ליאורה מינקה
ליאורה מינקה צילום: יוסי זליגר

כולם יודעים שהלך הרוחות בפרס כלל התעסקות בעיקר בכסף, זהב, אוכל, אלכוהול, יופי וכבוד. עולם גשמי בצורה קיצונית וכמובן עולם פטריארכלי. והנה, בדפדוף בין דפי המגילה, נשים לב שבחירתה של אסתר למלכה היתה למעשה תכנית הריאליטי הראשונה בעולם.

אחשוורוש כזכור מסלק, או הורג, את ושתי המלכה לאחר שסירבה להראות את יופיה וכעת מחפש לו מלכה חדשה. מלך במעמדו לא יוצא לדייטים ואין לו, כנראה, כפי שהיה נהוג אז, מחויבות לנישואין בין מדינות אחרות. לפיכך, הוא מחליט לבחור לו כלה משושן בירתו ויוצר במו ידיו את האודישנים הראשונים בעולם לתפקיד מלכה. מדובר בריאליטי לכל דבר עם הצבעת הקהל (יושבי המשתה והכרעת השופט-המלך).

את הסינון הראשון עושים משרתיו, הם מלקטים רק את הנשים היפות והבתולות כפי שכתוב " יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת, טוֹבוֹת מַרְאֶה." לאחר מכן, כמו בכל תכנית ראליטי שמכבדת את עצמה, יש מריחת זמן (הפעם לא בפרסומות אלא הכנות ותמרוקים), חצי שנה(!) של הכנות לקראת ה"שידור החי" מול המלך עצמו. גם אצלנו, כמו בשאר הפורמטים, ההפקה מסמנת את המועדפים עליה וכותבת על אסתר " וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן, בְּעֵינֵי כָּל-רֹאֶיהָ". המלך אחשורוש מנפה את המועמדות אחת אחרי השניה ומי שנפסלת לא חוזרת יותר. אין גלגלי הצלה כאן. הסוף ידוע, אסתר נבחרת על ידי המלך ומשמשת כמלכה לכל דבר.

עולם התוכן הגשמי בשושן בא לידי ביטוי בהתנהגותה של אסתר. גם בעת מצוקת היהודים, היא מבינה את הכללים טוב מאוד ויודעת שכדי להופיע בחצר המלך ללא הזמנה, היא חייבת למצוא חן בעיני המלך ולכן מדגיש הכתוב " וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת". היא מבינה שבעזרת החיצוניות שלה היא תצליח להציל את עם ישראל. אבל בהיפוך מהתכונות הנדרשות לבחירתה (רק מראה חיצוני!) הבקשה שלה ממרדכי נוגעת לעולם רוחני. היא לא מבקשת שמרדכי יעטה בגדי אבל ועפר המבטאים את האבל בצורה חיצונית, אלא בקשתה :" לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן, וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם--גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי, אָצוּם כֵּן; וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת, וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי." בתוך תוכה היא נאמנה לפנימיות וליהדות. אסתר מאמינה שהצום, התפילות והחיבור לקב"ה, יחד עם לבוש המלכות, יצליחו להביא להשלמת המשימה.

מגילת אסתר טורחת לספר לנו על המהפך שאסתר עברה. על המעבר שלה ממי שנבחרה על רקע נתונים חיצוניים, למי שמפגינה עוז רוחני פנימי ועוצמות שאינם רק פרי המראה שלה.

מדהים להיזכר בימי שנות ה-20 בתל אביב. המפיק ואושיית התרבות ברוך אגדתי החליט, רגע לפני נשף הפורים של 1926, לשדרג את נשף המסכות שלו: ולערוך תחרות מלכת יופי! או כפי שהוא כינה אותה – "נשף הבחירות של אסתר המלכה". מרתק לקרוא את התייחסות הציבור הרחב ליוזמה שלו.

מובן שלא כולם התאהבו ברעיון של תחרות מלכת היופי. מכתבים זועמים נשלחו למערכות העיתונים, וכרוזים משמיצים נתלו על לוחות המודעות. חלק מההשמצות היו על רקע דתי, אך השמצות אחרות הגיעו מאנשי רוח שראו בתחרות לא פחות מפגיעה מוסרית בחברה העברית ובערכן של נשים. השאר היסטוריה, תחרות מלכת היופי התקיימה במשך שנים ועדיין מתקיימת, אם כי הפורמט כבר אינו משודר בלייב כבעבר.

כמו אסתר, גם אנחנו יודעים שבעולם שלנו יש אומנם מקום לחיצוניות אך אנו מתפללים ופועלים שהעולם ילך לכיוון הפנימי. כל מהפכת היופי, הדרישה להפסיק עם ריטוש התמונות של הדוגמניות, הדרישה ליצירת בובות ברבי שאינן על סף האנורקסיה ואפילו מהפכת ME TOO נותנות לי שביב של תקווה שאנחנו בכיוון הנכון. "אסתר האחרת והחדשה" אנחנו בעקבותיך!!

ליאורה מינקה היא יו"ר "אמונה תנועת האישה הדתית לאומית"