חתן וכלה
חתן וכלהצילום: ISTOCK

בשבוע הבא תתקיים הגרלה גדולה לזכאי תוכנית "דירה בהנחה" שיזם השר אלקין להורדת מחירי הדיור במדינת ישראל.

רק השבוע פורסם על זינוק חד במחירי הדיור. מדובר על הגרלה שבה יוגרלו כ-10,000 יחידות דיור בסדר גודל של כ-150 פרויקטים שונים ברחבי ישראל. כאשר משרד השיכון רוצה להגריל עד סוף השנה כ-30,000 יחידות דיור. במסגרת התוכנית משרד השיכון ורמ"י משווקים קרקעות במחיר מופחת ליזמים, והם יבנו דירות במחיר נמוך.

התוכנית שמפרסם משרד הבינוי והשיכון מיועדת לזוגות נשואים שאין ברשותם דירה. גם רווקים ורווקות, גרושים וגרושות מעל גיל 35 שאין ברשותם דירה יוכלו להירשם להגרלה. למעשה, כל תא משפחתי שאין בבעלותו דירה ב-3 השנים האחרונות יכול להירשם להגרלה.

מפניות שהגיעו למערכת ערוץ 7 של רווקים ורווקות ואף של גרושים וגרושות מעל גיל 35 עולה כי קיימת לקונה משמעותית באחד מתנאי הבסיס להצטרפות להגרלות הדיור של משרד השיכון במסגרת התוכניות השונות.

הפונים סיפרו כי בשנים האחרונות נרשמו לזכאות וזכו בדירה במחיר למשתכן. לאחר הזכייה מצאו את בחיר ליבם ואף התחתנו.

כעבור מספר חודשים קיבלו הודעה על ביטול הזכאות לדירה, עקב שינוי מצב משפחתי. כשבדקו את הסיבה התשובה שהתקבלה היתה כי בבעלות בן זוגם דירה קיימת. הסיבה הזו תקפה למרות הסכם הממון שבין בני הזוג.

כך למשל א' זכתה לפני שלוש שנים בדירה במחיר למשתכן במבשרת ציון. לפני כשנה הכירה את בן זוגה ולאחרונה נישאו.

מיד לאחר החתונה א' קיבלה הודעה כי נשללה זכאותה לדירה במסגרת "מחיר למשתכן", ולמעשה תקופת ההמתנה במהלכה מחירי הדירות התייקרו בשיעורים גבוהים - ירדה לטמיון.

כך א' הפסידה דירה ואף החמיצה את עליית המחירים. וכל זה רק משום שנישאה לאהוב ליבה.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפרה א' כי למרות שהפסידה דירה במחיר הוגן היא זכתה בבן זוג מדהים, "הפסדתי דירה במחיר למשתכן אך זכיתי בבית ומשפחה עם אדם מדהים שהוא כל עולמי".

גם מ' גרוש פלוס שני ילדים ממרכז הארץ שזכה לפני כשנתיים בדירה 'במחיר למשתכן' המתין שנים לרכוש בית שייתן קורת גג לו ולילדיו.

מ' שהיה בזוגיות פרק ב' עם ר' לא ידע כי ברשותה דירה שקיבלה בירושה. השניים התחתנו. כעבור מספר חודשים כאשר מ' נדרש לחתום על החוזה, הוא קיבל סירוב ממשרד השיכון בשל העובדה שלבת זוגתו דירה בת שני חדרים בצפון הארץ שקיבלה בירושה.

כך נוצר מצב שבו בני הזוג אינם יכולים להתגורר בדירה בצפון הארץ בשל היעדר התאמה לצרכיהם ומנגד הם איבדו את הזכות לרכוש דירה במרכז הארץ.

לדבריהם, הם פורסים את סיפורם האישי כדי שמשרד השיכון יתקן במסגרת התוכנית החדשה את מה שהם רואים כלקונה ואנשים לא יחששו להתחתן לאחר הזכייה.

"נוצר מצב שמשרד השיכון מאלץ בני זוג בישראל לבחור בין חתונה לדירה. זה לא מצב נורמלי", הם אומרים.

תגובת משרד הבינוי והשיכון: ''משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל פועלים רבות במטרה להציע סל פתרונות עבור הזוגות הצעירים, במסגרת זאת תיפתח בשבוע הבא הגרלת דירה בהנחה.

''נדגיש כי על פי הכללים הזכאים להירשם להגרלה ולזכות באפשרות לרכוש דירה בהנחות משמעותיות הינם חסרי דיור וכאלה שלא הייתה בבעלותם דירה בשלוש השנים האחרונות (הכללים המלאים מפורטים באתר המשרד).

''על פי החלטת מועצת מקרקעי ישראל ככל ויחיד הפך לתא משפחתי, כל אחד מבני התא המשפחתי חייב להיות חסר דירה על מנת לממש את הזכייה.

''ככל ואחד מבני התא המשפחתי בעל דירה, הם אינם זכאים יותר כחסרי דירה ולכן אין באפשרותם לממש את הזכייה, נושא זה מפורט בתקנון התכנית'', לשון התגובה.