הרב משה כץ
הרב משה כץצילום: באדיבות המצולם

מחלוקות בעם ישראל תמיד היו ותמיד יהיו, זה חלק טבעי מעולם בית המדרש שכולנו התחנכנו בו, אבל חשוב מאוד שהשיח יישאר ענייני בנקודות המחלקות ולא להעביר מידע מוטעה לציבור הרחב. רק כך נוכל למצוא את דרך המלך לתיקון העולם.

הדברים נכתבים ברקע הפרסום שהפיקו בכשרות צהר בסוף השבוע האחרון ובו סקירה של נושאים רבים בתחום פעילות כשרות צהר.

אקדים – רוב רבני צהר אינם קשורים למיזם הכשרות שמתנהל בצורה נפרדת ועצמאית, ומרבית רבני צהר לא מכירים את הפעילות עצמה ואינם מזוהים עימה. בנוסף אין מחלוקת שיש צורך ברפורמה במערכת הכשרות, גם הרבנות הראשית עצמה מסכימה עם זה. אבל מה שחשוב שמידע שיוצא בפרסום יחצני, יעמוד בכללים בסיסיים של אמינות.

איכות הכשרות

איכות הכשרות מתבססת על פיקוח בפועל ורמת חומרי הגלם.

עד היום צהר לא פרסמו כמה שעות משגיח חייב להיות נוכח במסעדה מפעל או כל בית עסק אחר, כן פורסם שכשרות צהר נתנו כשרות רטרואקטיבית ללא השגחה בכלל. או שנתנו כשרות למאפיה בתוך מסעדה טריפה עם נוכחות של משגיחה 3 פעמים בשבוע – מציאות שלא יכולה להיות בשום רבנות מקומית בארץ.

יש על מי לסמוך?

תאגידי כשרות פרטיים היום לא יכולים לפעול במדינת ישראל ללא שיש פיקוח בלתי תלוי של הרבנות, כך גם לא כל מוצר ניתן לייבא לארץ והרבנות קובעת סטנדרט של כשרות של מוצרים שנכנסים לארץ. ברפורמת הכשרות כל תאגיד יכול לבחור לו תקן שיתאים לשיקול הכלכלי שלו ולהכניס לארץ מוצרים גם בניגוד לעמדת הרבנות, כך למשל ארטישוק שנמצא נגוע בחרקים ונאסר לייבוא לארץ ע"י הרבנות, התקבל בצהר פיקוח מזון, אם זה מוסיף כשרות, תחליטו אתם.

זה נכון מה שאומרים על צהר וירק עלים?

התשובה היא כן.

אבותינו ואימותינו לא חיו בעולם של תעשיית מזון וחקלאות מתועשת, שבו יבוא ויצוא של פירות מביא עימו עשרות מזיקים שונים כל שנה לגידולים חקלאיים, ולכן יש צורך בבדיקה והכרות עם התעשייה הזאת, אם ממש רוצים להבין לאן זה מוביל, בתביעה ייצוגית נגד יבואן שזייף כשרות של כרובית וברוקולי, היבואן היה מוכן לפצות את הצרכנים אולם ראש כשרות צהר הגיש לבית המשפט חוות דעת מנומקת ללא שאפילו בדק את הברוקולי והכרובית...

הם פתוחים בשבת?

אכן ע"פ רפורמת הכשרות מסעדות יוכלו להפתח בשבת אם התקן של וועדת הרבנים יתיר להם בניגוד לעמדת הרבנות הראשית.

בדיוק בגלל זה עתירה של נאמני תורה ועבודה לפתוח מסעדה במרכז ירושלים בשבת התייתרה לאחרונה

זול זה לא טוב?

כבר הוכחנו בדו"ח כלכלי שכשרות פרטית יקרה יותר מכשרות הרבנות, צהר מודה שהיא יקרה יותר בעלויות הכשרות וגם משרד האוצר הודה שתהיה התייקרות של הכשרות אחרי הרפורמה, אז על מה הוויכוח?

מחלישים את הרבנות?

צהר מתהדרת בכך שהיא מחזקת את הרבנות כמו גם רפורמת הכשרות, אבל היא שוכחת לספר לציבור הרחב שברפורמת הכשרות נפתח מסלול עוקף רבנות – כך שבמסלול העוקף יוכלו לעקוף החלטות של הרבנות הראשית, האם לייצר מסלול עוקף למשרד הבריאות ע"י מתנגדי חיסונים זה מחזק את משרד הבריאות או מחליש אותו?

גם השר כהנא חושב כמונו ואמר בוועדה בכנסת בנושא הזה בדיוק: " אני אומר בצורה מאוד ברורה: זה לא החלום שלי! אני לא מעוניין במסלול הזה, אבל כרגע אני נאלץ להיות בנתיב הזה של שלושת הרבנים."

שיישארו בתחום החתונות

בשונה מרפורמת הכשרות, בתחום החתונות רוב רבני ישראל תמכו במיזם החתונות של צהר, בינהם: הרב יעקב אריאל, הרב דרוקמן ועוד רבים , הרב אלי בן דהאן שקידם את המיזם הגיע לרבנות הראשית וקיבל את ההערות ותיקן בהתאם , בכשרות – הרב יעקב אריאל אומר שצריך להכשיר כלים מי שאכל בכשרות צהר והרב דרוקמן ועוד מרבית גדולי ישראל מתנגדים למיזם.

צהר מציגה שתחרות בכשרות תעלה את רמת הכשרות, בעוד דוחות מחלקת ההונאה בראשות הרב רפי יוחאי מציגים שרף הכניסה לכשרות צהר דווקא נמוך יותר, כמו ארטישוק שנמצא נגוע בחרקים הותר לשיווק בכשרות צהר, או מסעדה שנמצאו בה טריפות עברה לכשרות צהר או מלון שנתפס מחלל שבת נכנס אחר כבוד לקבל כשרות מצהר – לזה התכוונתם שתחרות מעלה את רמת הכשרות?

הכי בסיסי שיש

כשרות רטרואקטיבית ללא השגחה זה בסיסי? מאפיה בתוך מסעדה טריפה עם משגיחה 3 פעמים בשבוע זה בסיסי? לא לפרסם נהלי כשרות זה בסיסי?

הגיע הזמן לכנס את מועצת רבני צהר, בדיוק כפי שביקשו רבים מרבני צהר ולדון בגופם של דוחות ונתונים, ולהכריע – המיזם לא עמד ביעדים שמועצת צהר הציבה לו בתחילת דרכו, הגיע הזמן לעשות כיול ומחשבה מחדש, אנחנו מוכנים לסייע ולתת לכם את כל המידע והסיוע אם רק תרצו לשנות.