סכרת
סכרתצילום: iStock

בתאל בר, אחות סוכרת מוסמכת, מאמנת לאורח חיים בריא והמנהלת של קהילת הסוכרת בפייסבוק "סוכרת בשליטה שלנו", מעניקה תקווה לסוכרתיים סוג 2 וטוענת כי במקרים רבים ניתן להביא לנסיגה מהמחלה ואף להיפטר מנטילת תרופות.

בראיון לערוץ 7 אמרה בתאל: אם ניכנס רגע לגוף שלנו וננסה להבין מה בכלל גרם לסוכרת סוג 2 להתפרץ, נגלה תהליך מופלא שאם נשתמש בו נכון, במרבית המקרים נוכל להביא לנסיגה מהמחלה.

הגוף הוא מכונה מאוד חכמה וכשהוא נמצא במתקפה, הוא עובד מאוד קשה כדי לאזן את עצמו וזה נכון לא רק לסוכרת. זה נכון לכל תהליך שמוציא את הגוף מאיזון או בשפה מקצועית - הומאוסטזיס.

דלקת, מחלה נגיפית, קורונה, ניתוח, הריון.. וגם תנגודת לאינסולין... כל מצב כזה מביא את הגוף להתגייסות שמטרתה העיקרית היא: להחזיר את הגוף לאיזון".

"האם ניתן לאזן סוכרת ולהפסיק טיפול תרופתי? תלוי כמה זמן הגוף היה חשוף לאותו גורם מחולל שגרם לו לצאת מאיזור הנוחות שלו. לצאת מאיזון.

בסוכרת הגוף חשוף לאורך שנים לרמות גבוהות של סוכר, שבהתחלה לא רואים אותו בבדיקות דם, אבל הגוף עובד מאחורי הקלעים ללא הרף ואז הוא קורס ומתחילים ליטול תרופות.

האם אפשר להפסיק ליטול תרופות ועדיין להשאיר את הגוף ברמות סוכר מאוזנות? התשובה היא כן.

כיצד ניתן לעשות זאת?

ניתן לעשות זאת באמצעות ארבעה עקרונות שמחזירים את הגוף לתפקוד יעיל שלאט לאט מאפשר לו להתמודד עם אותם גורמים שהביאו אותו לחלות.

המדובר בארבעה עקרונות בחיים הבריאותיים שלנו, שאם נדאג לאזן ביניהם כל הזמן, נוכל לחזור לתפקד בצורה אפקטיבית ובכך להביא לרמיסיה (הפוגה) בסוכרת וגם להפחתה עד כדי הפסקה של טיפול תרופתי.

ארבעת העקרונות הם:

-תזונה מאוזנת ומופחתת בפחמימות

-רווחה נפשית, שלוקחת בחשבון את ההשפעה של מתח, העדר שינה נאותה ועוד, על התפתחות מחלות מטבוליות ביניהן סוכרת

-פעילות גופנית - כל סוג של פעילות. העיקר לזוז.

-והעקרון האחרון, שבעצם הוא הראשון במעלה, רכישת ידע - כשאנחנו יודעים, יותר קל לנו להתגייס לשינוי ברמה מנטלית. לא כי מישהו אמר, אלא כי הבנו שזה מה שהגוף זקוק לו.

יש לציין, כי ככל שעובר יותר זמן, כך הסיכוי שניתן יהיה להפסיק את הטיפול התרופתי קטן, אבל לפעמים הגוף מפתיע.

ברצוני להביא דוגמא לאדם שהצליח להסיג לאחור את המחלה לאחר שנים רבות.

מ' בן 64 הגיע אלי עם סוכרת שסחב איתו במשך 25 שנה. כתוצאה מהסוכרת, הכליות שלו נפגעו מאוד והאפשרויות לטיפול תרופתי דרך הפה הצטמצמו, מכיוון שרוב התרופות מתפנות בכליות. לכן הוא היה מזריק פעמיים ביום אינסולין מיקס. הלב שלו היה בספיקה של 35% וכשהגיע אליי ליעוץ התנשף מירידה במדרגות. לאחר תשאול והתאמת תוכנית אישית עבורו שכוללת את ארבעת העקרונות התחלנו בתהליך. אחרי חצי שנה של תהליך, הוא ירד 15 קילו, התחיל להתאמן בהדרגה בחדר כושר (באישור הרופא שלו). הוא התחיל לעשות הליכות, לאכול לשובע ולצמצם את כמות הארוחות ביום בלי לוותר על מגוון עשיר של מאכלים טעימים. והכי חשוב - היתה לו מוטיבציה, כי מישהו האמין ביכולת שלו לעשות שינוי אמיתי.

אחרי 8 חודשים של עבודה והרבה סבלנות, הוא הפסיק לחלוטין את הטיפול באינסולין והיום שומר על רמות סוכר של 87-110 בצום וגם שעתיים אחרי האוכל. התפקוד הכלייתי השתפר ובסך הכל, הוא חזר להיות אדם עצמאי ומתפקד.

כמובן שכל התכנית היתה מגובה בביקורים אצל רופאים מקצועיים.

חשוב לציין, שמדובר במקרה קיצון של סוכרת מאוד מוזנחת וכי ברוב המקרים ה"קלים" של סוכרת, שבהם הגוף מגיב לטיפול בכדורים, ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ובוודאי במצב של טרום סוכרת, שאז המצב לגמרי הפיך.

לסיכום, ניתן להבין מדבריה של בת אל, כי אכן יש תקווה לסוכרתיים, אשר יאמצו אורח חיים בריא ובאפשרותם להגיע לאיזון הסוכרת ולהפסקת נטילת תרופות בייעוץ רפואי מוסמך. על מנת להקל על התהליך ניתן להעזר בקבוצות תמיכה של סוכרתיים בפייסבוק (כדוגמת הקבוצה "סוכרת בשליטה שלנו"), שבהן ניתן לקבל אינפורמציה רבה והמלצות מאנשי מקצוע ומסוכרתיים, אשר מתמודדים מדי יום עם הסוכרת.