סיון רהב-מאיר
סיון רהב-מאירצילום: אייל בן יעיש

"אני רוצה לדבר על רעיון אחד שאם מפנימים אותו, אולי יכול לשנות לנו את החיים", אמר הרב שניאור אשכנזי למשתתפות בסדנת "מתחדשות".

"מה המצווה הכי פופולרית בליל הסדר? כמובן, האפיקומן. אנחנו מחביאים את האפיקומן, ולפני חצות מנהלים עם הילדים משא ומתן כדי להחזיר אותו ולסיים את הסדר כמו שצריך. אבל רגע, מה זה המשחק הזה? מה הקטע?

בליל הסדר, ליל החינוך, מסתתרת התובנה הכי חינוכית בעולם: הילדים מחפשים את מה שאנחנו מחביאים. הם לא מסתכלים על השולחן, אלא בין הכריות. לא על מה שההורים שלהם אומרים להם בפומבי ומטיפים ומדברים, אלא על מה באמת אכפת להורים שלהם, מה מסתתר עמוק בלב.

כך שהדבר הכי חשוב שאנחנו מעבירים לילדים שלנו – הוא פשוט מה שהכי חשוב לנו. הם יודעים. אם יש לאבא משהו שעליו הוא לא מוותר, אם יש לאימא ערך שהוא מאוד יקר לה – הם יבינו. הילדים קוראים אותנו. אם יש להורים איזו התנדבות, איזה שיעור תורה, איזה עיקרון שמלהיב אותם, שחרוט עמוק בנשמתם – הם לא יצטרכו לדבר עליו כל כך הרבה. הילדים ייראו ויקלטו מה ה'אפיקומן' שמתחבא בתוכנו.

יש משפט מפורסם בעולם השיווק: 'אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לא ישכחו מה גרמת להם להרגיש'. זה נכון גם כהורים. אם נגרום להם להתרגש ולשמוח ולחוות את הדברים הנכונים, הם לא ישכחו.

ולכן ככל שנדרוש יותר מעצמנו, ככה נצטרך להילחם איתם פחות. הם כבר יבינו לבד מה המסר הכי חשוב.

ליל הסדר הוא הזדמנות להלהיב אותם מהסיפור הכי מלהיב בעולם, יציאת מצרים. אם אנחנו נתלהב עמוק בפנים, הם פשוט יידעו את זה".