עסק צומח. אילוסטרציה
עסק צומח. אילוסטרציהצילום: FREEPIK

אין נוסחה אחת בטוחה שמובילה עסק קטן להצלחה מידית, אבל יש דרך לבסס את העסק ולגרום לו להיות בכיוון של צמיחה.

כל עסק הוא שונה, יחיד ומיוחד ועם זאת, אימוץ סודות ההצלחה שהובילו רבים להצלחה, הם הדרך הטובה להגיע ליעד.

שליטה בסיכונים

סיכון הוא חלק בלתי נמנע מפתיחת וניהול העסק. אי אפשר לשלוט בכל דבר שקורה בעסק ומחוצה לו אך אפשר לשאוף להגבלת הסיכונים על ידי היכרות האיומים (הפנימיים והחיצוניים) והכנה לשעת משבר. ישנם גורמים רבים שיכולים לפגוע בעסק; מעובדים שאינם פועלים לטובתו ועד למתחרים שרוצים לפגוע באופן מכוון. על העסק להכיר את הסיכונים ולהבין כיצד הוא מנהל אותם.

"כל עסק הוא שונה אך תמיד יש סכנות ולכן חשוב לבצע ניתוח SWOT כבר בשלב מקדים ולפני צמיחה וכן להתייעץ עם אנשי מקצוע שיכולים לאתר ולמתן את הסיכונים. הסיכונים קיימים תמיד, בעסקים שרק נפתחו, בעסקים משגשגים ובעסקים שעומדים לפני פריצה משמעותית", אומר לנו גורם מקצועי ב-FRONTIS, המתמחים בייעוץ עסקי לעסקים וחברות. החוכמה היא לראות אותם ולדעת כיצד לפעול מולם.

גיוס האנשים הנכונים

כל עסק צריך לעבוד עם האנשים הנכונים. אין זה משנה אם אלו עובדים בתוך העסק, שותפים או פרילנסרים שעובדים על משימות ספציפיות. גיוס האנשים הנכונים היא דרך להביא לצמיחה ויש לגשת לאנשים כדי לקבל את הסיוע שלהם.

בעסקים עם עובדים ברור שישנה חשיבות להון האנושי, אך יש להבין כי גם עסק שעובד לבד צריך שיהיו סביבו אנשים שיעזרו לו לצמוח. אלו יכולים להיות אנשי שיווק ופרסום, אנשי מכירות, ספקים וקולגות. בחירה נכונה של האנשים היא אחד מסודות ההצלחה של העסקים המצליחים.

ניהול תזרימי ויצירת מקורות הכנסה מבוססים

עסק חייב שיהיה לו כסף כל הזמן ואחת הדרכים לעשות זאת היא לדאוג למקורות הכנסה מבוססים ויציבים. למעשה נדרשות מיומנויות שונות כדי להצליח לגדול תוך התגברות על מצבי שוק מאתגרים, אך עסק שיודע לעשות זאת ושדואג לעבוד עם לקוחות נאמנים, יוכל לצמוח.

כל עסק צריך לשאוף ליצירת בסיס של לקוחות נאמנים שמשלמים מדי חודש או תקופה ושיאפשרו לו לנהל את התזרים כראוי. דאגה לבסיס הכנסות יחד עם ניהול נכון של תזרים הכספים מעניקים יציבות אשר מאפשרת להמשיך לצמוח ולפנות למקורות מימון אם יש צורך בכך.

תגובתיות לשינויים בשוק

השוק משתנה כל הזמן, מה שמוביל את הלקוחות לחפש אחר פתרונות שונים, מעלה הזדמנויות חדשות ופתרונות שלא היו קיימים לפני כן. עסק אשר משכיל לראות את השינויים בשוק, שמחפש אחריהם ושמוכן להגיב אליהם, מגדיל את הסיכוי לצמוח ולהפוך לעסק גדול.

בעידן שלנו השינויים מתרחשים כל הזמן ובמהירות ולכן החוכמה היא להכיר בכך, להחליט במה להתמקד ומה לשים בצד. החוכמה היא לאמץ את המגמות שבאמת יכולות לעזור לעסק ולדעת לשים בצד את אלו שמתגלות כמבזבזות זמן ומשאבים. לא תמיד קל לדעת מה ההבדל בין השניים, אך תמיד כדאי להתייעץ עם מומחה בתחום כדי להבין את המחיר של כל תגובה לכל שינוי.

התמקדות בחוויית הלקוח

הצורה בה הלקוחות תופסים את העסק יכולה להבדיל בין דשדוש (ואף סגירה) לבין הצלחה. הלקוח רוצה את החוויה שהוא שילם עבורה, מה שאומר שהוא רוצה ליהנות ממה שהובטח לו וכשהדבר יקרה, הוא יהיה הממליץ הטוב ביותר של העסק.

לעסקים קטנים קל יותר ליצור חוויית לקוח טובה בשל הנגיעה האישית שלהם בכל החוויה אך גם עסקים גדולים, עם עובדים ולקוחות רבים יכולים ליצור חוויה בלתי רגילה. על כל עסק לראות את הצד של הלקוח, לבדוק מה ירגש אותו, לגוון את היצע הפתרונות ולזכור שהלקוח הוא ליבת העסק וזו בעצם הסיבה לפתיחתו.

גדילה וצמיחה אישית

כאשר בעל העסק גדל וצומח, לומד ומחכים, העסק מרוויח מכך. ככל שלבעל העסק יש יותר כלי ניהול, כך הוא יכול להוביל לצמיחה. בסופו של דבר, מה שמבדיל בין העסק הקטן לבין זה אלו היכולות האישיות לעשות זאת והעסק תלוי באופן כמעט בלעדי בבעלים שלו.

בעל העסק צריך שיהיו לו את הכלים המתאימים לניהול שרשרת האספקה, ניהול העובדים והכספים. הוא צריך לדעת מתי מגיע הזמן לגדול ומתי צריך להשקיע יותר כספים בפיתוח העסק. ייעוץ עסקי יכול לעזור בכך ולהוביל את בעל העסק לגדילה וצמיחה אישית, שיובילו בסופו של דבר לצמיחת העסק והפיכתו לעסק גדול ומשגשג.

יצירת רשת של קשרים

ישנן סיבות רבות ליצור קשרים עם עסקים נוספים. העסק לא יכול לעשות את הכל לבדו וככל הנראה בשלב מסוים הוא יצטרך עזרה מנותני שירות וכדאי להכיר אותם ולראות בהם שותפים לדרך. כמו כן, השותפים לדרך הם כתובת טובה להתייעצות בנוגע לנושאים ספציפיים שיכולים להוביל את העסק קדימה.

רשת של קשרים היא דרך מצוינת להביא לעסק עוד לקוחות, להיפתח להזדמנויות חדשות ולהיות בסביבה עסקית מקדמת. אפשר לרקום אותה במפגשי נטוורקינג פיזיים וברשתות החברתיות תוך השתתפות בקבוצות רלוונטיות וכמובן, בהפיכת הקשרים הווירטואליים לאישיים.

חשיבה על הצעד הבא

העסק צריך לחשוב על מה שקורה כאן ועכשיו ובמקביל גם על הצעד הבא. יש לבחון את כל התרחישים האפשריים, להבין מה קורה בשוק, כיצד נכון להגיב להם ולראות גם את התמונה הכלכלית המלאה. ככל שהעסק מתוכנן יותר כך קל לו יותר להוציא את הרעיונות לפועל וכך הסיכוי שלו לצמוח עולה.

חשיבה קדימה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ובכלל זה ניהול הכספים, גיוס לקוחות, גיוס משקיעים ועוד. כדי לעבוד בצורה זו כדאי לבנות תוכנית עסקית כבר בתחילת הדרך ולעדכן אותה אחת לתקופה. ככל שבעל העסק מבין טוב יותר מה עליו לעשות כדי להצליח, כך הסיכוי לעשות זאת עולה.