סיון רהב-מאיר
סיון רהב-מאירצילום: אייל בן יעיש

את הסיפור הבא סיפר לי עו"ד אור אלון, בעלה של ציפי חוטובלי, שגרירת ישראל בלונדון, אחרי המפגש של בני הזוג עם מלכת אנגליה. נזכרתי בסיפור בגלל פרשת השבוע, פרשת שמיני, שמפרטת את דיני הכשרות, הכללים שמעצבים את השולחן והצלחת היהודיים כבר אלפי שנים:

"רב אחד הוזמן לאירוע עם משפחת המלוכה הבריטית, והביא איתו לארמון מראש צלחת וסכו"ם ומנה משלו, בגלל כללי הכשרות. כולם עמדו לאכול, הוא ארגן לעצמו את הכול, ואחרי כמה דקות הודיעו שעכשיו צריך להחליף מקומות, כדי שכולם יכירו את כולם. אז הוא לקח את הצלחת והסכו"ם איתו, למקומו החדש.

היה שם חבר יהודי שצחק עליו: 'מה אתה בא עם צלחת וסכו"ם? כשרות זה מביך, פרימיטיבי, זה מבייש אותך מול המלכה'. ואז, בעוד הרב הולך למקום החדש עם הסכו"ם, עוצר אותו הנסיך פיליפ ואומר: 'אדוני, לא צריך, יש שם סכו"ם'. הוא ענה לו: 'לא, אני יהודי, אנחנו שומרים כשרות'.

הנסיך פיליפ הסתקרן, שאל שאלות ואז קרא למלכה ואמר לה: 'את חייבת לשמוע'. הרב התחיל לספר למלכה מחדש את הכול, והם עמדו והקשיבו לו, מרותקים.

פתאום היהודי שלעג לו ראה שהוא מדבר עם המלכה, התקרב כדי לראות מה קורה, ואמר לזוג המלכותי: 'אתם יודעים, גם אני יהודי'. הסתכלה עליו המלכה ואמרה: 'ואיפה הצלחת שלך?'...".

אור אלון אמר שהוא נזכר בסיפור הזה רבות בשליחות הדיפלומטית הזוגית: "לא תמיד צריך לנסות להיות כמו כולם. אנשים מעריכים את הייחודיות שלנו. המורשת שלנו היא לא משהו שצריך להסתיר ולהצניע, אלא משהו שצריך להתגאות בו".

שבת שלום.