הרב רפי אוסטרוף חזר משליחות באוקראינה מטעם הארגון העולמי של בתי הכנסת ובראיון לערוץ 7 הוא מספר על הפעילות במרכז הפליטים אליו הגיעה המשלחת בה היה חבר.

מרכז הפליטים היהודיים אליו הגיעה המשלחת ממוקם במבנה בו הייתה ישיבת חכמי לובלין, והמשלחת ניהלה את המקום שהיה מוחזק על ידי הג'וינט. היעד שהציבה המשלחת לעצמה הוא חיזוק רוחם של הפליטים בימי הפורים שאלמלא המשלחת היו עוברים על הפליטים היהודים כיום חולין שגרתי, כמו גם בימי השבת.

"חלק לא יודעים לקרוא אות אחת בעברית. הם הגיבו בשמחה לקבל חום ושמחה יהודיים. הם יודעים שאלמלא הם היו יהודים אף אחד לא היה מתייחס אליהם בצורה כזו", אומר הרב אוסטרוף ומספר כי במרתף ישיבת חכמי לובלין ממוקם מרכז חסד ענק אליו מגיעים פליטים מכל סוג ולוקחים את כל צרכיהם שנתרמו למקום עלך ידי פולנים.

לדבריו התחושה עימה יצא מהמקום היא שזהו האירוע הדומה ביותר למלחמת העולם השנייה, וכפי שאז לא האמינו יהודי פולין שמלחמה תפרוץ כך גם במלחמה הנוכחית, איש לא האמין שפוטין יפלוש לאוקראינה ולכן לא נחלצו מבעוד מועד וכעת נותרו חסרי כל אחרי שנאלצו לקחת מעט מטלטלים ברגע האחרון.

בהתייחס לדבריו של נשיא אוקראינה שהשווה בין השואה למתרחש בארצו קובע הרב אוסטרוף כי מובן שאינו צודק ואין מדובר בהשמדת עם. "אנחנו זוכרים את היחסים המאוד לא טובים של האוקראינים כלפי היהודים. אוקראינים שמרו במחנות ההשמדה באוקראינה ובמזרח פולין. אוקראינים רבים מדי השתתפו בפועל ברצח היהודים, אבל זה לא הזמן לבוא חשבון עם העם האוקראיני בשעה שנרצחים מאות ואלפי בני אדם במצב מלחמה. כבני אדם אנחנו צריכים להרגיש חמלה כרגש נורמאלי. לבוא חשבון נבוא בהזדמנות אחרת".