורס הומני ויצירתי. אני לא יודע לספר הרבה על התוכנית, רק יכול להגיד שדווקא בגלל זה באתי ללמוד שם, כי אני רוצה להכיר ולהיחשף לכמה שיותר תחומי עניין".

אביתר לב, תלמיד הקולג' הירושלמי
אביתר לב, תלמיד הקולג' הירושלמי צילום: באדיבות המצולם

לטעום את טעם האקדמיה

הקולג' הירושלמי הוא פרויקט שיזמה מחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים, סגנית ראש העיר חגית משה. הקולג' מאפשר לכל ילד בשכבות י'-י"ב, לא משנה מהם הישגיו בלימודים בתיכון, לבחור אחד מעשרות קורסים במוסדות הלימוד האקדמיים בירושלים וללמוד אותו בחינם. הקורס שהילד לומד נשמר לו כנקודות זכות למקרה שיחזור למוסד הלימודים כדי לעשות תואר מלא. פרט לכך, כל תלמיד מקבל כרטיס סטודנט ובעצם נקלט כסטודנט מן המניין, זאת במטרה להעניק לתלמידים מאוכלוסיות חלשות חוויה סטודנטיאלית. את הסמסטר הראשון של התוכנית סיימו יותר מ-300 תלמידים ויותר מ-1,000 תלמידים יתחילו בשבוע הבא את הסמסטר.

למה נער או נערה בתיכון צריכים להיכנס כבר בשלב התיכון ללחץ אקדמי?

"אין כאן לחץ אקדמי, זה לא מגיע ממקום של הישגיות אלא ממקום של אפשרות לחוות את האקדמיה", משיבה משה. "אנחנו לא עושים את הקורסים כדי לבחון אותם עם מדדים של הצלחה אלא לאפשר לילדים שלומדים לחלום חלומות, להכיר את האקדמיה ולא לפחד. לדעת שזה בהישג יד. נער בישיבה תיכונית שבוחר בשביל העתיד ללמוד פיזיקה, אבל רוצה ללמוד קורס בדיגיטל שמעניין אותו בלי קשר למגמה. התלמיד לא נבחן והוא לא אמור לקבל ציון. אנחנו מדברים עם בני הנוער על שירות משמעותי בצבא, אבל אף אחד לא מדבר איתם על היום שאחרי הצבא, על האקדמיה", היא מלינה. "התוכנית הזאת לא באה כדי להלחיץ ולא כדי לתת עומס נוסף או תחרותיות אלא להעניק להם טעם של אקדמיה, ואנחנו שמחים שהילדים עפים על זה".

משה משחזרת כיצד הכול התחיל. "חשבנו על זה שאין עיר שיש בה 13 מוסדות להשכלה גבוהה כמו ירושלים, ובין הטובים שיש. מכאן התפתח שיח הדדי מה היכולות של העיר לתרום למערכת החינוך. אחד הנושאים המרכזים שהועלו הוא הרצון לפתוח לבני הנוער צוהר לאקדמיה, ואחרי שראיתי את רשימת התלמידים לסמסטר ב' אני מבינה שהצלחנו. יש גם נרשמים חדשים וגם חלק שלמדו בסמסטר א' ומבקשים כעת ללמוד עוד קורס בסמסטר ב'".

כמי שראתה את רשימות התלמידים שנרשמו לסמסטר הבא משה מדגישה שמדובר על מנעד רחב של אוכלוסיות, ולא מדובר בתוכנית לתלמידי בתי ספר אליטיסטיים בלבד. "המגוון והמנעד של בתי הספר שמהם נרשמו התלמידים הוא מקצה לקצה, החל ממקומות מאוד חזקים ועד יותר מאתגרים. אפילו תלמידים מהחינוך הממלכתי-חרדי הצטרפו וזה מאוד מצא חן בעיניהם, ויש גם ילדים מתוך המסגרות של החינוך המיוחד שבחרו בתוכנית. התוכנית פונה לכל הילדים, לא רק למצטיינים ולא רק למאתגרים. מדובר בתוכנית מצוינות לכל הילדים, תוכנית שגורמת להם לחלום ולצאת לאקדמיה".

איך התגובות?

"מצוינות", היא אומרת בסיפוק. "כשיזמתי את התוכנית לא תיארתי לעצמי עד כמה זה ייגע בתלמידים ויהיה כל כך מוצלח. מה שיכול להוכיח שהתוכנית מוצלחת הוא העובדה שיש הרבה תלמידים ותלמידות שלמדו בסמסטר א' ומבקשים ללמוד גם בסמסטר ב'. מדובר על אמון מאוד גדול בתוכנית שהשקענו בה הרבה מאוד תקציב. ההצלחה מראה שהיא הייתה מעניינת להם ומאתגרת. היא לא חנקה אותם ונתנה להם תחושה של הישגיות. מבחינתי היא עונה על כל הציפיות. הרבה מאוד הורים אומרים לי: למה לא עושים גם בשבילנו תוכנית כזאת? אפילו פנסיונרים שאלו אותי למה לא מאפשרים להם לחוות את האקדמיה בדרך הזאת, וזה מרגש אותי".

משה מבקשת לחתום את השיחה באני מאמין שלה: "האני מאמין שלי הוא שכולם יכולים. מדברים על צמצום פערים ולתת אפשרויות שוות לכולם, וזו אחת התוכניות שמאפשרות לקדם את כולם יחד. אקדמיה בתיכון זה משהו שכבר קיים, אבל החידוש כאן הוא שהתלמידים לומדים קורסים אקדמיים לצד הלימודים בבתי הספר, ולא רק בבתי ספר חזקים. הסיפור האמיתי הוא לא האקדמיה אלא להנגיש לתלמיד עולם עשיר ולהגיד לו 'אתה מסוגל, רק תבחר'. ברגע שהתלמיד בחר מסלול שבו הוא צריך לעמוד במטלות כמו כל סטודנט זה מעניק לו ביטחון עצמי ועכשיו מבחינתו לא מדובר כבר בחלום רחוק. אנחנו מקווים שסטודנטים צעירים יבחרו אחרי השירות הצבאי והלאומי לחזור לאקדמיה בירושלים ולהתאהב בה".

חגית משה, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים
חגית משה, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים צילום: ארנון בוסאני