מיכל אגמון גונן
מיכל אגמון גונןצילום: אתר בתי המשפט

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת מיכל אגמון גונן, צפויה להשתתף בניגוד לחוק בכנס של ארגון השמאל הרידיקלי "האגודה לזכויות האזרח".

מדובר בכנס לציון 50 שנה לאגודה לזכויות האזרח, שיתקיים במשך יומיים בחודש מאי במבנה הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. השופטת אגמון גונן עתידה לשאת דברי פתיחה בתחילת המושב הראשון ביום השני של הכנס.

סעיף 17(ב) ב"כללי אתיקה לשופטים, תשס"ז-2007" שנכתבו מכח "חוק בתי המשפט, תשמ"ד-1984", קובע כי "לא ייטול שופט חלק באירוע הנערך על ידי מפלגה או גוף פוליטי אחר, או במסגרת אחרת שלה זהות פוליטית או מפלגתית". סעיף 18 בכללי האתיקה קובע כי "שופט יימנע מהביע בפומבי דעה בענין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

לשם ההשוואה, בשנת 2017 נשיאת בית המשפט דאז מרים נאור החליטה להחרים את הטקס הממלכתי לציון יובל שנים להתיישבות ביהודה ושומרון וסירבה לשלוח לאירוע הממלכתי נציג מטעם בית המשפט העליון, את השופט ניל הנדל.

מכיוון שמדובר היה באירוע ממלכתי ביוזמת ממשלת ישראל, נציג בית המשפט העליון אמור היה להשתתף באירוע על פי כללי הפרוטוקול. חרף זאת, כאמור, הנשיאה נאור החליטה להחרים את הטקס משום שלטענתה מדובר היה באירוע "שנוי במחלוקת" והשתתפות בטקס מנוגדת לכללי האתיקה של השופטים.

בתוך כך, ארגון 'בצלמו' שיגר הערב (חמישי) מכתב לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ודרש ממנה לאסור על השופטת אגמון גונן להשתתף בכנס של ארגון השמאל הרדיקלי. "אין כל ספק שמדובר בחציית קו", נכתב במכתב ששלח שי גליק מנכ"ל 'בצלמו'. "מדובר בארגון שמאל קיצוני שאף כונה בעבר על ידי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין 'האגודה לזכויות החמאס'. מדובר בארגון שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה ומזוהה פוליטית עם הצד הכי קיצוני בחברה הישראלית, המגן על מחבלים ומסרב להגן על יהודים במקרים רבים מסיבות פוליטיות".

"אודה להנחיה ברורה שלך על ביטול השתתפותה בכנס", הוסיף. "בנוסף אציין שמדובר בארגון שעותר רבות לבתי משפט והשתתפות שופט בכנס כזה שמברך ארגון כזה ולמחרת עותר בפניו מהווה לעג וקלס ואי שיוויון בפני הפונים בשעריו".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "השתתפות השופטת גונן בטקס מוכיחה סופית - בג"ץ הינו סניף של מפלגת מרצ. אותו בג"ץ שאסר על שופט לכבד התיישבות יהודית מחבק ארגון שמאל קיצוני שמגן באופן קבוע על מחבלים עם דם על הידיים ובעל אג'נדה פוליטית קיצונית ונגד זכויות האדם של אזרחי ישראל. נמשיך לפעול למינוי שופטים ציונים שדואגים לזכויות האדם של אזרחי ישראל ולא של החמאס כמו שכונתה בעבר האגודה לזכויות החמאס על ידי ראש הממשלה המנוח יצחק רבין".

תגובת השופטת מיכל אגמון-גונן באמצעות דוברות הרשות השופטת: "השופטת מיכל אגמון-גונן קיבלה הזמנה לכנס אשר צפוי להיערך בפקולטה למשפטים של מוסד אקדמי ונעתרה לה על בסיס עמדתה שמדובר בעניין משפטי".