חדר ניתוח. אילוסטרציה
חדר ניתוח. אילוסטרציהצילום: iStock

דיוויד בנט, האדם הראשון שבגופו הושתל לב של חזיר, מת חודשיים לאחר ההשתלה, כך הודיע בית החולים במרילנד שביצע את הניתוח.

על פי ההודעה, בנט מת אמש במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד. הרופאים לא מסרו את סיבת המוות המדוייקת וציינו רק כי מצבו התדרדר במשך כמה ימים.

בנו של בנט אמר כי הוא מודה לבית החולים על הניסיון להציל את חיי אביו. "אנחנו אסירי תודה על כל רגע במסע הזה. אנחנו מקווים שהסיפור הזה יכול להיות תחילתה של תקווה גדולה ולא מסמל את סופה".

בעבר נערכו מספר ניסיונות השתלה דומים אך גוף החולה דחה את האיבר המושתל במהירות. במקרה הזה שונו הגנים של החיה כדי שהאיבר יוכל להתקל בגוף. ואכן, בשבועות הראשונים היה נראה שבנט מתאושש מהניתוח ואף פורסמו תמונות שלו באימונים פיזיותרפיים.

בימים האחרונים חלה התדרדרות מהירה במצבו הרפואי והרופאים לא הצליחו להציל את חייו.

נציין כי בנט, חולה לב במשך תקופה ארוכה, לא יכול היה לעבור השתלת לב אנושי עקב מצבו הרופאי הירוד. הרופאים הודיעו לו כי הסיכוי היחידי שלו להישאר בחיים הוא במידה ויסכים לעבור השתלה של לב חזיר שהונדס גנטית כך שליבו יתאים להשתלה בגוף האדם.

בנט הסכים לעבור את הניתוח הניסיוני, שבוצע במשך שבע שעות. "זו היתה בחירה בין למות לבין לעשות את ההשתלה הזו. אני יודע שזו ירייה בחושך, אבל זו הבחירה האחרונה שלי. אני מצפה לקום מהמיטה אחרי שאתאושש", אמר בנט יממה לפני הניתוח המסובך.

מאחר ומדובר בניתוח ניסיוני המתקיים בפעם הראשונה, נאלצו הרופאים לקבל אישור מיוחד מהרגולטורים הרפואיים בארה"ב להשתיל לב חזיר בגוף אדם.

על פי נתונים שפורסמו לאחרונה כ-17 בני אדם מתים מדי יום בארה"ב בעודם ממתינים להשתלת איברים. אגב, השתלות ניסיוניות של איברי בעלי חיים בגוף אנושי נכשלו בעבר, והחולים שקיבלו את האיבר המושתל מתו לאחר מספר ימים.