עלי חמינאי
עלי חמינאיצילום: רויטרס

ארצות הברית מתכוונת להסיר כבר בשבוע הבא את הסנקציות שהוטלו במשך השנים על עשרות אישים ומוסדות אירניים המעורבים בטרור ובפיתוח טילים. כעת נדונה השאלה אם הסנקציות גם יוסרו ישירות מעל משמרות המהפכה.

לפי הדיווח בחדשות 12, בין הסנקציות שיוסרו ניתן למצוא את אלו שהוטלו על כל המוסדות הכלכליים הגדולים שכפופים למנהיג העליון עלי חמינאי, ובשלב זה נידונה האפשרות להסיר את הסנקציות גם מעל משמרות המהפכה.

ראש המשלחת האמריקנית מאלי כבר הסכים לוותר על הסנקציות שהוטלו על גנרל חוסיין דהגן, שעמד מאחורי פיצוץ מחנה הנחתים האמריקניים בביירות ב-1983, שעלה בחיי 241 חיילים אמריקנים. בין עשרות האישים שעל הפרק ניתן למצוא את האחראיים לפיצוץ משרדי הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994.

עוד יוסרו הסנקציות מיועצו המדיני הבכיר של חמינאי, עלי אכבר ולאייתי, שנחשב למורה הרוחני של מערך הטרור האירני. המהלך צפוי לקרות על אף שהיעדים אינם נוגעים לנושא הגרעיני. לטענת מקורותיו של נרוניה, ההסכם עשוי להיתחם כבר בשבוע הבא, חרף המלחמה באוקראינה.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר בתגובה: "בנט ולפיד לא אומרים כלום ולא עושים כלום בזמן שאיראן דוהרת להסכם גרעין נוראי שמסכן את ביטחונה ועתידה של מדינת ישראל. ההסכם הרע הזה יתן לאיראן כסף לטרור נגדנו מצפון ומדרום, והכשר בינלאומי לארסנל של פצצות גרעין נגד כל אזרחי ישראל. חייבים לפעול נגד איראן בכל העוצמה - ומיד".

שר הביטחון בני גנץ שנאם הערב בטקס סיום קורס חובלים אמר כי ''בשבועות הקרובים, אולי אפילו בימים הקרובים, עשוי להיחתם הסכם גרעין בין המעצמות לבין איראן. בין אם זה יקרה או לאו – ישראל תמשיך לעשות כל מה שיידרש על מנת למנוע מאיראן להפוך לאיום קיומי ולהחזיק ביכולת גרעינית. נמשיך בפעילות מדינית משום שאיראן היא קודם כל בעיה עולמית ואזורית, ונמשיך לבנות את כוחנו הצבאי. כל האמצעים כשרים.

''גם אם ייחתם הסכם, לא נפסיק לעולם לפעול בערוץ המדיני במטרה לדאוג להידוק הפיקוח על איראן, ולפעולות ממשיות וכואבות כנגד כל הפרה והתקדמות בפיתוח הגרעין.

''בשבוע הבא תתכנס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – שם יחשפו שוב ההפרות של איראן. אנחנו והעולם כולו, לא נסיר את מבטנו. גם אם ייחתם הסכם – לא נרפה מלוודא שאיראן לא חוזרת להעשרה ופיתוח גרעין צבאי – לא ב-2026, לא ב-2031. לעולם לא'', הבהיר גנץ.