נציגי מכבי בסרביה אצל שגריר ישראל בסרביה היום
נציגי מכבי בסרביה אצל שגריר ישראל בסרביה היוםצילום: אינסטגרם מכבי תל אביב

"קבוצה אחת – עם אחד". לרגל 30 השנים לכינון היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין ישראל וסרביה ו-45 שנים לזכייתה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה, נערכו בבלגרד שבסרביה סדרת אירועים שמטרתן לחזק את הקשר בין מדינת ישראל והקהילות יהודיות באירופה, דרך משחקיה של מועדון הכדורסל של מכבי תל אביב במפעל הכדורסל היוקרתי ביותר באירופה, מפעל היורוליג.

רגע לפני משחקה מול הכוכב האדום הערב (חמישי), התקיימו היום מספר אירועים רשמיים במעמד שגריר ישראל בסרביה, יהל וילאן, לרגל 30 השנים לכינון היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין ישראל וסרביה.

באירועים ציינו גם את 45 השנים לזכייתה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה, כאשר האירועים התקיימו במסגרת פרויקט "קבוצה אחת – עם אחד" שמובילים המרכז לאימפקט יהודי, המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית ומועדון הכדורסל מכבי תל אביב, בשיתוף שגרירות ישראל בסרביה.

כלל הגופים פועלים יחד לקידום הספורט ככלי למאבק באנטישמיות והשנאה, יחד עם חיזוק הקשר בין ישראל והקהילות היהודיות באירופה, דרך משחקיה של מכבי תל אביב ביורוליג.

אירועי הפתיחה החלו כבר אמש, בהקרנה חגיגית של הסרט "על המפה", בסינמטק בלגרד, המתעד את זכייתה הראשונה וההיסטורית של קבוצת הכדורסל בגביע אירופה לפני 45 שנה. בהמשך לכך, נערך הבוקר טקס הנחת זרים באתר ההנצחה סטארו סיימישטה המנציח את עשרות אלפי יהודי סרביה שנרצחו בשואה ולאחר מכן התארחו אנשי המועדון הצהוב מת"א כאורחי כבוד בפרלמנט הסרבי ונפגשו עם ולדימיר מריקוביק, ראש השדולה הישראלית-סרבית בפרלמנט הסרבי.

באירועים לקחו חלק יו"ר מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, אגדת הכדורסל טל ברודי, מנכ"ל מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, עדלי מרכוס, כוכב העבר וכיום סמנכ"ל שיווק ומכירות של מכבי תל אביב דורון ג'מצ'י, נציג המרכז לאימפקט יהודי אל"מ במיל' אביעזר סגל, מנכ"לית המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בישראל ובתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית שרית הנדקנופף, ומכובדים נוספים.

פרויקט "קבוצה אחת – עם אחד" הינו שיתוף פעולה ייחודי הנוצר מתוך ההכרה בחשיבות הרבה של הספורט לקידום ערכי הסובלנות ולמניעת שנאה בחברה, ומתוך הרצון להביע סולידריות ותמיכה בקהילות היהודיות בצל אירועי האנטישמיות הרבים המתחוללים ברחבי העולם, ובמיוחד באירופה בשנים האחרונות.

שגריר ישראל בסרביה, יהל וילאן אמר במהלך הטקס: "השנה אנו מציינים 30 שנה ליחסי ישראל-סרביה, ו-45 שנים לזכייתה הראשונה של מכבי תל אביב בגביע אירופה, בשנת 1977 באירוע הגמר שהתקיים בבלגרד. 4,000 אוהדים ישראלים קיבלו אישור מיוחד להגיע לבלגרד, למרות העובדה כי בין שתי המדינות לא היו אז יחסים דיפלומטים. לרגל שני האירועים האלה, חברה השגרירות למרכז לאימפקט יהודי, להסתדרות הציונית העולמית ולמועדון הכדורסל של מכבי תל אביב, זאת על מנת לארגן אירוע הצדעה לאותה זכייה הרואית כאן בבלגרד. אירוע זה יפתח גם את שנת ה-30 ליחסי שתי המדינות ואנחנו שמחים וגאים לארח בו את טל ברודי, 45 שנים אחרי שהניף כאן את גביע אירופה".

רוברט זינגר, יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, אמר גם הוא כי "היום אנו מציינים שני אירועים היסטוריים שחקוקים בדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל. שילוב בין שני האירועים הללו מראה כיצד ספורט יכול לקדם יחסים דיפלומטיים בין שתי מדינות כפי שקרה בזכות אותו משחק היסטורי, בו לראשונה בתולדות המדינה, זכתה קבוצה ישראלית ביורוליג.

"אנו נמשיך לקדם יחד עם שותפינו את החיבור החשוב של הקהילות היהודיות בתפוצות למדינת ישראל דרך הספורט. אנצל את ההזדמנות לאחל למכבי תל אביב בהצלחה במשחק הערב ושתמשיך להשאיר את הספורט הישראלי על המפה".

שמעון מזרחי, יו"ר מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, אמר: "אני שמח ששיתוף הפעולה בין מועדון הכדורסל מכבי תל אביב והמרכז לאימפקט יהודי נמשך. לאחר אירוע פתיחה גדול במוזיאון היכל המכבים בהיכל מנורה מבטחים בתחילת עונת המשחקים, קיימנו פעילות במילאנו, בברלין, כעת בבלגרד והיד עוד נטויה. כידוע, עברו בדיוק 45 שנים מהזכייה ההיסטורית של מכבי בגביע אירופה הראשון, ממש כאן בבלגרד. הביקור הזה והפעילות הזו חשובים שבעתיים בעיתוי זה בעקבות האירועים באירופה בימים אלה. הדבר הזה ממחיש את החשיבות של הפעילות הזו והעובדה שמדינת ישראל תמיד תהיה הבית של כל יהודי באשר הוא. נמשיך בפעילות ונחזק את הקשר עם יהודי התפוצות".

טובה דורפמן, סגנית יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית: "ענף הספורט הינו פלטפורמה שיכולה לאחד, לשבור מחיצות בין אנשים, להפחית סטיגמות ולחבר בין עמים. אנו שמחים לקחת חלק בפרויקט שעושה זאת בצורה הטובה ביותר ועם שותפים שנאמנים לקידום ערכי הסובלנות, שמירה על זיכרון השואה לטובת עתיד טוב יותר, ובניית גשר עם קהילות יהודיות מקומיות - כגון הקהילה היהודית הנהדרת של בלגרד. אנחנו נרגשים לקחת חלק בשני האירועים ההיסטוריים – ציון 30 שנות יחסים דיפלומטים עם סרביה ו-45 שנה לזכייה הראשונה של מכבי ת"א בגביע אירופה – אירועים ששימחו אומה שלמה בעבר, אך השפעתם החיובית נמשכת גם היום, ותימשך גם בעתיד".