שוטרים בבת ים, אחרי הלינץ'
שוטרים בבת ים, אחרי הלינץ'צילום: דוברות המשטרה

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (חמישי) את יעקב כהן, שהודה בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, בגין חלקו באירועים שהתרחשו בבת ים במהלך מבצע "שומר החומות" וכללו הפרות סדר, התפרעות אלימה, קריאות גזעניות וניסיון לינץ'.

שני קטינים שלקחו אף הם חלק באירועים הודו אתמול, במסגרת הסדר טיעון, בפני בית המשפט בעבירות של מעשה טרור ועוד, ובהתאם לחוק הם נשלחו לקבלת תסקיר משירות המבחן בטרם יוחלט אם להרשיעם.

האירועים התרחשו במאי 2021, בעיצומן של מבצע שומר החומות. בכתב האישום המתוקן נגד כהן, נאמר כי "ב-12 במאי הגיעו עשרות אנשים לטיילת בת ים, במטרה לפגוע בבתי עסק השייכים לאזרחים ערבים. בין היתר, הפורעים ניפצו חלונות של בתי עסק, שבבעלות אזרחים ערבים, וקראו קריאות חוזרות ונשנות לפגיעה בערבים. באותה עת שהה כהן בטיילת וצפה במעשיהם של הפורעים, עד שבשלב מסוים ירד לטיילת".

"עיסא מוסא הגיע עם רכבו אל הטיילת, כאשר אחד הפורעים ניגש אליו ושאל אותו האם הוא ערבי. הוא השיב בחיוב ובתגובה הוטח לעברו אגרוף, תוך שהתוקף צועק 'הנה הערבי, הנה ערבי'. מוסא, אשר חש בסכנה, ניסה לברוח מהפורעים ונסע ברכבו לאחור, בעת שעשרות פורעים רודפים אחריו וצועקים 'ערבי, ערבי', אך התנגש ברכב שעמד מאחוריו. בעקבות זאת, ניסה מוסא לברוח בנסיעה מהירה קדימה, אך התנגש ברכב נוסף ולא הייתה לו דרך מילוט".

עוד נכתב כי "בעת שהתרחשה ההתנגשות שהה כהן על המדרכה בסמוך לה. לאחר ההתנגשות, הוא הטיח כוס ברכבו של מוסא ובעט ברכב. בהמשך לכך, תקפו הפורעים את מוסא, הוציאו אותו בכוח מהרכב, חישמלו אותו בשוקר, הפילו אותו לרצפה והיכו אותו באגרופים, בבעיטות ובאלה טלסקופית, גם לאחר שניסה לקום. במהלך האירועים, כהן בעט במוסא בפלג גופו העליון, עד שעוברי אורח הפסיקו את התקיפה והגנו על מוסא. בהמשך, בעת שמוסא הובהל לאמבולנס על אלונקה, ניסה כהן לתקוף אותו בידו, אך נהדף על ידי אחד הנוכחים".

כתבי האישום המתוקנים שהוגש נגד שני הנאשמים הקטינים, מייחסים לקטין הראשון קריאות לפגוע בערבים ויידוי בקבוק לעבר מסעדה בבעלות אזרח ערבי, ולשני הקטינים השתתפות בתקיפת עיסא מוסא ורכבו. לקטין הראשון יוחסו עבירות של מעשה טרור של חבלה חמורה, הסתה לאלימות, הסתה לגזענות והתפרעות שסופה נזק מתוך מניע גזעני, לקטין השני יוחסו עבירות של מעשה טרור של חבלה חמורה וחבלה במזיד לרכב ממניע גזעני.

בפרקליטות אומרים כי הסדרי הטיעון שנחתמו עם שלושת הנאשמים אינם כוללים הסכמות לגבי העונש.