אזור שפלת יהודה הוא חבל ארץ שופע מלא בכל טוב: הפריחה היפיפייה בתקופה זו של העונה, התיירות הכפרית המאפיינת את האזור, עסקי הבוטיק המשפחתיים (כמו של יעקב אחדות בשקף , רזיה באליאב ובר איט מלא במרכז שפירא). לצידם שלל אטרקציות נפלאות.

בזכות נופים אלו ונופי הגבעות הרכות, שמעניקות לאזור חן מיוחד קיבלה שפלת יהודה את הכינוי "טוסקנה של ישראל".

הירוק בימים אלו ירוק מתמיד. מאות מ"מ גשם ירדו העונה בשפלת יהודה (כמעט פי שניים מהממוצע הרב שנתי) וזה נותן את אותותיו בירוק, בפריחה, בנופים המשגעים והחיטה שעומדת עכשיו בקמה, גם היא בירקותה בימים אלו.

כדי להכיר את האזור בצורה היותר טובה, תתחילו בסיור אופניים אצל עידן בקיבוץ רבדים. אפילו קפה כשר למהדרין תקבלו בסופו של הסיור.

עידן הלל

בקבוץ רבדים כשהוא מרוחק רק 40 דקות מתל אביב, באר שבע וירושלים, סמוך לגדרה, מציע 'עידן הלל' לרוכבים מגוון מסלולים בנוף מרהיב של שדות ירוקים, מטעי פירות, טבע פראי ושרידי העיר הפלישתית עקרון, אחת מחמשת ערי הפלשתים שהיו כאן. העיר הזו נותרה בשלימותה.

הנוף משגע. שדות חיטה, חומוס והרבה עצי זית, מסלולי טיול ורכיבה ואפילו נחל ומעיין תמנה. פשוט היסטוריה וטבע חברו יחדיו. טל. 050-7481238

ממול בשטח של קיבוץ חפץ חיים (שהופרט בינתיים) החווה של חוה.

אין כמו בעלי החיים ההולכים על ארבע, העופות והזוחלים למיניהם השונים, כדי לרומם מצב רוח כל שהוא.

שנים רבות עסקה חוה, בעלת המקום בחינוך ילדים בגיל הרך "אבל תמיד כשהיה צורך בהמחשה כל שהיא הקשורה בבעלי חיים קשה היה לעשות זאת "היא מספרת " איך מסבירים לילד או אפילו למבוגר מהו העול הקשור לפרה אדומה ככתוב "אשר לא עלה עליה עול". בחווה נותנים לילד להתנסות בכך, מדגימים מהו העול וממילא יוצאים נשכרים מכל הכיוונים. גם טבע, גם בעלי חיים וגם לימוד לשמו" היא מסכמת.

סיפורם המיוחד של בעלי החיים בחווה שובה את הלב. באחת מפינות החמד בחווה (וכמוה יש רבות) ניתן להבחין בשקנאי הגדול. זהו שקנאי מתורבת שההוראות הניתנות לו נשמעות כמו הוראות הניתנות לילד קטן.

מגוון אדיר של בלי חיים, בעלי כנף, זוחלים, בהמות, עופות מים וחיות בר ממלאים כל פינה. עוד במקום: רכיבה על חמורים , חליבת עזים , רכבת לרפת , אפיית פיתות ועוד..

וכשמביטים באוח או בתנשמת מקרוב לתוך העיניים הגדולות והבוהקות יודעים היטב להבחין בין עופות הלילה לעופות היום.
בנוסף פועל במקום "מוזיאון החלוץ החרדי", שהקימה בתה של חוה, קרן חמיאל. במוזיאון הקטן אך המיוחד, תמונות ופריטים מחיי החלוצים החרדים , ואפילו שיטות לעיבוד הקרקע בשנת השמיטה. פשוט ללמוד על פועלם של האנשים שהגיעו לכאן ובנו פה את ביתם. טל' 08-8593876.

מורשת זכרון בגבעת תום ותומר

גבעת "תום ותומר" הינה אתר הנצחה ייחודי בארץ שהוקם לזכר חללי אסון המסוקים שארע ב- בכ"ח בשבט תשנ"ז.

שניים מבין הנופלים היו שני בוגרי בי"ס צפית של המועצה האזורית יואב.

לזכרם בנה אביו של תומר בן קיבוץ נגבה אתר מדהים ביופיו. האתר בנוי על גבעה המשקיפה מזרחה על מרחבי השפלה עד הרי ירושלים. ליד גבעת הזיכרון נמצא עמוד חשמל המתנשא לגובה של כ- 40 מ', כולו צבוע כחול ותכלת (לכן הוא בולט למרחקים) ועליו מצויירות 73 יונים - כמספר הנספים באסון.

גבעת תום ותומר
גבעת תום ותומרצילום:קובי פינקלר

על הגבעה גן זיכרון שבו פינת התייחדות עם שני החברים תום ותומר בצל עצי אלה ומצדו השני של הגן מסלול שלאורכו סלעים מסותתים שעליהם חקוקים שמות כל הנופלים על פי שיוכם החיילי ויחידותיהם ותיאור תחביבו של כל אחד (כמעט). הפסיעה בנתיב זה מפעילה מוזיקת רקע המשרה אווירה מרגשת תוך כדי הצעידה לאורך השמות החקוקים בסלע. בכוונת המתכננים לנצל גם את מחצבת הכורכר שלצד הגבעה לנטיעות של קטעי צומח מהחלקים השונים של הארץ.

עכשיו בימי שלהי החורף פורחים במקום כלניות, רקפות וצמחי ארץ ישראל בשלל צבעים.

תל לכיש- הארמון של חזקיהו המלך

לכיש. כמה מאיתנו שמעו עליה? הידעתם שזו היתה העיר השניה בחשיבותה בממלכת יהודה בתקופת המלכים? משהו כמו תל אביב של ימנו. כמובן אחרי ירושלים.

תל לכיש
תל לכישצילום:קובי פינקלר

באתר התגלו ממצאים רבים המשתלבים בתיאור המקראי ובתבליטי לכיש המפורסמים שהתגלו בארמונו של המלך האשורי סנחריב אשר בבירתו נינוה.

סמל לכיש
סמל לכישצילום:קובי פינקלר

ניצן מגל, מורת הדרך שלנו מספרת לנו (תוך הכנת פינקניק מפנק) שלכיש נזכרת בתנ"ך כאחת הערים שביצר המלך רחבעם. העיר נכבשה ונהרסה גם במסע החורבן האשורי של המלך סנחריב וגם בחורבן הבבלי, וכעדות לכך נתגלו במקום ממצאים כמו חרסים המתעדים את החורבן הבבלי והמוכרים כמכתבי לכיש. אגב גם סמל מועצת לכיש נלקח מתבליטי הקיר שנתגלו בנינווה שבעיראק ומתארים את החורבן האשורי. דגם התיאור נמצא בראש התל.

דגם כיסאות המלכים בתל לכיש
דגם כיסאות המלכים בתל לכישצילום:קובי פינקלר

בתל צופים בסוללת המצור, בשער העיר הגדול , שהוא לדברי ניצן הגדול מכל השערים בארץ, ברחוב המרכזי, ובחצר ארמון המלך. למרגלות הארמון, שורה של כסאות בהם שמותיהם של כל מלכי ישראל כאשר גובה המסעד הוא מספר השנים בהם מלך או מלכה לפי המתואר בספר מלכים.

ממגרש החנייה עומדים למרגלות התל, המתנשא לגובה עשרות מטרים מעל סביבתו. בכניסה שני עמודים עם חריץ קטן. הכניסו פנימה את העין או המצלמה וגלו את העיר בתלת מימד. מדהים. מולנו נמצאים שרידי סוללת המצור שנערמה בידי הצבא האשורי כהכנה לכיבוש העיר. עולים דרך מדרגות אבן ועץ, עד לשער העיר.
כאן ניצבו שני מגדלים ששמרו על מערכת בת שני שערים, חיצוני ופנימי – כנראה בית השער הגדול ביותר בארץ ישראל בשלהי תקופת הבית הראשון. המתחם שוחזר חלקית, ופס שחור מראה לנו את הגבול בין המבנה המקורי ובין החלק המשוחזר.

הנביא ירמיהו מספר: "וחיל מלך בבל נלחמים על ירושלים ועל כל ערי יהודה הנותרות, אל לכיש… כי הנה נשארו בערי יהודה ערי מבצר". משם נעלה לבמת התל, דרך שרידי הרחוב המרכזי ששימש למגורים ולמסחר. שביל צדדי מפנה אותנו לתצפית מהמקום הגבוה בתל (273 מ' מעל פני הים). שם ניתן לראות את תיאור הקרב .

המלצה. לכו עם ניצן. ערך מוסף שאין לו אח וריע. אגב, ניצן מגל, שמתמחה בחבל לכיש, מעבירה מגוון סיורי נישה מיוחדים בכל האזור.

לפרטים ולהזמנת סיור: ניצן מגל 052-8480881

סיורים במושב שקף – בהנחייתו של יעקב כהן אחדות

יעקב אחדות עבד פעם באגרונום ביקב ברקן. אהבתו לטבע ולכרמים הביאה אותו לעשות את מה שהוא אוהב.

נופים יפים, תוכן ציוני, חקלאות מודרנית וסיפור אישי מרגש של הקמת משק חקלאי. בסיור נפגשים עם ההיסטוריה של האזור, המושב, התמודדות עם בעיות קו תפר, הסבר על שיטות לגידול ענבים בכרם מודרני, גידול עגבניות שרי במצע מנותק ועוד. טלפון לתיאום: יעקב, 052-2703933

חדר בריחה אצל רזיה במושב אליאב

בתוך מושב אליאב, מושב מעורב בחבל לכיש ממוקם חדר בריחה מיחוד הנושא את השם 'אלטע '1946 חדר בריחה שלוקח למסע משימתי בזמן.. הנוסטלגיה, הריחות, התפאורה האווירה לוקחים לשנת 1946 תקופת המנדט הבריטי.. על חוליית ההגנה להצליח לחדור לבית הקפה "אלטע" ולמצוא מסמך בריטי חשוב ביותר. רזיה: 054-5373153.

חדר בריחה אצל רזיה
חדר בריחה אצל רזיהצילום:קובי פינקלר

והיכן אוכלים במרחב? בר איט מלא במרכז שפירא

אז הנה לכם מקום שלא הכרתם וגם אני לא. ביישוב הדתי מרכז שפירא, במרכז המסחרי הקטן, אל מול שדה החיטה והירוק הפורח כאן בכל פינה הקים בר נעמן מסעדה נפלאה, איכותית שנותנת את כל הנשמה. בר איט מלא , הוא שמה והיא אכן ממלאת. בסלטים, בחזה עוף על האש, בקבבים ועוד סוגי בשרים. הכל מול העיניים בשפע ובכשרות מהודרת.

איט מלא אוכל
איט מלא אוכלצילום:קובי פינקלר

מוצר מצוין. סורו לשם גם אם אתם באזור ליד עין צורים ומשואות יצחק ( לא הרחק מקרית מלאכי). כשרות מהדרין, הבשר חלק בית יוסף. 055-5688978

איט מלא
איט מלאצילום:קובי פינקלר

ירוק ובאמת לא רחוק. מהרו. הירוק אצלנו בארץ הוא זמני כידוע.