כלי נשק שנתפסו במגזר הערבי
כלי נשק שנתפסו במגזר הערביצילום: דוברות המשטרה

נתונים רשמיים של המשטרה חושפים את מה שבשטח כבר הבינו מזמן: 82% מהתיקים שנפתחו בשנת 2021 בגין ביצוע עבירות נשק וירי בנשק חם במדינת ישראל, בוצעו על ידי אזרחי ישראל הערבים ביישובים הערביים - כך פורסם בעיתון 'ישראל היום'.

תמונה זו עולה מנתונים רשמיים של המשטרה המפורסמים כאן לראשונה, ומציגים את עומק בעיית האלימות שקיימת בשנים האחרונות בחברה הערבית. זאת, נזכיר, בעוד חלקם של תושבי ישראל הערבים הוא פחות מ־20% מכלל האוכלוסייה.

על פי הנתונים, בשנים 2020-2021 נפתחו 3,630 תיקים בגין עבירות נשק, 2,966 תיקים מתוכם נפתחו נגד אזרחים ערבים. אולם למרות מספר התיקים הגבוה, המשטרה והפרקליטות מתקשות להגיש כתבי אישום: רק 119 מתיקי עבירות הנשק שנפתחו נגד ערבים הגיעו לכדי כתב אישום (4.1%). זאת, לעומת הגשת כתבי אישום ב־58 מתיקי עבירות הנשק שנפתחו נגד יהודים, המהווים 9.7% בלבד מכלל התיקים.

הנתונים חושפים כי עבירות נשק הן אחת הבעיות המרכזיות שעימן מתמודדים השוטרים שמשרתים בתחנות המשטרה הממוקמות בתוך היישובים הערביים השונים.

כך למשל, במחוז חוף נפתחו בשנים 2020-2021 1,615 תיקים שעניינם עבירות נשק - 80% מהם בתחנות הנמצאות ביישובים שבאזור המשולש: אום אל־פחם, באקה אל־גרבייה, ג'סר א־זרקא וואדי עארה.

מתוך אלפי התיקים שנפתחו בשנתיים האחרונות בגין חשד לביצוע עבירות נשק, 43% כבר נגנזו או נמצאים בתהליך סגירה, 35% ממתינים להכרעת הפרקליטות, 12% עדיין נמצאים בחקירה משטרתית, ורק 8% מהתיקים כבר הגיעו להכרעה שיפוטית. כל שאר התיקים נמצאים תחת הקטגוריה בעלת השם הלא ממש מחייב: "המתנה".

יו"ר ארגון לביא, עו"ד אביחי בוארון אומר כי "הנתונים מספרים את הסיפור האמיתי והעצוב, עבירות אלימות וירי המבוצעות על ידי עבריינים ערבים הן בהיקף עצום ובלתי פרופורציונלי".

לדבריו, "האנרכיה המשתוללת הזו נובעת בראש ובראשונה מחוסר נכונות למעשה לאכוף את החוק הישראלי על החברה הערבית בישראל. עבירות נשק בהיקף כזה בקרב החברה הערבית בישראל אינן רק בעלות היבט פלילי גרידא, אלא מדובר במחדל ביטחוני חמור המתהווה לנגד עינינו, שכן הנשק הזה צפוי להיות מופנה במוקדם או במאוחר כנגד יהודים".