מיכי וסרטייל
מיכי וסרטיילצילום: באדיבות המצולם

אחת הסיבות לכך שהרב קנייבסקי השפיע על ציבורים נרחבים כל כך בחברה הישראלית, טמונה באישיותו הנדירה של גדול דור שלעולם דלתו הייתה פתוחה עבור כל אדם, שמר באדיקות על אורח חיים סגפני וחי בצניעות הרחק מהעין הציבורית.

כמדי שנה בחג הפורים אנו מצווים לתת "מתנות לאביונים", ויש אומרים שזו המצווה החשובה ביותר, כי לצערנו יש לא מעט אנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם לשמוח ללא הגבלה או בכלל, וחבריהם צריכים לדאוג שהיה להם חג שמח. ומכיוון שלא כל יום פורים, אך למרבה הצער יש רבים שבכל השנה עצובים בשל עוני, רעב ומזווה ריק- זוהי חובה אנושית בסיסית של כל אדם לסייע ככל יכולתו לכל מי שאין באפשרותו להתפרנס בכבוד- ומוכרח לקבל סיוע כדי לאפשר לעצמו ולמשפחתו קיום בסיסי( ואם אפשר אז גם מעבר לכך)- כדי שלא ירגישו שונים ומסכנים.

אולם הבעיה הגדולה בסיוע ההכרחי כל-כך לנזקקים ולאביונים היא שהדברים שהכי קשה לאדם להעניק מרצונו החופשי למי שאינו מכיר כלל הם בעיקר משאבי זמן וכסף, וכבר נעשו מחקרים התנהגותיים רבים שקבעו כי האדם הממוצע נוטה לסמוך על מערכות גדולות שינהלו את העולם, ולחשוב שרווחת העניים היא לא עניינו של האדם הפרטי ולא הוא זה שצריך לדאוג לה. התפיסה המוטעית והמסוכנת הזאת הולידה עמותות רבות שהתחילו מכמה אנשים טובים עם חלום- והפכו את העולם למקום טוב יותר.

אדם אחד ומיוחד שלימד אותנו במשך יותר מ-90 שנה מהי הסתפקות במועט ומשמעותה של עזרה לזולת, היה מרן "שר התורה" הרב חיים קנייבסקי זצ"ל, ששילב בכל מעשיו ובכל כוחו והשתדלותו את תורת החסד בין אדם לחברו, ובגיל 94 ביום שושן פורים הלך לעולמו- בזמן שרבים מההולכים לאורו שמחים וסועדים את ליבם. הסמליות המצמררת הזו, של הסתלקותו של גדול הדור עם חתימת החג, ורגע לפני כניסת השבת בה קוראים בבתי הכנסת את פרשת צו, שבתחילתה מלמדים מפרשי התורה את הצורך לזרז את הציבור במקום בו יש חסרון כיס- מלמדת אותו שיעור חשוב לחיים שיכולים להשתנות בין רגע, וגם מי שהפרוטה מצויה בכיסו עלול ברגע לרדת מנכסיו..

הרב חיים קנייבסקי זצ"ל, פתח את ביתו הדל והצנוע בבני ברק לכל אדם, ולמרות שהרב היה מנצל כל שנייה בחייו ללימוד תורה, וקבלת קהל אורכת זמן רב, דלתו לעולם לא נסגרה בפני אף אדם הזקוק לייעוץ ועזרה, וכך הוכח לכולם כי כל אחד מאיתנו, אם רק ירצה בכך, יכול להוביל לתיקון עולם.

רבים שואלים את עצמם כיצד השפיע הרב קנייבסקי על ציבורים נרחבים כל כך בחברה הישראלית. . כנראה אחת הסיבות לכך נובעת מעצם היותו אדם גדול בתורה, המסייע לכל מי שזקוק לעזרה, ושומר באדיקות על סגפנות חומרית, חי בצניעות הרחק מהעין הציבורית ורק חפץ לעסוק בתורה.

המודל הקהילתי של רבים למען האחד תמיד מהווה מקור לא אכזב לסיוע בעת צרה- אך ניתן לומר בוודאות כי הרב קנייבסקי לימד את כולנו שגם אדם אחד בלבד יכול לפעול ולעזור לטובת רבים שכלל אינו מכיר באופן אישי, ואת הלימוד הזה חובה להפוך למציאות קבועה בשטח. אם כל מי שהעריך את דמותו ואישיותו של מרן הרב קנייבסקי זצ"ל יקבל על עצמו מעתה החלטה להגביר את מידת הסולידריות ולפעול בכל אופן שיוכל למען הכלל, נזכה לראות במו עינינו את קיום הכלל היהודי הידוע: "עולם חסד יבנה".

לתרומה לעילוי נשמתו של הרב לוועד הרבנים לחצו כאן

לתרומה לעילוי נשמתו של הרב לקופת העיר לחצו כאן

מיכי וסרטייל הוא יו"ר ומייסד "יד-תמר" המסייעת לחולי סרטן ובני משפחותיהם ולמשפחות במשברים שונים