אתי חוה עטיה
אתי חוה עטיהצילום: שלומי אמסלם/דוברות הכנסת

ביום האחרון של מושב החורף של הכנסת, ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה לקבוע שכספים המגיעים לחייב במסגרת תכנית ממשלתית שייעודם סיוע להורה עצמאי יהיו מוגנים מפני עיקול.

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב אמר בתחילת הדיון כי מטרת הוועדה למצוא את נקודת האיזון הנכונה בין הגנה על זכויות החייב לבין זכויות הנושים.

"הזכות לחיים בכבוד היא זכות יסוד מובילה שלצערי לא מבוצרת דיה בחקיקת היסוד שלנו ותפקידנו לפרוט אותה למטבעות ברורים. יש מקום להסתכלות רוחב. הבית הזה מעביר מסר לרשות המבצעת שהגיעה העת לביצוע איזונים חדשים בנושאים כמו עיקול מטלטלין, ליבת ההכנסה שלא ניתנת לעיקול ועוד".

ח"כ אתי עטיה יוזמת החוק הסבירה כי "מטרת ההצעה להגן על כספי הסיוע למשפחות שבראשן עומד הורה עצמאי. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתגוררות בישראל כ-135 אלף משפחות כאלו, מתוכן 68% אמהות יחידניות. עיקול כספי הסיוע עלול להגדיל את סך חובותיו של ההורה העצמאי ולהעמיקם בניגוד לתכלית תכנית הסיוע. מדובר במשפחות מעוטות יכולת והכספים נועדו לסייע להם לצאת ממעגל העוני לשוק התעסוקה. עלינו לסייע להם שיחיו בכבוד.

''ההגנה מפני עיקול נקבעה בחקיקה כמו בחוק מענק עבודה שם נקבע כי הזכות למענק לימודים או עבודה אינם ניתנים להעברה ועוד. המשרדים הממשלתיים עיגנו זאת בחוקים ובהחלטות ממשלה וקיימים כמה מנגנוני תשלום. על פי הצעת החוק ייקבע שהורה עצמאי זכאי בקדימות להכשרה מקצועית, למעון יום, להלוואה מוגבלת לדיור מטעם המדינה ועוד".