סופרמרקט
סופרמרקטצילום: ISTOCK

1. מה לקנות-

רשימת הקניות המפורסמת היא המפה שעימה אתם יוצאים לשדה הקרב. אין לכם רשימת קניות? זה כמו לצאת לניווט בלי מפה. השקיעו במחשבה מקדימה של מה באמת אתם צריכים. אחרת רשתות השיווק ואתרי האונליין יעזור לכם להחליט מה אתם צריכים. גם עם רשימה ההתמודדות עם שפע הפיתויים והגרויים המכוונים קשה, אבל בלעדיה אתם אבודים בקרב.

2. כמה לקנות

ברשימה שתכינו, שאלה לא פחות חשובה ממה לקנות, היא כמה לקנות. כמות המצרכים שאנחנו זורקים כי לא השתמשנו בהם, או שלא עשינו זאת בזמן היא אדירה. משפחה ממוצעת זורקת מזון בשווי כ-300 ₪ בחודש. התופעה המשלימה היא צריכה מוגזמת של מוצרים רק כי לא נעים לזרוק וזה כבר יוצר בעיות מסוג אחר. סוד גלוי הוא שתאריכי התפוגה של רוב המוצרים אינם באמת משקפים את מצבם ורובם ניתנים לצריכה גם ימים רבים לאחר התאריך. קנו פחות, תחסכו יותר וכבונוס תימנעו מעודף משקל.

3. להתאגד במועדון צרכנות

כמעט כל אחד במדינה זכאי להצטרף לאחד ממועדוני הצרכנות הפעילים. קניה באמצעות מועדון צרכנות עשויה לחסוך כסף רב בזכות הסכמים אותם יצר המועדון עם ספקים שונים. כיום קיימים מועדונים שיכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים והם ללא עלות חודשית. זה המקום לציין את ההבדל בין מועדון צרכנות, שלא שייך לגוף מסחרי ובראש מעייניו לדאוג לעמיתיו, לבין מועדון לקוחות, שמתחפש למועדון צרכנות, אבל בעצם דואג לשורת הרווח של התאגיד אליו הוא שייך.

4. איפה לקנות

עכשיו כשיש לכם רשימת קניות ואתם יודעים גם איפה יש לכם הנחות של מועדון הצרכנות שלכם – בדקו את המחירים של הפריטים שמופיעים ברשימה שלכם. אפשר לעשות זאת בקלות מהבית באמצעות אתרי השוואות מחירים (דוג' פרייססז וזאפ), שרשתות השיווק מחויבות לעדכן עפ"י חוק מדי מספר שעות. באמצעות ההשוואה תדעו איזה סופרמרקט באזור מגוריכם או בסמוך למקום עבודתכם ימכור לכם את הסל הספציפי שלכם במחיר הטוב ביותר. זו בדיקה שמומלץ לבצע אחת לתקופה. מומלץ להיזהר מפרסומים של רשתות מזון שמכתירות עצמן כזולות ביותר, כי מדיניות התמחיר משתנה בין סלים שונים, בין ימים, בין סופרים שונים של אותה רשת ואף בין ימים שונים בשבוע. בדקו מי החנות שהכי זולה לסל שלכם היום.

5. לפצל קניה

השוואת המחירים שלכם תגלה שחלק מהסל זול יותר במקום אחד וחלק במקום אחר. הדבר נובע ממדיניות מחירים לא אחידה, שנועדה לפתות אתכם להיכנס לחנויות. הרשתות בפרסומים השונים מבליטות את המוצרים המוזלים שלהם. אתם כמובן יודעים שאת הרווח הן עושות על שאר הסל היותר יקר. תגלו שלפעמים כדאי לפצל את הקניה. מוצרי מכולת במקום אחד, ירקות ופירות במקום אחר ומוצרי ניקיון ותמרוקים במקום נוסף.

6. להזמין מחו"ל

ואם כבר מפצלים את הקניה כדאי לשקול להזמין חלק מהמוצרים – בעיקר מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה מחו"ל. זה לוקח קצת יותר זמן, וצריך לקחת את מחיר המשלוח החשבון, אבל חוסך הרבה כסף. רוב מוצרי הנון-פוד שאתם קונים ברשתות המזון, כמו בגדים ואביזרים למטבח, יותר זולים באתרי הקניות המובילים בחו"ל.

7. לא להכנע למותג

משהגעתם לחנות בה בחרתם לקנות את הסל שלכם (אחרי שהרכבתם רשימה כמובן) תנו צ'אנס למוצרים הלא ממותגים או למותגים הפחות מוכרים. חלק ניכר ממחיר המוצר הממותג הן עלויות הפרסום העצומות שהושקעו כדי להטמיע במוחנו את האהדה למותג הזה. ברוב המקרים לא נדע אפילו את עצמת ההשפעה התת הכרתית שפועלת עלינו בבואנו לבחור מוצר מהמדף. למעשה, המוצרים הפחות מוכרים אינם נופלים באיכותם, אבל הם זולים בעשרות אחוזים. כוח עמידה מול שטיפת המוח הפרסומית שווה לנו המון כסף. כוח עמידה, כמו כל כוח, צריך ללמוד לפתח בהדרגה.

8. בלי ילדים

עדיף לא לקחת ילדים לשדה הקרב. אם להורים קשה לפתח כוח עמידה, קל וחומר אצל ילדים. כוח העמידה בפני מותגים ופיתויים אצל ילדים פשוט לא קיים. ייקח להם שנים לבנות אותו, אם תעזרו להם כמובן. לעבוד על זה בסופר, בזמן אמת, פחות מומלץ. מחקרים מלמדים שסל קניה שנרכש כשהילדים איתכם ממותג יותר ויקר יותר. ככל שאתם יכולים, אל תביאו את הילדים לקניות.

9. לסנן מבצעים

בשדה הקרב – בסופר, או באתר האונליין, תקבלו כל הזמן הצעות מפתות למבצעים. "קנו קבלו", "הגדילו ב...", "% אחוזי הנחה", "השתתפו בהגרלה" וכיו"ב. מטרת המבצעים להגדיל את הסל שלכם ולגרום לכם לקנות דברים שלא תכננתם. מבצעים זה לא רע, בתנאי שהופיעו ברשימה שלכם. בחנו עניינית – האם המוצר שמוצע כעת נמצא ברשימתכם. במידה והוא לא נמצא, גלו אומץ ועברו הלאה.

10. להפוך את החסכון למשחק

כמו שראיתם, לחסוך דורש (מעט) עבודה. ועבודה רובנו פחות אוהבים. אני רוצה להציע לכם לחשוב על זה כעל משחק – משחק החיסכון. ברגע שתהפכו את זה למשחק – כמו מונופול לא תרגישו שאתם עובדים בזה, אלא משחקים בזה. אלא שהכסף שתרוויחו זה כסף אמיתי ולא כסף משחק. תחשבו על חלום גדול או קטן שתרצו להגשים – וראו איך באמצעות משחק החיסכון אתם פעלים להשגתו. כל שנה אתם עשויים לחסוך אלפי שקלים.