הרב אביחיל גרינולד
הרב אביחיל גרינולדצילום: באדיבות המצולם
הכותרות מספרות על כך שבסרט החדש של וולט דיסני תהיה נשיקה להט"בית.

לכאורה איום ונורא. אנחנו מותקפים על-ידי הלהט"בים מכל הכיוונים ומכל החזיתות. גם את סרטי וולט דיסני לא נוכל לראות ולהראות לילדינו?! געוואלד.

אבל האמת שוולט דיסני עושה פה שירות טוב מאד עבורנו.

כשהגמרא מביאה שתי סיבות לדבר מסוים, אנחנו שואלים מה הנפקא מינה- כלומר: מה ההבדל אם הסיבה הזאת נכונה או דוקא זאת. ואז אנחנו מביאים נפקא מינה, כלומר: מקרה שבו ניכר ההבדל שבין הסיבות. כך שלפי סיבה אחת הדין יהיה X ולפי הסיבה השניה הדין יהיה Y.

בהרבה מקרים הנפקא מינה היא מקרה קיצון, משום שפעמים רבות רק בקיצוניות ניכר ההבדל.

כל סרטי וולט דיסני, וסדרות וסרטים בכלל, שוטפים את מוחותינו בערכים ובמדרג ערכים שונים מכפי שאנחנו שואפים לחיות. נכון, אנחנו מחפשים משהו להתאוורר ולראות כי קשה להיות כבדים כל הזמן. (ואכן תרבות הפנאי ב"ה התחזקה מאד ויש תרבות ערכית שתואמת את דרכנו, ועדיין) ואז מביאים סרט שלכאורה אין בו שום בעיה, אין בו אפילו נשיקה אחת. אבל הסרט הוא פרי יצירה של תסריטאי/במאי... שערכיהם שונים מאד מדרכינו וערכינו וממילא כך גם יצירתם.

וכך בדלת האחורית אנחנו מכניסים לעצמנו ערכים סותרים את הערכים שהיינו רוצים לחיות על פיהם. זה יכול להיות אפילו בפרטים הקטנים, כמו למשל שלמשפחה בסרט שלושה ילדים, כלומר זה מספר הילדים ההגיוני למשפחה. ממילא, משפחה מרובת ילדים היא החריגה. מה המסר שאנו מעבירים לילדינו?! ואז אפילו אם נגדל בחיים האמיתיים משפחה מרובת ילדים איפה שהוא יהיה שם משהו בתוכינו שיחשוב שזה חריג, פחות נורמלי... ועוד ועוד.

אז תודה לוולט דיסני שהעירה אותנו מתרדמתנו ושמה בסרטיה תוכן כזה שאפילו אותנו הוא מזעיק משנתנו העמוקה, ועזרה לנו להבין שתכניה, כולם, אינם עבורינו.

הרב אביחיל גרינולד הוא ר"מ בישיבת נהריה ויועץ נישואין