השטחים שהוכנו עבור תושבי חאן אל אחמר
השטחים שהוכנו עבור תושבי חאן אל אחמרצילום: פורום עוטף ירושלים

חברת הכנסת אורית סטרוק, יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת ויו"ר סיעת הציונות הדתית, סיירה היום (ראשון) באזור שהכשירה המדינה עבור תושבי חאן אל אחמר – מגרשים מסודרים באבו דיס בעלות של מיליוני שקלים.

את הסיור ליוו מאבטחים ממשמר הכנסת וכן כוח מג"ב.

מדובר בעשרות מגרשים, הכוללים תשתיות של חשמל, מים, דרכים, מבני ציבור עתידיים, קופות חולים ועוד, הממתינים ריקים זה מספר שנים עבור תושבי המאחז הבדואי הבלתי חוקי.

כשהגיעו לשטח גילו המסיירים כי למרות ההשקעה האדירה של המדינה בפיתוח המגרשים, פולשות משפחות בדואיות לשטחים הריקים.

ח"כ אורית סטרוק אמרה כי "כשמדברים על פינוי חאן אל אחמאר צריך לזכור: מה שחשוב זה לאן מפנים! כל פינוי בתוך שטח גוש אדומים - הוא לעג לרש שאינו משיג את המטרה, וחמור מכך: מייצר שיתוף פעולה ישראלי עם תכנית ההשתלטות הפלסטינית, שמטרתה חנק ההתיישבות והקמת מדינה פלסטינית.

"יש לעמוד על כך שהפינוי יתבצע אל המגרשים שתוכננו והוקמו עבור הפולשים בסמוך לאבו-דיס, זה היעד ואין בלתו", סיכמה סטרוק.

במהלך הסיור הוצגה לסטרוק סקירה על הפתרונות החלופיים אותם מציע משרד הביטחון עבור תושבי החאן – הסדרה במרחק מאות מטרים בודדים ממיקומו היום, ועל חסרונותיהם המשמעותיים. פתרון המסדיר את החאן סמוך למקומו הנוכחי יוביל להקמת עיר בדואית מוסדרת הנמצאת על אדמות מדינה ושולטת על כביש 1 האסטרטגי, הזהירו בפורום עוטף ירושלים ובתנועת רגבים.

בפורום עוטף ירושלים מסרו כי "המגרשים המוסדרים באבו דיס מהווים את הפתרון האופטימלי עבור תושבי חאן אל אחמר מחד ועבור המדינה מאידך. אלו מגרשים מסודרים, תשתיות מפותחות, שיאפשרו למשפחות לבנות את עתידן במקום מסודר ובעל אופק תעסוקתי והתפתחותי. גם למדינה יש אינטרס שהפתרון יצא מהכוח אל הפועל, שכן הושקעו בו מילוני שקלים. הניסיון להציע פתרונות חלופיים סמוך למיקומו של חאן אל אחמר כיום פשוט מסוכנים לביטחון ישראל, ויובילו להקמת עיר בדואית ענקית ממש על כביש 1. אל תתנו לחאן אל אחמר לחנוק את ירושלים".

מתנועת רגבים נמסר: "ביישוב ג'אהלין מתגוררות כבר שנים רבות מאות משפחות משבט הג'אהלין, קרובי משפחתם של תושבי חאן אל אחמר. אחרי שהמדינה הכשירה את המתחם לתושבי חאן אל אחמר בהשקעה של מיליוני שקלים, ולאחר כ"כ הרבה התחייבויות שנתנה המדינה לבג"ץ, אין שום הצדקה להמשיך ולדחות את אכיפת החוק בטענות שחוקות של משא ומתן. בג"ץ עצמו הביע את מורת רוחו מהדחיות החוזרות והנשנות מצד המדינה".