בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אתם יודעים שחשוב לי לשתף אתכם תמיד בגילוי לב ובשקיפות בדילמות, בשיקולים ובהחלטות שלנו. אז הנה ההסבר לכל אלה ביחס לחוק האזרחות שהעברנו אתמול בכנסת.

חוק האזרחות המתוקן שהעברנו הוא חוק חשוב וטוב לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. לביטחונה, לזהותה ולמאזן הדמוגרפי שלה. הוא שונה מהותית מהחוק הקודם שאותו הפלנו לפני כחצי שנה. יש בו מכסות, שקיפות, שלילת מעמד אוטומטית במקרה של הפרת אמונים כנגד מדינת ישראל, ופסקת מטרה שמבססת אותו סוף סוף על שיקולים רוחביים של דמוגרפיה וביטחון לאומי.

ההוכחה הטובה ביותר לשיפורים הדרסטיים שדרשנו וקיבלנו בו היא ההצבעה של עבאס וחבריו נגדו הפעם, גם במחיר של הצבעת אי אמון בממשלה שהם חברים בה, ולמרות שבגרסה הקודמת הם הצביעו בעד. בפעם הקודמת איילת שקד, שהחוק הקודם העניק לה את הסמכות ואת שיקול הדעת הבלעדי, התחייבה לעבאס ולמרצ לזכות שיבה זוחלת של אלפי משפחות בחסות החוק ולכן הם הבינו שזה טוב להם והצביעו בעד. וזו בדיוק הסיבה שאנחנו הבנו שהחוק רע ומסוכן והפלנו אותו.

בחוק המתוקן שהעברנו אתמול הגבלנו מאוד את הסמכות של שרת הפנים, עבאס הבין שהיא לא תוכל לאשר את בקשותיו ולכן הצביע נגד, וכך גם מרצ.

עכשיו תראו, אם היתה לנו אפשרות להפיל את הממשלה אתמול, ברור שזה היה יותר חשוב מלהעביר את החוק. היינו מפילים את הממשלה, ובממשלה יהודית, ציונית ולאומית שהיינו מקימים במקומה היינו מעבירים את חוק יסוד ההגירה ואז חוק אזרחות טוב והרמטי עוד יותר. אלא שפשוט לא היתה אפשרות כזו. לו היינו הופכים את ההצבעה על החוק להצבעת אי אמון שלנו ומגייסים רוב להפלת הממשלה, הקואליציה היתה מושכת את החוק ועבאס היה צוחק כל הדרך אל הבנק - גם נשארה ממשלה וגם אין חוק אזרחות.

ומה באשר לאפשרות להפתיע (באמצעות התרגיל הידוע של ח"כים שמתחבאים בחניון ונכנסים בהפתעה בסוף ההצבעה) ולהצביע בעד אי אמון שהיתה מגישה הרשימה המשותפת? טוב נו, אתם לא באמת חושבים שהיינו הופכים את איימן עודה לראש ממשלת ישראל...

וחוץ מזה, שבפוליטיקה אי אפשר בלי אמון והוגנות. התחייבנו שאם הדרישות שלנו לתיקונים החשובים בחוק יתקבלו נתמוך בו ונאפשר את העברתו, ומבחינתי לא יעלה על הדעת לשקר במצח נחושה ולפעול הפוך מכך. בזה בדיוק אנחנו שונים מהם. נכון שאנחנו עובדים מול אנשים ששיקרו וממשיכים לשקר בלי סוף, נכון שאנחנו ניצבים מול קואליציה שלא מפסיקה לדרוס ולרמוס כל כלל וכל מוסכמה, אבל מאחר וזו בדיוק הביקורת שלנו עליהם, אנחנו לא יכולים לפעול באותה הדרך ולהרוס את הדמוקרטיה הישראלית. יש לנו אחריות על המדינה ועל מוסדותיה ולא ננהג בהפקרות כמו הצד השני. כן, בדיוק כמו בגין שלא חיכה לסימטריה באלטלנה ומנע מלחמת אחים באופן חד צדדי. לא כי הצד השני צדק, אלא פשוט כי בשונה מהם לנו יש אחריות על מדינת ישראל ועם ישראל.

ושוב, זה גם לא היה עובד. אם הקואליציה היתה לוקחת בחשבון אפילו אפשרות קטנה שאנחנו מכינים לה תרגיל היא היתה מושכת את החוק רגע לפני ההצבעה והיינו נשארים עם הממשלה הרעה הזו, בלי חוק אזרחות, עם גבולות מדינה פרוצים, ועם מנסור עבאס שמח ומאושר.

אז על מה היתה ההתלבטות שלנו שוב ברגע האחרון?

רגע לפני תחילת ההצבעות פרסמה העיתונאית שירית אביטן (גלובס) שבתמורה להסכמה של עבאס להעברת חוק האזרחות המתוקן שלנו בנט נכנע לדרישותיו המקוממות ביחס לנגב והכריע כי פרק האכיפה לא יהיה חלק מתכנית החומש שתאשר הממשלה למגזר הבדואי. כתבתי כבר כאן בעבר מה המשמעויות של זה וכמה זה חמור לנגב ולציונות.

אם זה נכון אז זו הפרה נוספת של שקד את ההתחייבויות שלה שאין שום סיכומים ותשלומים מתחת לשולחן שהיא נותנת לעבאס בתמורה לחוק האזרחות ושבעצם היא מבינה את הטעות של עשיית עסקים איתו בסוגיה הזו ומשלבת ידיים עם הכוחות הציוניים בכנסת כדי להעביר אותו.

כששמענו על זה בהחלט התלבטנו אם להודיע שאנחנו רואים בכך הפרת הסיכומים ולהוביל את האופוזיציה להפלת החוק. במקרה כזה היינו מושכים זמן בהצבעות שמיות על ההסתייגויות שהגשנו לחוק ובזמן הזה מגייסים את חברי הכנסת של הליכוד והמפלגות החרדיות לחזור לכנסת ולהפיל את החוק.

עכשיו תראו, אם היינו מעריכים שבמידה ונפיל את החוק תימנע מכירת הנגב בהחלט יתכן שזה היה הדבר הנכון לעשות. חוק האזרחות הוא חשוב וימנע בעזרת השם כניסה של כמה אלפי פלשתינים לישראל בחודשים הקרובים, אבל מכירת הנגב היא אירוע אסטרטגי חמור בהרבה בכמות ובאיכות.

אלא שהערכת המצב שלנו בישיבת הסיעה שכינסנו באופן בהול היתה שגם אם החוק יפול בגללנו, עבאס יקבל את מה שהוא רוצה בנגב, וכך נישאר גם בלי חוק ועם גבולות פרוצים וגם עם מכירת הנגב לתנועה האסלמית. בנט חצה כבר מזמן את הרוביקו ובשביל לשמור על הממשלה שהקים עם השמאל ועם התנועה האסלמית הוא מוכן למכור הכל. שקד למרבה הצער היא שותפה מלאה שלו לאסטרטגיה ההרסנית הזו ולא תעמוד בפרץ.

אז הדילמה היא לא בין חוק האזרחות להצלת הנגב אלא בין חוק האזרחות לבין מחאה נגד מכירת הנגב. מחאה חשובה ומוצדקת, אבל כזו שלא היתה מצילה את הנגב. במצב הזה ההחלטה הנכונה היתה לאפשר את העברת חוק האזרחות ולהמשיך להילחם בכל דרך אפשרית כדי להציל את הנגב.

בזמן ישיבת הסיעה שלנו שקד הכחישה מכל וכל את הפרסום של שירית והתחייבה שיהיה פרק אכיפה באותו נוסח שהוא היה בהחלטת הממשלה הקודמת. זה רחוק מלהספיק (אני לא רוצה להאריך יותר בפוסט הזה, אבל יש שלוש סוגיות שנמצאות במחלוקת סביב החלטת הממשלה) ולמרבה הצער אנחנו גם לא יכולים להאמין לאף מילה של שקד בנושאים האלה. אבל, כאמור, הפלת חוק האזרחות לא היתה פותרת את הבעיה ולכן סברנו שהיא לא נכונה.

אז עלינו למליאה והצבענו עם הציוניים בכנסת נגד ההסתייגויות של אויבי ישראל בכנסת ובעד הצעת החוק המתוקנת שהוביל ח"כ שמחה רוטמן.

אני שלם עם ההחלטה לחלוטין ושמח שנהגנו באחריות, הפלנו לפני כחצי שנה חוק רע והצלחנו אתמול בעזרת השם להעביר חוק טוב בהרבה שישמור על גבולותיה של מדינת ישראל.

ומילה אחרונה לחברים שביקרו אותנו כשהפלנו אז את החוק בגרסה הקודמת שלו. אני חושב שהוכחנו שאנחנו מבינים בפוליטיקה ויודעים איך לקדם באמצעותה את מה שטוב ונכון למדינת ישראל. במבחן התוצאה צדקנו ופעלנו נכון. הפלנו חוק שבסיטואציה הפוליטית שבה איילת שקד תלויה ונתונה לסחיטה של מנסור עבאס הוא חוק רע והבאנו חוק משופר בהרבה.

האם לקחנו סיכון? בהחלט. בפוליטיקה, כמו בתחומים רבים בחיים, אנחנו לוקחים סיכונים מחושבים כשהם שווים את הסיכוי. במבחן התוצאה קראנו נכון את המפה, פעלנו נכון, וברוך השם הגענו לתוצאה טובה.

אני לא מצפה שתתנצלו. מותר לכם לבקר אותנו ולכן אין לכן על מה. אבל אני כן מבקש שלהבא תתנו קצת קרדיט ואמון שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים. יש לנו אחריות למדינת ישראל ולעולם לא נפגע בה משיקולים פוליטיים!

שבת "זכור את אשר עשה לך עמלק" שלום.