יפה בן דויד
יפה בן דוידצילום: מאיר אליפור

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מתריעה מאי פתיחת שנת הלימודים הבאה בשל מחסור חמור בכוח אדם.

בן דויד דיברה בוועידת אשמורת לניהול חדשנות כלכלית במערכת החינוך: "אנחנו נמצאים על סף תהום. אדוני שר האוצר, אני נאלצת להודיע שקיימת סכנה מוחשית שתהיה בעיה עם פתיחת שנת הלימודים מפני שיהיו חסרים מורים וגננות שייפתחו את הכיתות.

"כשייגמר החודש, משרד החינוך יוכל לראות כמה בקשות יציאה לחל"ת הוא יקבל לשנת הלימודים הבאה. לצערי, אני צופה גל עזיבות ולא רק של מורים צעירים. אנחנו רואים גם מנהלים מנוסים מאוד שעבדו במערכת ובוחרים לעזוב אותה. יש ירידה גם ברישום במכללות להוראה".

לדבריה יהיו "כתות שלמות ועשרות גני ילדים" שלא יוכלו להיפתח. "אין לנו פריווילגיה לשבת ולחכות. חייבים להגיע להסכם שכר חתום כבר ביוני הקרוב. כדי שיהיו מנהלים שיסכימו לגשת למכרזים וכדי שהמורים שנכנסים למערכת החינוך, יידעו כמה הם עומדים להרוויח מדי חודש. אנחנו לא רוצים להפגין ולא רוצים להכריז סכסוך עבודה. מקווים שההסכם ייחתם, נקבל את התגמול שלו אנו ראויים אבל אם לא נצליח נאלץ להגיע גם לצעדים כאלו.

''כמי שמכירה את שר האוצר אני יודעת שמילה אצלו זה מילה. בזכות שר האוצר נסגר ההסכם של מכסות פרישה מוקדמת שתמיד היה במחלוקת ומנהלים היו צריכים להישאר ללא מורים. בזכות מילה של שר האוצר, שישבנו וסיכמנו דברים, והוא באמת עמד במילה, ואני מודה לך. אני חייבת לומר ששר האוצר בכבודו ובעצמו אמר שהוא מבין את מצוקות המערכת ויעזור לנו בהסכם השכר ואני בטוחה שיעשה זאת. אתם המנהלים נשאתם בנטל. המדינה הטילה עליכם המון אחריות, בלי סמכות ובלי תגמול, רק כדי שאפשר יהיה לפתוח את המשק ועשיתם את זה במסירות יצירתיות ואהבה גדולה מאוד, תוך כדי מחסור חריף בכוח אדם, תלמידים מלאים חרדות שלא היו זמן רב במערכת- ועל כך מגיע לכם כל הכבוד''.

עוד אמרה בן דויד: ''מערכת החינוך היום בצו 8. זה חובתה של מדינת ישראל לדאוג להסכם שכר מתגמל למנהלים, לסגנים, ליועצות, לחינוך המיוחד שעבד בין הסגרים וסיכן את עצמו בתקופה הקשה ביותר. אנחנו גרמנו לכך שהמשק יהיה במצב מצוין כי פתחנו את מוסדות החינוך. ולכן אדוני שר האוצר ולכן צריך לקחת את המצב המצוין הכלכלי ולתת את הכסף במקום הנכון. שרת החינוך- תודה ענקית לשותפות, על ההבנה של מצוקות מערכת החינוך. ביחד אנחנו בעזרת השם נעשה ונצליח למען מערכת החינוך".

ליברמן: המשק במצב מצוין

שר האוצר אביגדור ליברמן דיבר גם הוא בוועידת אשמורת לניהול חדשנות כלכלית במערכת החינוך, ואמר: ''פעם ראשונה שתקציב משרד החינוך הוא התקציב הכי גדול במדינה. יש לנו שרת חינוך ומזכ"לית הסתדרות המורים שאנחנו סומכים עליהן. הדבר הכי חשוב מבחינתי- המשק במצב מצוין, אולי מן הטובים בעולם, חייבים להפוך את מערכת החינוך בישראל להכי טובה בעולם- זה המפתח''.

על תקציב החינוך אמר ליברמן: ''צריך לצאת מחוץ לקופסא אם רוצים להפוך את מערכת החינוך להכי טובה. הכי חשוב זה איכות המורה. לא הבניין, לא הכיתות, ולא הציוד- אלא איכות המורה. כמו שיפה אמרה- חסרים מורים. אבל חסרים בכל הענפים. התחרות היא קשה. קודם כל כמה שיותר סמכויות ואוטונומיה להעביר למנהלי בתי הספר. גם בקבלה ופיטורים של מורים אם צריך. בעניין השכר- אנחנו חייבים קודם כל לשנות את התמהיל של השכר. לא רק ותק אלא מצויינות. מורה חייב לקבל תגמול על הישגים, הצלחות ומצויינות. והסמכות צריכה להיות אצל המנהל, אין שום דרך אחרת. ולשלב שכר דיפרנציאלי''.