שעון קיץ
שעון קיץצילום: ISTOCK

ויכוח ציבורי נרחב מתנהל בימים אלו בארה"ב בסוגיית הארכתו של שעון הקיץ לכל השנה.

הנושא נדון כבר מספר שנים ברמה הפדראלית והמקומית כאחד. אגודת ישראל באמריקה הצטרפה למגזרים המתנגדים למיזם.

בדבריה ציינה כי שני תחומים עיקריים בהצעת החוק מעוררים דאגה: "ראשית, כנציגיהם של בתי ספר יהודיים חרדים, אנחנו שותפים לדעתם של אנשי קהיליית בתי הספר, שהעלו את החשש לגבי שלומם של ילדים הנאלצים ללכת לבית הספר, לנסוע בהסעה מאורגנת פרטית או באוטובוס, בשעות הבוקר לפני הזריחה, בהן עדיין שוררת חשכה, ולהיחשף לסיכון מוגבר להיפגע בתאונות דרכים, נפילות וכדומה".

"ואכן, בשנות ה-70 המוקדמות, בתקופת אמברגו הנפט של מדינות ערב, כאשר נערך ניסיון להפעלת שעון קיץ לאורך כל חודשי השנה (שהתבטל במהירות בעקבות מחאה ציבורית מקיפה), דווח על תאונות רבות בהן ילדים נפגעו והותקפו בדרכם לבית הספר ברחובות החשוכים. כל תועלת שהייתה עשויה לצמוח בעקבות שעון קיץ ארוך, מחווירה בהשוואה למחיר בטיחותם שלילדינו".

בהמשך תיארו כיצד העובד צפוי להתקשות להתפלל שחרית במניין. "הנושא השני המדאיג אותנו הוא הפגיעה בהיבט יסודי בחייהם של יהודים שומרי תורה ומצוות. וזו תפילת שחרית. על פי ההלכה, תפילת שחרית על כל הכרוך בה, מתקיימת בהתאם ללוח זמנים מסוים, ללא אפשרות לקיים אותה מוקדם יותר מן המותר.

"שעות התפילה בבתי כנסת מותאמות לשעות הזריחה והשקיעה במהלך השנה, אך השינויים בשעון הקיץ, והזריחה המאוחרת, יפגעו בזמני תפילת שחרית ויעמידו בסכנה את מילוי חובותיהם של יהודים המקפידים להתפלל לפי ההלכה היהודית, כאשר הם ייאלצו לוותר על תפילה בציבור וכן ייאלצו לאחר לעבודה".

בימים האחרונים עברה הצעת החוק בסנאט האמריקאי המיועדת להאריך את שעון הקיץ למשך כל השנה.

עם זאת, בשלב הבא, הצעת החוק עוברת לבית הנבחרים, שם יועלו לדיון הסוגיות השונות משני הצדדים.