בנט בבר בתל אביב, השבוע
בנט בבר בתל אביב, השבועצילום: דוברות

אדוני רה"מ, זה היה לפני 10 שנים, ישבנו בבית שלך ברעננה, עוד לפני המאבטחים והחומות, כל הצוות היה שם, מסיבה צנועה על הניצחון בפריימריז מול הרשקוביץ ואורלב.

לקראת סוף הערב אמרת לנו, חברים, אם יום אחד כל זה יעלה לי לראש תהיו שם בשביל להגיד לי. אני לא מחליף פלאפון ולא מייל, דברו איתי. "ניבא, וכנראה שידע מה ניבא".

מאז, כבר החלפת פלאפון ואי אפשר לדבר איתך. אז אשתמש בבמה זאת להגיד לך, אדוני רה"מ, זה עלה לך לראש. הציף אותו לגמרי.

ישבתי לראות את הראיונות שלך בערוצי החדשות ולא האמנתי שזה אתה, אותו נפתלי שפעם הצליח לשכנע אותנו שהוא האיש המתאים להנהיג את הציונות הדתית.

אז אחרי כמה שנים בהנהגת הבית היהודי מאה יום לפני הבחירות לקחת את איילת ואת שולי [עם חשד שהאחרונה נוצלה לטובת שליש סיעה] ועזבת. טרקת לנו את הדלת בפרצוף. זה לא שטרחת להודיע למי שליווה אותך, לרבנים שחלקם שילמו מחירים ציבורים כבדים על התמיכה בך. לא חשבת לעזור למפלגה שהכניסה אותך לפוליטיקה להתכונן ליום שאחריך.

זיהית חריץ שאתה יכול לברוח דרכו וברחת. זה לא שאסור לעזוב אבל יש דרך. לזרוק את הציבור שנתן בך אמון מאה יום לפני בחירות וללכת? היינו צריכים לזהות אותך כבר אז. לא ככה מתנהג מנהיג. אבל כמו הרבה הזדמנויות אחרות פספסנו גם את זאת וקיבלנו אותך חזרה בזרועות פתוחות. [אגב אחרי שאתה במו ידיך הכנסת את המדינה לעוד שלש מערכות בחירות כשלא עברת את אחוז החסימה, כשהציבור אמר לך בפעם הראשונה שהוא לא מעוניין באקזיטים בלי אידאולוגיה.]

באחת מתקופות הבחירות האחרונות כשהיה לך כאבים בגב והלכת לניתוח אמר לך הרופא, לקחתם לי את המדינה, אני לא חמוץ. הדבר נגע לליבך ותקפת את נתניהו על נאומו המפורסם, כנראה שאותו רופא מהניתוח לא סידר לך את הגב אלא הוציא לך משם את עמוד השדרה, מכיוון שלא הפריע לך כמה דקות אחרי שהתמנית לרה"מ להפוך חצי מהעם לחמוצים. אין יכולת להעביר ביקורת עליך ועל ממשלתך. כל ביקורת או הפגנה מיד מסומנת כשליחים של ביבי [אגב, עשה לנו טובה קוראים לו - רה"מ לשעבר נתניהו, זה לא הופך אותך למכובד יותר] או של סמוטריץ'.

באחד הנאומים שלך בכנסת קראת למתנגדי הממשלה שלך סיקריקים, כלומר לטענתך לא יכול להיות שיש מישהו רציונלי, שקול, שפשוט לא מסכים איתך. שחושב שדווקא אתה הוא זה שהתבלבלה לו דרך. לשיטתך זה פשוט לא יכול להיות, מי שלא מסכים עם ממשלת ה"ריפוי" שלך הוא בהכרח שייך לביביזם משיחי חסר הגיון.

טענת בראיונות שלא עמדו מחוץ לבית של עידית סילמן אנשים דמוקרטים שהפגינו בזכות מלאה נגד השקר שעשיתם, אלא מדובר בחבורה של אנשים בריונים, שליחים של ביבי שהעבירו את עידית התעללות שבקושי היו כמותה מקום המדינה.

רה"מ, אספר לך מה זה בריונות. מה שעשית אחרי הבחירות זאת בריונות! יש לי חבר שנפגע בפיגוע ירי בחברון, בפיגוע אחר אח שלו נרצח. כשאתה אמרת שלא תשב עם יאיר לפיד ורע"מ הוא לקח אותך ברצינות והצביע לך. הוא לא דמיין בחיים שעל הקול שלו יכנסו חברי התנועה האיסלמית לתוך ממשלת ישראל! לשקר לו בפרצוף זאת בריונות, אמנם ברשות החוק, אבל בריונות.

לא הפריע לך שהחבר החדש שלך, יאיר לפיד, אמר שאנחנו צאצאים של יגאל עמיר, אלא לחצת לו את היד בנימוס כאילו לא קרה כאן כלום. לא הפריע לך שחברי קואליציה קראו ליושבי חומש תתי אדם, כי ככה זה אצלך, מי שלא חושב כמוך הוא לא אדם שראוי לתת לו כבוד, אלא הוא שליח חמוץ של ביבי, או שהוא חלק מהסמוטריצי'ם.

ואגב סמוטריץ, בראיונות לתקשורת הגעת לשיא שלך, באמת הבאת הופעה בחדשות 11 ואמרת "זאת הציונות הדתית? שלשה אנשים שמה בקושי עשו צבא, זה הדוגמה? מתן כהנא זה ציונות דתית, אני זה ציונות דתית שהולך לסיירת מטכ"ל ומגלן.." כך אמרת, אמנם אני מכבד את תקופת השירות שלך בצבא, אבל מלבד הצבא יש עוד כמה ערכים שעליהם בנויה הציונות הדתית כמו שאני מכיר אותה, שאותם כנראה שכחת. הסמוטריצ'ים האלה, השותפים שלך לשעבר אלה אנשים שלא חיכו כמוך לאקזיט כדי למסור את החיים שלהם למען עם ישראל. הסמוטריצ'ים עוד בגיל צעיר כשחשבון הבנק שלהם עוד היה צנום מאוד החליטו לעשות את זה. החליטו ללכת לגור ביהודה ושומרון, בשילה, קרית ארבע, אלון מורה ובית אל.

הם הלכו לעבוד במגזר הציבורי, הלכו לגור בגרעינים תורניים וחלקם נשארו ללמוד תורה שנים רבות תוך חיים צנועים. אז נכון שאין להם את הסיכות שיש לך על החזה. אבל יש להם סיכות אדירות וגדולות משלך בהרבה, על הלב. אגב לא רק שהחלטת לבוז ללומדי התורה החלטת גם להרעיב אותם כשזוג עם שלשה ילדים מקבלים בערך 1300 ₪ מלגה בחודש לקחת להם את ההנחה מהמעונות רק בגלל שהבעל לומד תורה ולא פילוסופיה יונית.

כאמור אני זוכר היטב את חוגי הבית שלך מתחילת הדרך, שם שאלו אותך שוב ושוב, למה לא נתניהו? אמרת בביטחון מלא, נתניהו הוא ז'בוטינסקי הוא יוביל אותנו לעוד התנתקות, אני זה התנ"ך, התנ"ך הוא נצחי לכן לעולם לא אפנה את הגדה המערבית, סליחה את יהודה ושומרון. אז אתה רה"מ כמעט שנה. הקפאת את הבניה, עוד לא ביקרת ביהודה ושומרון אפילו פעם אחת. ולא, הביקורים החפוזים בתוך בסיסים צבאיים לא נספרים.

וזה מוביל לנקודה האחרונה. אתה רה"מ שמפחד לרדת לציבור, ובצדק, הציבור לא מעוניין בממשלה הזאת. אבל זה עוד החלק הפחות נורא, הנורא יותר שזה בכלל לא מפריע לך, אמרת לתקשורת שיש משהו משחרר בלא לעבור את אחוז החסימה, ככה אפשר לעשות מה שטוב לישראל, כלומר זה לא אנחנו, הציבור שביקשת את אמונו יודע מה טוב לו. אתה, רה"מ, רק אתה יודע מה טוב לנו, אתה הציוני, הלוחם, הלאומי, הציוני דתי האמיתי שיודע מה טוב. אתה שגר ברעננה יודע הכי טוב למתישבי יהודה ושומרון.

בצורה חסרת תקדים חברי המפלגה שלך עזבו אותך, עמיחי שיקלי, רוני ססובר, שי מימון, פרופ' אשר כהן ולבסוף גם עידית סילמן. אמנם אתה חושב שהם לא עמדו בלחץ הציבורי אבל אם רק תפתח את העיניים תראה שיש להם אידיאולוגיה שאותה הם לא היו מוכנים לנטוש. אבל אתה בשלך, כל עוד אתה יכול אתה תיאחז בקרנות המזבח כי אתה אוהב את העם שלך ואתה יודע מה טוב לו, אז בשם חלק מהעם, תודה, גם אנחנו אוהבים אותך אבל רוצים מנהיגות אחרת. פה זו לא ברית המועצות. פה העם מחליט מה הוא רוצה ומה טוב לו. בחירות זה לא פילוג ושנאה, אלא זה הליך דמוקרטי טוב וחשוב.

כמה ימים לפני שהקמת את הממשלה דיברנו בווטסאפ בפעם האחרונה. שם הסברת לי שאם לא תקים ממשלה יהיה פה חורבן בית שלישי. רק ממשלת האחדות שלך תציל אותנו מחורבן הבית, נפתלי אני לא יודע אם אתה רציני או שאתה צוחק בסתר ליבך. אבל אולי כדאי שמישהו יגיד לך את זה, הממשלה שלך היא לא ממשלת אחדות גם אם תגיד את זה אלפי פעמיים זה לא יהפוך לנכון. הציבור הימני, המסורתי, החרדי, הדתי לאומי לא שם. האם יש יותר פילוג מלקרוא לממשלה הזאת הזו ממשלת אחדות?!

לסיום רק אומר שאני לא "צועק על שמאלנים" וגם לא "צורח במגפון". אני לא שליח של ביבי וגם לא של סמוטריץ. ואפילו אתפלל איתך בבית הכנסת בשמחה. אני הכרתי אותך בעבר ואני ממלא את בקשתך מפעם ואומר לך, זה עלה לך לראש. המצפן שלך איבד את הכיוון. לטובת כולנו, לך הביתה.

כמה מילים לניר אורבך. נו ניר, שנינו זוכרים את המפגש בלוד בפרעות תשפ"א כשבאת אליי ואל עוד חבר בהתרגשות ואמרת, אתם רואים?! לא נלך עם רע"מ. ביטלנו את זה, רק עברו כמה ימים והבנת שעבדו עליך, מצאת את עצמך צמוד מאוד לוואליד טאהא, תעשה לנו טובה אל תספר לנו שהממשלה הזאת טובה. אתה לא באמת מאמין בזה.

--

אורי ביליג הוא מנכ"ל 'אבן ישראל - זהות יהודית בעידן הפוסטמודרני'