הרב יאשיהו פינטו
הרב יאשיהו פינטוצילום: שובה ישראל

יחד עם העולם היהודי כולו, גם הרב יאשיהו פינטו, מנהיג 'שובה ישראל', נשא אמש (שבת) דברי הספד לזכרו של 'שר התורה' הרב חיים קנייבסקי זצ"ל, בישיבה במנהטן.

בפתח דבריו אמר הרב פינטו: "בעוונות הרבים, ביום שישי נפטר אחד הקדושים והגדולים שהיו לעם ישראל בדורות האחרונים, מבני עלייה, שהיה קודש קודשים. זה לא דבר פשוט וקל, זה דברים שיש בהם משמעות וכוח עצום, אדם צריך להביט על החיים בראייה כללית, ובראיה פרטית".

בדבריו הוסיף וסיפר: "בדור שלנו – צריך לראות את זה כדבר לא פשוט, ובפרט בימים שאנחנו נמצאים בהם. מישהו שלח לנו דבר שהוא פלא גדול. הרב קנייבסקי זצ"ל כותב בספר שלו 'טעמא דקרא', על מגילת קהלת, על הפסוק "עת ללדת ועת למות", הוא מביא את הגמרא ואומר "ועת למות, כמו שכתבו בגמרא במסכת כתובות - מת בערב שבת או במוצאי יום הכיפורים, סימן יפה לו", מה זה כיפור? רבותינו הקדושים אומרים, שפורים ככיפורים,– כלומר, מי שמת בערב שבת או בערב יום כיפור וכיפור הוא כפורים – סימן יפה לו".

"עם ישראל עובר תקופה לא פשוטה בכל המובנים", המשיך הרב פינטו והתייחס למגיפת הקורונה, למלחמה באוקראינה ולפטירת מרן שר התורה, "אם נביט על השנים האחרונות, ואנחנו טוענים שמלחמת גוג ומגוג כבר התחילה.

"כל המגיפה – בתחילה קראו לה בשם, ואז בשם נוסף ועוד שם, וגם עכשיו המלחמה - הכל אותו דבר, זה רק זן חדש של המגיפה. ובתוך מלחמת גוג ומגוג אנחנו מתגלגלים מדבר לדבר, ובעוונות הרבים – כל הדברים של הקדושה, של התורה, של היראת שמים, התורה נמצאת בצער גדול, דרך ה' נמצאת בצער גדול, כל רודפיה הישיגוה בין המצרים, כל מי שרודף את התורה – הישיגוה, כל מי שמצר לישראל – נהיה לראש, כל מי שמצער את התורה ואת עם ישראל – עולה ונהיה לראש".

"אבל", הוסיף הרב בשיעורו במנהטן, "מתי שהקדוש ברוך הוא בא במשפט ומתחיל לפרוע – זה דבר מסוכן וקשה ביותר. מתי שצדיקים – קדושי עליון, שידעו את כל הצרות של הדור, שחיו, הרגישו וכאבו את הצרות של הדור – נפטרים, ומרגישים שזה עושה זעזוע גדול אצל כל יהודי, הם עולים לבית דין של מעלה, אז מתחילים כל הפרעות הקשות בכל אלו שפגעו בתורה הקדושה.

"ויזכרו: כל מי שפגע בתורה הקדושה – מהימים האלה שעכשיו אנחנו עוברים, הקדוש ברוך הוא - יתחיל לפרוע מהם את הדין, אחד אחד, הם יפגעו בעצמם, הם יקלקלו בעצמם ויפלו מטה מטה. מי שפוגע בתורה הקדושה וביסודות של עם ישראל – אין לו מציאות, זה רק דברים זמניים, ואחר כך הם יעברו הרס וחורבן".

"ולכן צריך לדעת, שעכשיו זה הזמן שהנשמה של אותו קדוש וצדיק – עולה לשמים. אנחנו זוכרים שהיינו ילדים קטנים, והייתה הלוויה של רבי משה פינשטיין זצ"ל, היינו צעירים, והיינו בוכים. היה לנו צער גדול. עמדו והספידו אותו גדולים וקדושי עליון ואמרו שהנשמה של הצדיק מסתובבת כעת בעולם והיא מחפשת במי להתעבר, מי שיהיה כלי הקיבול הגדול ביותר – הנשמה שלו תתעבר בו.

"ועכשיו הנשמה של קדוש הקדשים, ארון ברית השם - מסתובבת בעולם, ומי שיהיה כלי קיבול – יכול שניצוץ מאותה נשמה יתעבר בו, וזה זמן שאפשר להשיג בו השגות גדולות ולעלות ולהתעלות ולהבין שהצדיקים הולכים כפרה על הדור לכפר על העוונות", אמר הרב פינטו לסיום.