מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק האזרחות, שנועד למנוע איחוד משפחות בין פלסטינים לערבים-ישראלים עלה הערב (חמישי) להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, כשמונה חודשים לאחר שהופל במליאה בהצבעה הקודמת עליו.

מוקדם יותר התכנסה סיעת הציונות הדתית לדיון דחוף כדי לשקול מחדש את תמיכתה בחוק: "על רקע התשלום הכבד והמסוכן שהקואליציה משלמת לרע"ם". ככל הנראה מדובר בפרק האכיפה שיוצא מתוכנית החומש ויעבור בהחלטה נפרדת ובעצם מנסור עבאס קיבל את מה שרצה.

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ יולי אדלשטיין אמר "התרגיל החדש של בנט: מעבירים חקיקה בלי סעיף אכיפה. בנט נכנע שוב ושוב לעבאס והממשלה מקריבה את הנגב על מזבח ההישרדות האסונית שלה. אנחנו נפיל את הממשלה הרעה הזו ונחזיר את הסדר הנכון: מדינה יהודית ודמוקרטית".

חבר הכנסת אבי מעוז הגיב "כך נראית ממשלה הנתונה לחסדיה של התנועה האיסלמית. ממשלת השמאל הקיצונית בראשות בנט ושקד, מפקירה את הנגב, ונותנת אותו במתנה למנסור עבאס. לאן עוד תידרדר הממשלה הזאת? ניר אורבך, עידית סילמן, מתן כהנא, אין לכן קווים אדומים? אתם מוכנים למכור את כל היקר לעם ישראל בשביל כמה שנות שלטון? תתעוררו!".

בתגובה בימינה תקפו "סיעת הציונות דתית צריכה להפסיק לעשות פוליטיקה על חוק האזרחות. פרק האכיפה יעבור באותו יום שבו תעבור תוכנית החומש".

לאחר מכן הבהיר חבר הכנסת איתמר בן גביר כי מפלגתו תצביע בעד חוק האזרחות של שמחה רוטמן. "אבל הערב הזה עם היוודע הדיל בין בנט לעבאס שמוכר את הנגב נדמה לי שכולם מבינים למה הממשלה הזאת כל כך מסוכנת לישראל".

ח"כ איימן עודה מהרשימה המשותפת תקף את החוק במליאת הכנסת, "חוק איחוד משפחות הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני. אלפי אנשים שחיים בתוך המדינה ולא פוגעים בביטחונה, חיים בלי זכויות בסיסיות ובלי יכולת לעבוד בגלל החוק האכזרי הזה. אני מתבייש שחברי כנסת ערבים ומהשמאל שיכולים למנוע את החוק, מעדיפים להפקיר את האנושיות בשביל לשמור על הקואליציה".

ח"כ שמחה רוטמן אמר מנגד, "חומת המגן של ישראל תקבל היום חיזוק משמעותי. חיזוק שלעולם לא היה מתרחש אם באותו לילה, לפני שבעה חודשים, היינו נכנעים או מוותרים על דרישתנו למכסות ולשקיפות כתנאי לתמיכה בהארכת הוראת השעה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, וכזו היא תישאר. גם אם בטעות, ועקב אינטרסים פוליטיים צרים, חברו חלק מהמפלגות הציוניות לקואליציה עם מפלגות שאינן מעוניינות בכך.

אני מקווה ששיתוף הפעולה של הסיעות הציוניות בכנסת הזו סביב חוק האזרחות, אינו אפיזודה חד פעמית. אני מחכה ומצפה ליום שחבריי הציוניים לכנסת, השבויים בלופ הפוליטי והתקועים בבור שכרו לעצמם, יבינו את גודל הטעות, ויזכרו עם מי צריך לשתף פעולה, ועם מי לא".

שרת הפנים איילת שקד סיכמה "החוק הזה עובר פה 18 שנה, שנה אחר שנה. הוא באמת חוק ביטחוני בבסיסו ואני חושבת שהוא גם הציל הרבה מאוד חיי אדם. אני רוצה להגיד תודה ליושב ראש ועדת חוץ וביטחון רם בן ברק שאני יודעת שהחוק הזה לא קל עבורו, ובכל זאת הוא עבד בצורה יוצאת דופן עם הקואליציה והאופוזיציה כדי להגיע לנוסח מוסכם וטוב, נוסח שבעיניי הוא אפילו נכון יותר מהחוק המקורי.

ותודה לחבר הכנסת שמחה רוטמן שלקח בניגוד לחברים אחרים באופוזיציה, אחרי שהוא הבין את הנזק בהפלת החוק לפני כמה חודשים, הוא נרתם ביחד איתי למצוא נוסחה שתהיה מוסכמת על כולם, ובאחריות גדולה, ביחד איתי קואליציה ואופוזיציה הביא להעברת החוק".