אלף קוצים
אלף קוציםצילום: תיאטרון גושן

בפעם הראשונה על קרשי התיאטרון ניתן יהיה לקבל הצצה של ממש אל עולם הכתות בישראל. זה קורה במחזרה החדש מבית היוצר של תיאטרון גושן שמעל את ההצגה אלף קוצים העוסקת בבעיה זו.

ההצגה בבימויו של נתן דטנר, נכתבה ע”י גיא הירש ואיל הינה גלי, בליווי מקצועי של רחל ליכטנשטיין מנכ"לית העמותה לנפגעי כתות.

ההצגה משלבת את נקודת המבט של נערה הנסחפת אחר מנהיג כריזמטי, לצד ההתמודדות של אמה עם צעדיה של הבת.

ההצגה מספרת על ירדן, תלמידה מצטיינת, יפה ומוכשרת, החולמת להצליח כזמרת ורקדנית. בתמיכתה של חברתה הטובה ביותר, ליבי, השתיים מגיעות מהמושב עד לעיר הגדולה כדי להגשים לירדן את החלום ולהתקבל "לכוכב הבא"

חייה מקבלים תפנית חדה כאשר היא פוגשת את עמנואל, גבר מסתורי וכריזמטי הפותח עבורה דלת לעולם אחר. הוא חושף בפניה קהילה בה תומכים ומכבדים איש את רעהו. מקום בו לא חיים סביב הריאליטי או בתוך רשתות חברתיות ושיימינג. זה עולם קסום של שיתוף פעולה, אחדות ואהבה. ירדן נשבית בקסמו של עמנואל אך עד מהרה, מה שנראה בתחילה כמו חלום, הופך לסיוט.

בזמן שאמה של ירדן שבורה וחסרת עצות, ליבי חברתה הטובה לא מוותרת לרגע ונלחמת .

גיא הירש ואייל הינה גלי מספרים על התהליך שמאחורי כתיבת המחזה: המחזה "אלף קוצים" נכתב במטרה לשים אור על תופעת הכתות בארץ. תופעה מאוד מסוכנת, ועם זאת מיוחדת ומסקרנת. נושא הכתות לא זוכה למספיק סיקור בתקשורת, בטלוויזיה, בקולנוע או בתיאטרון. בתיאטרון גושן, ולנו ככותבים היה חשוב להכיר לנוער בישראל את התופעה הזו שנקראת "כת". להיות מודעים "לעולם" הזה, ולהיות מסוגלים לזהות את הסכנה לפני שהם חלילה נופלים שבי אחרי מנהיג\ה שווא אשר ינצלו אותם.

כיצד אנשים נסחפים אחרי רעיון שווא? איך מוותרים על החיים כפי שהיו ומנתקים את המשפחה? כיצד בנאדם כריזמטי יכול להשתלט על מוח של בנאדם? אולי מישהו עשה לי את זה ואני אפילו לא מודע לזה? מה הסימנים?

כתות סוחפות בעיקר נערים ונערות צעירים או בשנות העשרים לחייהם. לצערנו אין עדיין מספיק מודעות לכמות האנשים שנשאבים לכתות בישראל ולסבל הנגרם לקורבנות ולמשפחות שלהם. למעשה אין אפילו חוק במדינה ישראל נגד כתות.

הרבה שורדים של כתות ברחבי העולם מספרים שמה שמאוד מקשה עליהם לעזוב את הכת היא הבושה שהם מרגישים, מה יגידו עליהם החברים והמשפחה שהם הרחיקו.

אנחנו מקווים שהמחזה ייתן הצצה לעולם הזה ויסיר את מעטה הבושה סביב הנושא. ככל שנדבר על הנושא בגובה העיניים ובלי שיפוטיות או זלזול, ככה יהיה קל יותר לאנשים בעתיד לצאת מכתות.

התחושה שמלווה לעיתים אנשים לאחר צפייה בכתבות או בסדרות דוקומנטריות על כתות, היא סוג של ביקורת על הקורבנות. "איך הם האמינו לזה", "לי זה לא היה קורה", רצינו לכתוב מחזה שיחשוף את הקהל לתהליך ויראה להם כמה זה פשוט ליפול לכת, ואיך זה יכול לקרות לכל אחד. בכוונה יצרנו גיבורה שבאה מבית טוב, ממעמד טוב, ללא בעיות משפחתיות, בעיות בלימודים או מבחינה חברתית, ובנוסף רצינו לתת למשפחה ולחברים כלים להתמודדות. כי גם אם "לי זה לא יכול לקרות" זה עדיין יכול לקרות לחבר הכי טוב שלי, לאח\ות שלי או לילדים שלי.

מתברר שיש למעלה מ-150 כתות בישראל ועוד אלפי כתות ברחבי העולם. על אף שכל כת סוגדת למנהיג אחר ומקיימת מערכת חוקים משלה, באיזשהו אופן, כאשר הבנת כיצד מתנהלת כת אחת, הבנת איך כולן מתנהלות ומצליחות לקחת בשבי מחשבתי בני אדם ולנצל אותם.

נתן דטנר במאי המחזה מספר לנו שהאתגר הגדול ביותר בבימוי של הצגה עם נושא כל כך רגיש היא לא לשפוט את הדמויות, גם הדמות ה"טובה" עושה את הטעויות שלה כמו גם הדמות " הרעה" שגם עושה דברים טובים.

"ניסיתי ליצור סיפור פשוט יומיומי עם דמויות מוכרות כך שנבין שסיפור כמו זה על הבמה יכול לקרות לכל אחד! וזאת הסכנה האמיתית בכל מה שנוגע לעניין הכתות והגורואים למיניהן בישראל.

במה נקייה עם מעט אביזרים הקרנות וידיאו ומוסיקה מרתקים,מאפשרת לצוות השחקנים המופלא לקחת את הקהל למסע הנפשי הרגשי והמרתק של אלף קוצים.