טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואותצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הודיע כי ביום העצמאות השנה לא יהיו זיקוקים בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, מתוך התחשבות בהלומי הקרב.

במסיבת עיתונאים סיפר טרופר כי "במהלכו של הטקס לא יהיו מופעי זיקוקים, אלא רק פירוטכניקה שקטה. היופי של הזיקוקים מלווה ברעש הפוגע באוכלוסיות שונות, ביניהם הלומי הקרב.

"חברים טובים שלי, כאלה ששירתו בעבר בדובדבן, בימ"מ וביחידות אחרות – יחידות שבשבועות האחרונים כולנו מהללים אותם ומודים להם, סיפרו לי שאולי עבור רוב הישראלים הזיקוקים הם תמונות יפות בשמיים, אבל עבורם מדובר על קולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם".

לדברי טרופר, לא מעט מלוחמי צה"ל רואים את ערב יום העצמאות מתקרב וכבר נערכים לחזרה לשדה הקרב. "לא כי יש מלחמה חלילה, אלא כי רעש הזיקוקים המתפוצצים מחזיר אותם לשם.

"חברה שיש בה ערבות הדדית חוסכת את הכאב הזה מהם. הם כבר לחמו מספיק. הם כבר שילמו מחיר יקר. השנה אנחנו מושיטים להם יד. אני קורא לכל הרשויות המקומיות בארץ לנהוג כך. אם הטקס המרכזי בהר הרצל יכול לוותר על הזיקוקים ולהסתפק בפירוטכניקה שקטה, כולם יכולים. בואו ניתן ללוחמים שלנו מעט מרגוע לנפש הפצועה ממילא", אמר שר התרבות.

יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, אמר: "מברך את השר חילי טרופר על החלטתו. פצועות ופצועי צה"ל סובלים מאוד לאורך השנים מרעש ואורות הזיקוקים, אשר גורמים אצלם להצפת הטראומה משירותם הצבאי - כולנו תקווה כי גם הרשויות המקומיות יצטרפו להחלטה ויבטלו את מופע הזיקוקים".