מייק פנס
מייק פנסצילום: עמי שומן - ישראל היום

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, מייק פנס, מותח ביקורת חריפה על ממשל ביידן שעומד לחתום על הסכם חדש עם איראן.

בראיון לישראל היום אמר פנס: ''זה לא נתפס שבזמן שפוטין מחולל זוועות על אדמת אוקראינה, הממשל נושא ונותן לצדו על הסכם הגרעין עם איראן, זה בלתי מתקבל על הדעת" .לדבריו, "הסכם הגרעין החדש אליו חותר ממשל ביידן מסוכן".

פנס, שכיהן תחת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, מבקר בימים אלה בארץ. הוא קשר בדבריו בין המלחמה באוקראינה לבין המו"מ המתקדם של המעצמות עם איראן.

"את פוטין חייבים לעצור, ופוטין חייב לשלם", אמר פנס, "צריך למקד את תשומת ליבו של העולם בהבאת סוף לפלישה הרוסית לאוקראינה וצריך להמשיך להפעיל לחץ עד שהכוחות של פוטין יצאו. ובעוד הדברים הנוראיים האלו ממשיכים להתרחש על אדמת אוקראינה, בלתי נתפס שהממשל האמריקני נושא ונותן לצד הרוסים באותו הזמן, כדי להתחיל מחדש את הסכם הגרעין עם איראן.

"זה דבר רע לעשות בזמן שלום, אבל לעבוד עכשיו באופן כה קרוב עם הרוסים כדי לחזור להסכם המסוכן והפגום עם האייתולות באיראן - זה ממש בלתי מתקבל על הדעת. אני מאמין שבמיוחד בתקופה זו הממשל האמריקני לא צריך לעבוד עם רוסיה, כדי להקל בסנקציות או להחזיר את איראן בצורה כלשהי לחיק האומות".

פנס צפוי לקבל השבוע תואר ד"ר לשם כבוד מאוניברסיטת אריאל שבשומרון. בין השנים 2013-2016 כיהן פנס כמושל מדינת אינדיאנה לאחר למעלה מ-10 שנים כחבר קונגרס, עד שנבחר על ידי טראמפ לשמש כסגנו במירוץ לנשיאות. פנס ידוע כתומך נלהב של מדינת ישראל.

מיד עם כניסתו לתפקיד סגן הנשיא בינואר 2018 ביקר פנס במזרח התיכון ובחר לחתום את מסעו בישראל, כשהוא עובר במוזיאון "יד ושם" והכותל המערבי.

בישיבת מליאה חגיגת של הכנסת שנערכה אז לכבודו אמר פנס, בנאום פרו-ישראלי מובהק: "אנחנו מאמינים בטוב על פני רע, בטוב על פני רשע ובחירות על פני דיקטטורה. זה מה שהאמריקנים תמיד עשו. בהיסטוריה של העם היהודי תמיד ראינו את סיפורה של אמריקה. אם יש דבר אחד שהעולם צריך לדעת, אזי הדבר הזה הוא שאמריקה תמיד תעמוד לצד ישראל".