מריופול
מריופולצילום: רויטרס

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, קיים תדרוך מיוחד מחדר המצב של הסוכנות היהודית ועדכן התקדמות מבצע "עולים הביתה" לחילוץ הפליטים מאוקראינה.

"מדובר במבצע וההצלה הגדול ביותר מאז העלייה מברית המועצות", אמר חגואל בשיחה עם עיתונאים, "אבל זה לא רק גל עלייה, אלא גל של הצלה. אנחנו מתאימים את עצמנו לתנאי השטח, ותנאי השטח לא פשוטים. חזרתי מהשטח והתמונות קשות ומזכירות לנו תמונות קשות מלפני עשרות שנים.

''הסוכנות היהודית מפעילה "מילואימניקים" שרצו להיות חלק מהתהליך, כולם התגייסו לתהליך הלא פשוט הזה. אני רוצה להצדיע לעובדים ולמתנדבים שעושים עבודת קודש שעה שעה. נכון לרגע זה, הטסנו 65 מטוסים לישראל של עולים שבחרו לעלות לישראל".

חגואל העיד כי בשבוע האחרון רואים האטה בזרם הפליטים לישראל, לא רק היהודים. "יש פחד של אנשים בגלל ההפגזות המאסיביות ואנחנו רוצים להציע את עזרתנו לכל הישראלים שיש להם חברים וקרובים באזור ההפגזות. יש לנו כלים דיגיטליים כדי ליצור קשר. אנחנו רוצים לעזור לצאת מאזור הקרבות ומי שיבחר בכך יוכל לעלות לישראל. אנחנו בטוחים שדרך ישראלים שגרים כאן נוכל להגיע לעוד יהודים ולהציל אותם. אנחנו ממשיכים להפעיל קו חם וחינם עם אוקראינה ואין לי ספק שבדרך הזו אנחנו מצילים נפשות שעה שעה."

בצל אירועי הטרור הוסיף חגואל: "מאז הקמתה של מדינת ישראל, התשובה הטובה ביותר לאויבנו הייתה עלייה לישראל. ואנחנו יודעים שזהו מנוע הצמיחה הטוב ביותר של מדינת ישראל. גם בשבוע הזה העלייה לא נפסקה. היא לעולם לא תפסיק".

הסוכנות היהודית ושותפיה הפעילו כ 400 ׳הסעות חילוץ׳ מתוך אוקראינה שהביאו אלפי יהודים למרכזי חירום שהוקמו במדינות השכנות - בפולין, ברומניה, במולדובה ובהונגריה. במרכזים אלה, המופעלים על ידי הסוכנות היהודית והקרן לידידות, זוכים הפליטים היהודים שנמלטו מאוקראינה חסרי כל - לקורת גג, למזון ולליווי רפואי ונפשי. ממרכזי החירום יוצאים העולים החדשים בטיסות חילוץ לישראל שמפעילה הסוכנות היהודית ושותפיה. עד כה המריאו כ- 70 ׳טיסות חילוץ׳ מהמדינות השכנות לאוקראינה - שאפשרו את עלייתם של אלפים מיהודי אוקראינה לישראל.

סך הכל עלו מאוקראינה ומרוסיה מאז שפרצה המלחמה למעלה מ- 10,000 עולים חדשים.

מבצע אוקראינה נעשה בתמיכתן של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, קרן היסוד ותורמים וידידים אוהבי ישראל מרחבי העולם שתרמו עד כה מאות מיליוני ₪ למען יהדות אוקראינה, מהם כ- 150 למאמצי העלייה של הסוכנות היהודית. מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ: "קמפיין הסיוע ליהודי אוקראינה עולה לאוויר כשאנו מציינים בישראל את "שבוע התפוצות" ויש לכך משמעות סמלית חשובה. הסוכנות היהודית מובילה את מבצע אוקראינה יחד עם מדינת ישראל ועם יהדות התפוצות, בשותפות אשר משקפת יותר מכל את ערך הערבות ההדדית בעם היהודי". אהרונוביץ ציינה כי "במקביל למבצע אוקראינה הסוכנות היהודית פועלת יחד עם משרד העלייה והקליטה להמשך מבצע צור ישראל מאתיופיה בהתאם להחלטות הממשלה".

בד בבד עם הקמפיין הקורא לישראלים לחבר את קרוביהם לקבלת סיוע בחילוץ, הסוכנות היהודית תפנה באופן יזום לאלפי יהודים באוקראינה שהתענינו בעלייה לישראל מאז פרוץ המלחמה. סמנכ"ל הסוכנות היהודית ומנהל מבצע אוקראינה יהודה סטון, ציין כי המטרה היא: "להציע לאותם אנשים שפנו אלינו ועדיין לא עלו ארצה סיוע מציל חיים ולאפשר את עלייתם ארצה". על פי נתוני הסוכנות היהודית עד כה התקבלו במוקדי החירום, שנפתחו ביומה הראשון של המלחמה, כ- 30 אלף פניות של קרובים או יהודים מאוקראינה, מהם אלפים שמבקשים לעלות ארצה.

סטון אף הנחה את השליחים של הסוכנות היהודית הפרושים במדינות השונות באירופה לפעול במרכזי הפליטים שם על מנת לאתר יהודים ולהציע להם סיוע – הן בעלייה לישראל והן בחיבור לקהילות היהודיות המקומיות.