שר החוץ יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפידצילום: סיון שחור ענבה, לע"מ

שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד, קיימו היום (רביעי) תדרוך ל-80 שגרירים זרים המוצבים בישראל, בנושאים מדיניים וביטחוניים, זאת על רקע גל הטרור, ונושאים נוספים שעל הפרק.

לפיד הציג לשגרירים סקירה על "פסגת הנגב" והחשיבות של שיתוף הפעולה האזורי בתחומי הבטחון והכלכלה. שר החוץ לפיד הדגיש בפני השגרירים את הצעדים שישראל נוקטת על מנת לאפשר חופש דת בימי החגים.

"פסגת הנגב היא המודל הנכון לשיתוף פעולה אזורי על מנת להילחם בטרור ולחיזוק הקשרים המדיניים שיבטיחו יציבות אזורית", אמר לפיד.

בנוסף לפיד נתן לשגרירים מידע על הסיוע ההומניטרי שישראל מעניקה לאוקראינה וחזר על הגינוי של ישראל לפלישה הרוסית ולפשעי המלחמה שנחשפנו אליהם בימים האחרונים.

שר הביטחון גנץ הציג את התפתחות האיום האיראני ואמר: "מאז שנפגשנו בחודש אוגוסט – איראן עלתה מ-10 ק"ג חומר מועשר ב-60% ל-50 קילו. היא ממשיכה להטמין אמצעים במסתורי תת קרקע, ובפורדו הותקנה קסקדה נוספת. אנחנו במירוץ נגד הזמן. אנחנו רוצים הסכם טוב, הסכם שאין לו תאריך תפוגה שנותן לאיראן לגיטימציה להתקדם בתוכנית הגרעין לאחריו, עם פיקוח נרחב בכל מקום ובכל זמן ופיקוח על הטילים הבליסטיים שאיראן מפתחת. חשוב שנזכור - אין ואקום ואם אין הסכם, חייבים להפעיל פלאן בי – להפעיל כוח, להפעיל לחץ כלכלי, להפעיל לחץ מדיני".

הוא התייחס גם לגל הטרור ואמר, "אנחנו פועלים מודיעינית באופן מדויק, הגנתית וגם במניעה התקפית. בשבועיים האחרונים 11 אנשים קיפחו את חייהם בפיגועי טרור." גנץ חשף, כי במהלך סיכול החוליה באזור ג'נין התבצע אחריה מעקב במשך יומיים.

גנץ הציג סיכול נוסף של פיגוע של תושב שכתב פוסט בפייסבוק, ויום למחרת נתפס בישראל ואמר כי "ישראל תמשיך לפעול בעוצמה מול הטרור, ותעשה מאמץ להפריד בין הטרוריסטים לבין האזרחים".

הוא הציג את הצעדים בוני האמון שנעשו עם הרשות הפלסטינית בשנה האחרונה מאז שומר החומות, וקרא לקהילה הבינלאומית שעליה להירתם ולהשקיע ברשות הפלסטינית בסיוע כלכלי ואזרחי, דבר שיכולה להיות לו תרומה גם ליציבות וגם לחיזוק הגורמים המתונים.