דורי שר מאיר
דורי שר מאירצילום: דורי בן זאב

בימים אלה מצוין במגוון אירועים ברחבי הארץ מלאת שמונים שנה להולדתו של מאיר אריאל ז"ל. על דמותו הייחודית שוחחנו עם האמן דורי בן זאב חבר קרוב של מאיר אריאל שגם עבד אתו רבות ואתמול הוציא לכבוד יום ההולדת שיר משיריו של מאיר אריאל 'צא גבר'.

"מאיר כל הזמן חי וקיים ונושם, ואפילו, הייתי אומר, לא מפסיק לכתוב וליצור", אומר דורי ומספר כי השיר נמצא אצלו כבר הרבה שנים, "כל פעם ניסיתי לחן כזה או אחר בהפקה כזו. היה חיפוש דרך איך להביא את זה הכי נכון. ידידי יורם צדוק, עילוי מוסיקאלי, ראה את הטקסט ותוך דקות ספורות הלחן התיישב על המילים שחיכו לו כל כך הרבה זמן".

השיר 'צא גבר' יצא לאור בדיוק ביום האישה ודורי מדגיש שהוא יוצא לכבוד יום האישה כאשר תוכן המילים מלמד על כל אינספור התירוצים הגבריים וכל הקלישאות שמלווים ומלוות את הזוגיות.

בהפקתו של שיר של יוצר שנפטר, עד כמה מעסיקה השאלה איך הוא היה רוצה לשמוע את השיר, או שהאמן מביע את עצמו וזהו? "יש במאיר משהו נורא מוזר. הוא נותן לך את המרחב, אבל אנחנו זקוקים להשראה שלו, ואם נרצה או לא, הוא היה איתנו בהקלטה והוא עכשיו איתנו בשיחה. הוא מופיע בכל מיני צורות ורמזים. אני לא יכול להסביר את זה אחרת. אני לא שואל אותו, אבל אני חש אותו ואני חושב שהוא היה מאוד נהנה מהתוצאה".

"מאיר הוא אמן והתדמיות הן פחות העניין. מה שחשוב הוא מה נוצר מהחבירה של הטקסט והביצוע. גדולתו היא בכך שכאשר אחרים עושים את יצירתו הוא מעניק לה את כל המרחב וכשהוא עושה את זה הדברים הם בראייתו הוא", אומר בן זאב.

על ריבוי הפרשנויות סביב יצירתו של מאיר אריאל שאלנו את דורי אם ישנן יצירות שעד היום הוא עצמו לא מבין אותן. "חלק מהיופי של יצירתו זה מה שקורה ב-22 השנים שחלפו וכל הזמן יש אירועים גדולים יותר ופחות. אנשים באים וזה לא נמאס כי משהו בסוד, ביופי, בישראליות, בבינלאומיות, באישיות, בתוכן ובכימיה של המילים, מה יש שם שכל הזמן מושך להקשיב לזה ולהתעסק עם זה... זו גדולתו של משורר. אני לא יכול להסביר את זה. בכל מה שהוא כותב מופיע הרמוניה של הרבה דברים".

ועם כל זאת דורי בן זאב אינו שולל את האפשרות שמאיר אריאל היה מתייחס בביטול מסוים לכל הרצינות התהומית מדי שמייחסים ליצירתו בפרשנויות השונות. "גם תגובה כזו באה בחשבון", הוא אומר.

עוד שאלנו אודות האופן בו יוצרים צעירים שמבצעים את יצירתו של מאיר אריאל, עושים זאת בפאתוס רב מדי, כאילו כדי להבליט את הפרשנות שלהם לדברים, ובכך מאבדים את הנון-שלאנט שבו ביצע מאיר אריאל עצמו את יצירותיו. "אני מסכים לזה. לא פעם אני חושב שיש ענווה כשאתה בא לבצע משורר. אי אפשר להיות מעל השיר. צריך למצוא משהו שישרת אותו ואני לא מתכוון להחניף לקהל אלא להתחבר לשיר. כשעובדים במידתיות סביב הסיפור מתגלים הרבה סודות, כשאתה בא ומשתמש רק בסממנים החיצוניים יש סכנה שזה יתרחק".

ובאשר לכבוד שניתן למאיר אריאל בעולם התרבות הישראלי לאחר מותו לעומת הימים בהם היה מופיע בפני עשרה אנשים ומסתפק בכך, אומר דורי בן זאב: "גם אנחנו גדלנו והשכלנו והקשבנו יותר. גם הביצועים הם רחבים מאוד, גם האנרגיה בהופעות חשובה לחוויה. קורים כמה וכמה דברים יחד, אבל בעיקר מה שקרה הוא שאנחנו גדלנו. אני חושב שכשמאיר התחיל את דרכו הוא בעצמו לא האמין במאיר. הוא עשה את העבודה, שלח שירים על פני המים, אבל כשהוא עמד על הבמה אני לא בטוח שהוא היה שם עד הסוף, אבל זו רק הערכה שלי. יכול להיות שכשהוא שחרר את הדברים והיו הרבה ביצועים זכינו לעוד אנרגיה ועוד תנועה, לא רק שלו וזה עשה פלאים".