צדקה
צדקהצילום: ISTOCK

ארבע מצוות מחויב כל יהודי לקיים ביום פורים: קריאת מגילה, מתנות לאביונים, משלוח מנות ומשתה ושמחה. לכל מצווה פרטים על זמן, מקום ואופן קיומה.

במצוות מתנות לאביונים חייבים כל ישראל, גברים נשים וילדים מגיל בר/בת מצווה, גם עניים מחוייבים ויכולים להחליף אחד עם השני. המצווה היא לתת שתי מתנות לשני אביונים, הכוונה מתנה אחת לכל אחד.

את המצווה אפשר לקיים בין במזון ובין בכסף. נחלקו הפוסקים מה המינימום יש הסוברים כי אפשר להסתפק בפרוטה ואחרים כתבו שיש לתת אוכל או כסף כדי שיעור סעודה.

הרמב"ם מסביר על חשיבות מצוות מתנות לאביונים ואומר כי ראוי לחשב את עלות הסעודה ועלות משלוחי המנות ולתת מתנות לאביונים בסכום העולה על שניהם: "מוטב להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובמשלוח מנות לרעים, כי אין שמחה גדולה ומפוארת לפני הקב"ה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות".

את המתנות יש לתת ביום פורים עצמו, בני הכרכים יתנו ביום י"ד באדר ובני ערים מוקפות ביום ט"ו, מי שאינו יכול יכול להפקיד בידי שליח (או ארגון) את הכסף על מנת שיחולק בו ביום.

בניגוד למצוות צדקה בשאר ימות השנה, אין צורך לבדוק את העניים בפורים אלא "כל הפושט ידו נותנים לו".

במציאות ימינו רבים אינם מכירים אביונים, או שאינם יודעים כיצד לתת להם בלי לביישם ולכן רבים מקיימים את המצווה בעזרת ארגונים המסייעים לעניים ומחלקים את המתנות לאביונים ביום פורים.

לפניכם רשימת ארגוני צדקה המחלקים את כספי המתנות לאביונים ביום פורים:

עמותת מקימי - עמותת מקימי הינה עמותה חברתית ללא מטרות רווח הפועלת לסייע למשפחות אשר נקלעו למצוקה כלכלית ומשפחתית. אנו מספקים למשפחות ייעוץ מקצועי, הכוונה וסיוע על מנת שיוכלו לעמוד מחדש על הרגליים ולקחת אחריות ועצמאות בניהול חיים כלכליים ומאוזנים. עמותת מקימי הוקמה בשנת 2010 וסייעה מאז למעל 4000 משפחות אשר נקלעו למצוקה כלכלית.

לתרומת מתנות לאביונים למקימי לחצו כאן

*******

פעמונים - השנה נקדיש את כספי מצוות מתנות לאביונים לתרומה למשפחות הנאבקות ומתאמצות יום יום בדרך לשיקום כלכלי. אנו בארגון פעמונים נעביר את תרומתכם ישירות לאותן המשפחות המלוות על ידנו, בו ביום (ביום הפורים עצמו) ומיד לאחר החג נמשיך ללוות אותן עד לעצמאותן הכלכלית. ארגון פעמונים פועל בפריסה ארצית ושואף למציאות בה משפחות בישראל מנהלות חיים כלכליים מאוזנים, אחראיים וישרים. הארגון מלווה ומדריך אלפי משפחות ויחידים ובכל שנה ומסייע להם לצאת לעצמאות כלכלית.

לתרומת מתנות לאביונים לפעמונים לחצו כאן

*******

ועד הרבנים לעניני צדקה בארה"ק - הארגון המונה 200 רבני ערים ושכונות מהצפון ועד הדרום הפועלים למען יתומים ואלמנות, משפחות חולים ומשפחות שנקלעו למשברים כלכליים.

לתרומת מתנות לאביונים לועד הרבנים לחצו כאן

*******

עמותת שפרה - פשוט לאהוב - כל נער במדינת ישראל ראוי לתקווה ולכל נערה מגיע מקום בטוח שיעניק לה כלים להצלחה. אלפי בני נוער במדינת ישראל נשרו ממערכת החינוך וזקוקים למענה טיפולי מיוחד, מקום מוגן שיקבל אותם כפי שהם ויעטוף אותם באהבה.

עמותת "שפרה – פשוט לאהוב" מקימה מסגרות חינוכיות ובתים מוגנים לנוער בסיכוי בכל הארץ ושמה לה למטרה לפתוח עוד מסגרות ככל שיידרש בשיתוף משרד הרווחה והרשויות המקומיות.

לתרומת מתנות לאביונים לשפרה לחצו כאן

*******

איגוד רבני קהילות - איגוד רבני קהילות פועל במאות בתי כנסת וקהילות בישראל בדרכו של הרב מרדכי אליהו זצוק"ל. בדרך של אהבת ה', אהבת המסורת, אהבת חיילי צה"ל ומדינת ישראל. האיגוד פועל בבתי כנסת קהילתיים, ממטולה בצפון ועד לדימונה בדרום. לכל בית כנסת קהילתי יש את הזהות שלו – ייחוד שאותו הוא מביא ותורם אל הכלל, ואל הארגון.

האיגוד מסייע בידי רבני הקהילות הפועלים בשטח לקרב לבבות בשכונות שלהם, ומעניק להם הכשרות כמנהיגי שטח, וכן כלים לשתף פעולה ולתת כתף אחד לשני. נשיא האיגוד הוא בנו הרה"ג הרב שמואל אליהו.

לתרומת מתנות לאביונים לאיגוד רבני קהילות לחצו כאן

*******

יד לאחים - מזה עשרות שנים, ארגון הפעילים 'יד לאחים' פועל במגוון אמצעים, להצלת יהודים מטמיעה, התבוללות, שבי וסכנת חיים. מתנדבי 'יד לאחים', יוצאי יחידות קרביות בצה"ל, נחושים לבצע את המשימות, גם מול סכנות, והעיקר שתושג המטרה: הצלת נשים יהודיות וילדיהן מחיי סבל מאוימים בכפרים ערבים והבאתן למקום מבטחים. שם, בדירת המסתור, הם יקבלו סיוע רצוף מגורמים מקצועיים הן בתחום הנפשי והן בתחום הכלכלי, עד לחזרה לחיים נורמליים בחיק המשפחה.

לתרומת מתנות לאביונים ליד לאחים לחצו כאן

*******

ארגון להב"ה – למניעת התבוללות בארץ הקודש - מטרת הארגון: לאור המצב הקשה של ההתבוללות בארץ הקודש בעת האחרונה, התאחדו מספר אנשים המייצגים גופים שונים העוסקים שנים רבות בהצלת בנות ישראל להקמת ארגון על למלחמה בהתבוללות בארץ הקודש. שמנו לנו למטרה להגיע לאותן הבנות לפני שהן מגיעות לכפרים.

לתרומת מתנות לאביונים ללהב"ה לחצו כאן

*******

קרן אחד לאחד - קרן "אחד לאחד" הוקמה על מנת לסייע לעמלי תורה במוסדות תורניים לאומיים, ולתמוך במשפחות נזקקות מהציבור הדתי לאומי. הקרן הינה כתובת ואוזן קשבת לצרכי הציבור הדתי לאומי ומעוניינת בבניין התורה ולומדיה.

לתרומת מתנות לאביונים לאחד לאחד לחצו כאן

*******

בית התבשיל - מפעל החסד האדיר 'בית התבשיל', נוסד בשנת ה'תשמ"ה (1984), ובמשך למעלה מ-30 שנה, מעצים את פועליו הכבירים, המעניקים סיוע חיוני באופן מכובד. 'בית התבשיל', בראשות הרב ישראל לייכטר והרב שמחה קרקובסקי, הי"ו, אשר חרט על דגלו את העמידה באתגר העצום: 'שלא יישאר יהודי רעב', מרחיב פעילותו הברוכה במשך השנים לבלי הכר.

לתרומת מתנות לבית התבשיל לאחד לאחד לחצו כאן

*******

הצלת יהודי קייב - שלוחי חב"ד ב-17 ערים באוקראינה התאגדו לקמפיין חירום משותף להצלת בני קהילותיהם מתוך התופת ואש הקרבות.

לתרומת מתנות לאביונים להצלת יהודי קייב לחצו כאן

*******

עמותת עלה הרשת הלאומית לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות - עמותת 'עלה' פועלת כבר 40 שנה ומפעילה רשת מרכזים לטיפול וקידום ילדים ואנשים עם מוגבלויות.

העמותה מעניקה טיפולי שיקום וקידום, וכן סיוע פרא-רפואי לילדים ומתבגרים עם מוגבלויות מורכבות, בין היתר כוללים מרכזי הרשת - גנים, מעונות יום שיקומיים, בתי ספר לחינוך מיוחד, מרכזי שיקום, שילוב בקהילה ומרכזי יום לתעסוקה. כמו כן מערך הדיור של הרשת משמש עבור מאות ילדים ואנשים עם מוגבלויות בית חם ואוהב.

מאות ילדי רשת ‘עלה‘ זקוקים ומחכים לתמיכתכם. הושיטו להם יד תומכת וביחד נאיר להם את החיים.

לתרומת מתנות לאביונים לעמותת עלה לחצו כאן