ד"ר שמעון אוחיון
ד"ר שמעון אוחיוןצילום: פלג לוי

כנס לציון יום האישה הבינלאומי בסימן נשות ספרד והמזרח נערך היום (ב') במעמד השרה לשיוויון חברתי מירב כהן, יועצת נשיא אוניברסיטת בר אילן להוגנות מגדרית, פרופ' אורנה ששון לוי, ומנהל מרכז דהאן ד"ר שמעון אוחיון.

בכנס סיפרו המרצות והמרצים על דמויות בנות קהילות ספרד והמזרח שפרצו גבולות בתחומי התרבות והספורט. בין השאר, הכנס עסק בספורטאית האולימפית ירדן ג'רבי, בזמרת עפרה חזה ז"ל, בשחקנית רונית אלקבץ ז"ל וכן על בזמרת ריטה.

יפה לוי, שהציגה את הספורטאית האולימפית ירדן ג'רבי, סיפרה עליה: "מדובר על פייטרית אמיתית מצעירותה. ג'רבי הוכיחה לכולם שמכל כישלון היא צמחה ועלתה", אומרת לוי ומוסיפה: "יש בה מן התכונות המובהקות של נשות לוב – המון אמונה, הרבה עוצמות וצניעות בלי סוף. כבר בגיל 3 ירדן שאלה את אמה איך נוסעים לאולימפיאדה?".

ד"ר שמעון אוחיון מנהל מרכז דהאן שארגן את הכנס אמר: "על אף כל הקשיים, התלאות והסטריאוטיפים שליוו את העליות מארצות המזרח, אנו גאים להציג דמויות של נשות חייל שהשתלבו בהוויה התרבותית של מדינת ישראל ותרמו לה תרומה ממלכתית. הן הדוגמה והמופת לדורות הבאים. מדובר בנשים פורצות דרך שמספרות גם סיפור של קהילות. זהו ללא ספק חיבור מבורך לכלל מורשת ישראל".

ד"ר מימי חסקין, סיפרה על הזמרת עפרה חזה ז"ל: "ניתן לראות 3 תחנות עיקריות בחייה המקצועיים: שיר הפרחה, האם עפרה חזה כאישה מזרחית הזדהתה עם השיר? שירי ארץ ישראל - נראה שהיא בחרה לקבל את תו התקן של ההגמוניה ושירה בתימנית- שמבטאת את החזרה לבית ולמקורות".