אושרת גני גונן ומתניהו אנגלמן
אושרת גני גונן ומתניהו אנגלמןצילום: דוברות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סייר היום (ה') יחד עם ראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן, בפרצת גדר ההפרדה סמוך ליישוב מתן.

פרצות רבות כדוגמתה קיימות לאורך מאות הקילומטרים של גדר ההפרדה. במהלך הסיור המחישו המבקר וראש המועצה כיצד ניתן לעבור בקלות רבה משטח ישראל לשטח הרשות הפלסטינית. בפרצות רבות ניתן אף להיכנס עם רכבים.

המבקר אנגלמן הודיע כי מזה חודשים מתקיימת עבודת ביקורת על גדר הביטחון, והגדיר את התנהלות המדינה בעניין כ"כשל מהותי ומשמעותי". בנוסף הצביע המבקר על כשלים באכיפת החוק כלפי שוהים בלתי חוקיים. על פי ההנחיה שהתבררה בעבודת הביקורת, ניתן להגיש כתב אישום רק לאחר ששב"ח נעצר שלוש פעמים.

מבקר המדינה אנגלמן בפרצת גדר ההפרדהערן אבידור

אנגלמן אמר: "ישראל חווה גל טרור רצחני כלפי אזרחיה. אני משתתף בצער המשפחות של הנרצחים ומאחל החלמה לנפגעים והרבה הצלחה לכוחות הביטחון הפועלים בשטח.

''אנחנו בוחנים בחודשים האחרונים את כל הסוגיה של גדר ההפרדה. מדובר בכשל משמעותי ומהותי. בפרויקט הושקעו למעלה מ 8 מיליארד שח ורק בגדר עצמה למעלה מ 5 מיליארד שקל. בנוסף מדינת ישראל משקיעה 140 מיליון שח בשנה לתחזוקה השוטפת ולפעילות במרחב.

''למרות זאת אנחנו רואים כאן פרצות דרכן עוברים אלפי פלסטיניים עם ובלי אישורים, ללא כל בקרה, כולל אפשרות של רכבים להיכנס. כך רואים איך מחבל יכול להגיע מג'נין לבני ברק בשעה בקלות רבה. אנחנו בוחנים בעבודת הביקורת את המענה המבצעי, האחזקתי והבקרה אחרי החלטות ממשלה.

''צריך לדבר גם על מדיניות האכיפה", הדגיש המבקר, ''לא יכול להיות שרק אחרי 3 פעמים שמישהו נתפס מגישים נגדו כתב אישום. זו מדיניות שצריכה להיבחן כדי שהאכיפה תהיה אפקטיבית''.

אנגלמן קרא למשלה להתעשת ולהבין שגדר ההפרדה שהוכרזה כמענה משמעותי ביותר כלפי אזרחי ישראל מפני מחבלים - היא פרוצה ולא רלוונטית. "חשוב מאוד להשקיע את המשאבים ולראות איך למנוע את הפרצות".

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון: "במהלך השנים אנחנו מתריעים גם למשרד הביטחון וגם למשרד לביטחון פנים שאנחנו מרגישים שדמנו מופקר, כי בקלות בלתי נסבלת אפשר לעבור את הגדר הזו ועוברים אותה. כל מה שאנחנו דורשים ועכשיו יותר מכל אנחנו רואים כמה מוצדק לדרוש את זה- זה לסגור את הפרצות האלה בגדר, לתחזק אותה ולהציב כוחות ביטחון לאורך הגדר. אנחנו מלאים תקווה שבתום הבדיקה ובמהרה יסגרו את הפרצות בגדר ויחזירו את הביטחון לתושבים שלנו".