הנגב ירוק עכשיו. הכל פורח. פרחים אביביים פורחים בפארק האגם, בחלק האחר של ירוחם בדרך לדימונה שמורת אירוסים העולים ופורחים בימים אלו. מכל עבר יישובים ואתרי תיירות.

ירדנו למקום בו הכל החל. לפחות מבחינה רעיונית. אל צריף המגורים של פולה ודוד בן גוריון שנשאר כפי שהותיר אותו בן גוריון במותו בשנת 1973.

סביבת הצריף השתנתה. השטח הירוק הורחב וטופח, נסללו שבילי גישה נוחים לנוחות המבקרים, נבנו רחבות הסבר ושולבו בהם אמרות ממשנתו של בן גוריון ותמונות הממחישות את החיים בשדה בוקר בראשיתו. בצריף הסמוך לביתו של בן גוריון, שבעבר שימש את שומרי ראשו, נבנתה תצוגה המתארת את הקשר המיוחד ורב הפנים לנגב. התצוגה ממחישה את דמותו של האיש שידע אולי יותר מכל לקיים את האמרה "נאה דורש נאה מקיים". בתצוגה המותאמת לכל גיל (בני הנעורים הולכים בין לוחות התצוגה וכתב חידה בידם) שלושה חלקים הממחישים את תקופות חייו השונות ומרבדי החיים אותם עבר.

בן גוריון
בן גוריוןצילום:קובי פינקלר

הצריף עצמו, צריף עץ פשוט מבטא יותר מכל את האיש שהפך את המופת האישי לסגולת מנהיגות. 5000 הספרים המצויים כאן הם רק חלק קטן מתחומי התעניינותו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל: יהדות ותנ"ך פילוסופיה, היסטוריה וגיאוגרפיה, צבא ובטחון. בחדר זה כתב את ספריו ומאמריו הרבים שליוו את פעילותו המדינית. כאן העלה על הכתב את זיכרונותיו, שאותם ייעד בעיקר לדור הצעיר של ישראל.

את שאר הפרטים, שניתן לראות בצריף ובסביבתו, נשאיר לביקור, שיכול להיות בתוספת תשלום צנוע, מלווה בהסבר ובהדרכה.

ומה עוד בסביבה? ראשית, אחוזת הקבר הנשקפת אל מול נחל צין ועין עבדת. שנית פשוט לנסוע עוד כעשרים וחמש דקות דרומה לכיוון מצפה רמון וללכת לטיול של אחר הצהרים על שפת המצוק שמתחתיו פרוס מכתש רמון. שילוב כזה בין טבע, מורשת ישראל ואויר טהור וזקוק יכולים לעשות רק טוב לגוף ולנשמה.

מעט צפונה -ירוחם

'קְצָת דָּרוֹמָה לִבְאֵר-שֶׁבַע רוּחַ בַּמִּדְבָּר נוֹשֶׁבֶת, שְׁבִיל לָעֲרָבָה יָרַד'.

כך כתב חיים חפר בשנת תש"ט והיום כבר לא שביל לערבה יורד, אלא כביש חדש בין ארבעה מסלולים העוקף את באר שבע, בירת הנגב ואחרי פחות מחצי שעת נסיעה דרומה לכיוון ירוחם, כשרוח במדבר מלטפת, אנחנו מוצאים עצמינו בכיכר ששני שלטים נטועים בה. ירוחם מציעה אינספור פעילויות מהנות למשפחות ולחובבי טבע על רקע יופיו עוצר הנשימה של המדבר.

לפני שנכנס בשערי העיר נחזור לעברה ההיסטורי.

תושבי המקום הראשונים היו עולים חדשים מרומניה. ב-1959 ניתן לירוחם מעמד של מועצה מקומית והובאו אליה עולים ממרוקו ומהודו. בכניסה לעיירה שני עמודי בטון גבוהים המהווים כעין סמל למקום. הם ניצבים בדיוק על המקום בו עמדה בעבר השכונה הראשונה. אחדות זה שם המשחק. מנקודה זו ייצאו בקרוב סיורים מודרכים בסגנונות שונים: אתניים, קולינאריים והיסטוריה. יבחר כל אחד את המתאים לו.

אגם ירוחם
אגם ירוחםצילום:קובי פינקלר

הסדנאות וסיורים בעיירה

בעיירה מספר רב של אפשריות לסיורים ולסדנאות.

סדנא לעיצוב אריחים מרוקאים זואק

סדנא לעיצוב אריחים מרוקאים זואק, סטודיו לאמנות מרוקאית חגיגת אומנות מרוקאית בלב המדבר עם מגוון סדנאות לעיצוב אריחים מרוקאים לכל המשפחה. כל משתתפ/ת בסדנה יעצבו אריח מרוקאי אישי בטכניקה הייחודית של זואק. במהלך הסדנה מוגש תה מרוקאי מתוק וטעים.

מהמעברה עד היום

סיור מודרך, המפגיש את המשתתף עם הסיפור של ירוחם מהמעברה עד היום. דרך הטעמים, הצלילים המקומיים וכמובן הסיפורים האישיים. ירוחם מזווית קצת אחרת. הסיור כולל טעימות קלות. מתאים לכל המשפחה.

גולת הכותרת: סדנת עפיפונים

סדנה של כשעה באויר המדברי. בתחילת הסדנה יש שיח היכרות קצר בו המנחים מספרים קצת על עצמם ועל איך נולד הרעיון לסדנה, בשל אהבתו של הבן שלהם זיו, שאובחן על הרצף האוטיסטי, ל...עפיפונים.

בהמשך פותחים את העפיפונים יחד עם המשתתפים, מסבירים קצת על החלקים השונים ומרכיבים עפיפון לדוגמה.

בסדנא, כל משתתף מעצב ויוצר את העפיפון שלו, באמצעות חומרי האומנות המגוונים והססגוניים ובסיום שלב היצירה, כל משתתף מרכיב את העפיפון שלו ומעיפו. איתן הירש: 050-7248899

סדנת עפיפונים
סדנת עפיפוניםצילום:קובי פינקלר

מחוץ לעיירה

בצידה המערבי של ירוחם פארק ירוחם שבו נמצא אגם ירוחם שהוא האגם השני בגודלו בארץ, אגם מלאכותי באפיק נחל רביבים. רעואל קסל, מורה הדרך שלנו מראה לנו את יופיו של האגם שבו עופות מים שטים , דגי זהב, מושטים וקרפיונים. תכול המים בתוך חולות המדבר רק מוסיף נופך משלו.

כמה מאות מטרים אחרי שחולפים על פני חורשה נטועה וספסלים בה אנו מגיעים לסכר המאגר. מחנים והולכים בשביל הכחול . מולנו , גבעת צבעונים מרשימה. אפשר לעשות זאת בטיול טבעתי, אפשר לילך מעט יותר. יבחר כל אחד בדרכו.

באביב הקרוב יתקיימו סביב האגם פעילויות הקשורות בצפרים, כולל טיבוע ואפילו סיור עקרבים. כן. יש דבר כזה.

ויטמין שיא

בכניסה לפארק ומטרים ספורים מהבאר, מסתתר לו גן הרפתקאות מושלם לנופש ובו מגרש משחקים אתגרי לכל הגילאים. עבודה של שני יזמים עם מרץ אדיר. תמר ובעלה ישראל יוקל, הקימו כאן הפארק האתגרי שבמתחם פארק ירוחם המטופח, המשתרע על שטח של כ 3.5 דונם ובו מתקני ODT, חדר סדנאות וקיר טיפוס. בין עצי האורן ומתחמי הדשא הירוקים, מוצעות מגוון פעילויות חברתיות עם ערך מוסף כדוגמת מנהיגות צעירה, תכניות לפיתוח אישי, פיתוח צוותים, סדנאות מנהיגות אישית, עסקית, משפחתית, זוגית ועוד.

המרכז הוא גם מקום להשכרת אופניים 054-7959237.

מהעבר השני, המזרחי תצפית אבנון על מכתש ירוחם. שלושה שמות לו: מכתש ירוחם, המכתש הגדול או בשמו המדויק: מכתש חֲתִירָה על שמו של הנחל העובר בתוכו. צורתו אליפטית, והוא השני בגודלו במכתשי הנגב.

אורכו כ- 14 ק"מ ורוחבו 6 כ- ק"מ. עומקו המרבי הוא 410 מטרים גבולות המכתש הם רכס הרי חתירה במערב ורכס הר כרבולת במזרח ובדרום בו עובר שביל ישראל.

מצפון מערב למכתש הגדול נמצא הר אבנון, אליו אנו עולים והוא מתנשא לגובה של 656 מטרים, וממנו קיימת תצפית יפה על המכתש.

אל התצפית מגיעים ממרכז ירוחם, בנסיעה על הכביש הראשי (כביש 225), לכיוון מזרח. אחרי אזור התעשייה המזרחי, רואים משמאל את בתי החורשת פינציה וערמות בקבוקי הזכוכית. ממשיכים, בזהירות, על הכביש המפותל עד לפניה שמאלה, לפי השלט "הר אבנון". נוסעים עד למתחם החנייה הנמצא בין "הר אבנון" לרחבת התצפית.

בכניסה לפסגה, ליד במבנים הנטושים מהתקופה הבריטית, מתכננים להקים מלון במבואת הר אבנון. רעיון אדיר של אנשי המועצה ויועציה. עוד דרך להכיר את העיירה וההרים סביבה.

היכן אוכלים? מפגש הספורט או מטעמי רויימי

נקודות אוכל לא מעטות יש בעיירה אך אחת מיוחדת טעימה, עממית עם הרבה נשמה נמצאת במרכז המסחרי מאחורי בנין המועצה. מטעמי רויימי. תמצאו כאן את כל מטעמי וטעמי הבית בירוחם - אוכל ביתי ומבושל בשרים- דגים- חביתות ועוד.

מפגש הספורט בירוחם, או בשפת המקום, רוימי, בניהול של ויקטור ופלורי רוימי, היא מסעדה קטנה לבשרים במרכז המסחרי. חוץ מ'על האש' המעולה, כדאי שתטעמו את החביתה המיוחדת של ויקטור. באמצע השבוע תוכלו להנות מהמטעמים של פלורי - קוסקוס, קציצות דגים ועוד.
פלורי וויקטור שניהם בני ירוחם, גדלו והתגברו בה וגם הקימו את משפחתם בעיירה. גאווה.

ראשת העיר החדשה והנמרצת טלי אוחנה ממשיכה פה את המהפיכה שהחל בה קודמה כיום השר מיכאל ביטון. הצעירים נוטלים בה חלק. הרבה מהם עובדים בהתנדבות ומעל הכל איש למען רעהו.

ליאת אביאלי מנצחת על המלאכה כשפיתוח תיירות ירוחם כולל מספר תחומים הן ארוכי טווח והן קצרי טווח בירוחם ובסביבתה. כבר היום בירוחם ניתן למצוא סביבה ומסלולי טיול מרתקים, מסלולי רכיבת אופניים בפארק, טיולים להר הלבן ולהר אבנון כולל המכתש וכמובן אטרקציות וסדנאות מיוחדות.

עוד סיורים?
מרכז המידע וההזמנות של תיירות ירוחם פיתח סיור חשיפה לירוחם על של רבדיה ומרכיבי הזהות שלה. דרך ההיסטוריה, התרבויות, המקומות, הטעמים והאנשים אנחנו נחשפים לתמונת הפסיפס הירוחמית.

עיר עם חזון, תיירות מדברית, חום ואהבה מכל עבר.