ד"ר רונן שובל
ד"ר רונן שובל צילום: ערוץ 7

לאחרונה התפרצה סערה סביב כתיבתה של גלי בת חורין מעל דפי עיתון 'עולם קטן'.

בפעם ראשונה שבה נחשפתי לגב"ח היתה דרך תנועת "אם תרצו" אותה הקמתי ובראשה עמדתי. באותם הימים גב"ח היתה אשת שמאל עמוק, ואנשי אם תרצו חוו שוב ושוב סתימת פיות אלימה באוניברסיטת ת"א.

קראתי בפייסבוק פוסט מרגש של סטודנטית לתואר שני בפילוסופיה עם אינטגרנטי, שביקשה מחבריה בקשה פשוטה – במקום לתייג את אם תרצו ולהתלהם נגדה בצורה לא עניינית, פשוט תקשיבו למה שהם אומרים. מותר להסכים, מותר לחלוק – אבל צריך להיות מסוגלים לנהל דיון, להקשיב לזולת. לטעון לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

הפוסט שלה חדר לי ללב. פעם ראשונה שאמרנו לעצמנו – יש שכר לפעולתנו. גם באוניברסיטת תל-אביב, ואפילו בקרב חברת מר"צ כמו גלי-בת חורין, יש מי שמוכן לשמוע.

צריך להבין, גב"ח צעדה צעד ראשון מחוץ לגבולות ההסכמה התל-אביבית בצורה פומבית, צעד שהאומץ הכרוך בחובו גדול מהאומץ להגיע בלי חולצה לבית הכנסת לתפילת כל נדרי. באותם הימים היא לא הכריזה על עצמה ימנית. רק אדם מן היישוב שמוכן להקשיב לזולת.

עברו ימים, גלי בת חורין שינתה את דעותיה, והקימה את "פורום קפה שפירא" – לו מטרה פשוטה "להשיב את ההגיון לשיח". ד"ר דניאל שליט, הרב וסרמן, ד"ר מוברמן, תא"ל אפי איתם, האלוף עמידרור, פרופ' שמואל טריגנו, ורבים נוספים לימדו והפיצו את קולות ההיגיון הבריא בזכותה, תרמו לשינוי השיח, וזיכו את הרבים מחוכמתם ותפיסתם.

המשנה במסכת עדיות מספרת לנו על רגעי פטירתו של עקביא בן מהללאל. כזכור, עקביא נודה על ידי חכמים משום שחלק עליהם בהלכה, לפני פיטרתו בנו ביקש כי יצווה על חבריו להשכין עימם שלום. עקביא סירב וקבע את הכלל הגדול: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך". ואכן, כולנו יכולים ללמוד מגלי הלכות אומץ, מעשיה מעידים עליה יותר מכל מה שאכתוב.

היא מטבעה נחבאת אל הכלים. היא כותבת רק מתוך שהיא לא יכולה לשתוק. היא חושבת שהשיח המערבי הפוסט מודרני מסכן את עם ישראל, היא חוותה את הסכנה הזו על בחייה, ולכן היא החליטה לתרום את כל כולה לבניין העם והמדינה. התרומה שלה למען הכלל היא מעשה של חסידות. כן, היא גם כותבת את טוריה הרבים חינם אין כסף.

דווקא לכן, מה שנעשה לגלי בת חורין, הוא מזעזע. זו הלבנת פנים ברבים. אמר רבי שמעון בר יוחאי: "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חיברו ברבים", ולכן הגמרא התייחסה לכך (בבא מציעא ,נח, ב) כאל שפיכת דמים - וכך נפסק להלכה ואכמ"ל. טוב שיזכרו אותם אלו שהטיחו בפומבי דברים שאין לחזור אחריהם במסכת אבות, פרק ג', משנה י"א: "רבי אלעזר המודעי אומר... והמלבין פני חברו ברבים... אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא."


אינני מסכים תמיד עם כל מה שגלי בת חורין אומרת. זה מובן מאליו. אבל טוב מאוד עושה מערכת עולם קטן שהיא מביאה את עמדתיה החשובות והמנוסחות ברהיטות לפני קוראיה. פעולותיה לפני שנות דור אכן הריחוקה, אבל פעילותיה בעשור האחרון קירבוה.

הבה לא ניכשל בכשל עליו של השמאל הרדיקלי והדוגמטי עליו הצביעה גב"ח - כשל הטיעון לגופו של אדם במקום לגופו של עניין. כשל סתימת הפיות, כשל הבדיקה בציציות. גב"ח היא אדם בוגר, להחלטותיה האישיות יש מחיר עצום. היא מודעת אליהן היטב, אף אחד מן המצקצקים לא נדרש לרף האומץ שהוא דורש ממנה בשביל להיכנס בקהל.

היא את המחיר במעגל החברתי המקורי שלה שילמה בריבית דריבית. הקריאה שלכם שעליה לפרק את ביתה היא עזות מצח. אין הרבה דברים יותר מביכים מאנשי ציבור הדופקים על חזה הזולת - חטאת פשעת. האם היא בעלת תשובה? אני לא מתכוון לנהל את חשבונותיו של מקום, ואין זה תפקידו של אף אחד מאיתנו.

במובן לאומי, ברור שהיא עשתה תשובה גמורה. הלוואי על כל המחנה הלאומי דבקות בערכים ומסירות למען הכלל כמו שהיא מציגה. ולכן - אל תהיו צדיקים הרבה. גלי בת חורין שליחת ציבור נאמנה - מי ייתן ונזכה לעוד אנשים חכמים, ישרים ומסורים כדוגמתה.

ד"ר רונן שובל
מייסד אם תרצו
ראש מכון ארגמן ודיקן קרן תקווה