ההכנות המוקדמות
ההכנות המוקדמותיחצ

המלחמה הבלתי פוסקת במזרח אוקראינה והכאוס על הגבולות מובילים לניסיונות היקלטות באזורים שקטים יותר באופן יחסי במדינה.

בין המקומות באוקראינה בהם הקהילה המקומית קולטת פליטים יהודים הוא בית חב"ד בהאדיטש, העיירה בה טמון האדמו"ר הזקן מחב"ד, בניהולו של השליח הרב שניאור דייטש.

במהלך החג קלט בית חב"ד בהאדיטש מאות פליטים שהתארחו לאורך החג וזכו לארוחות החג ביד רחבה.

במקביל שלוחי האדיטש הכינו 2,500 מנות חג ששוגרו לאלפי יהודים, כולל כאלו המתגוררים במרחק של מאות קילומטרים מהעיירה.

"השלוחים בהאדיטש נחלצו לעזרתם של כמה משלוחי חב"ד באוקראינה שהתקשו להתמודד עם המצב בשל הנזק שנגרם למוסדותיהם ואחרים נותרו מחוץ לגבולות אוקראינה עקב המלחמה", סיפרו השלוחים המקומיים.

"בסך הכל, לקחו על עצמם במוסדות האדיטש את הטיפול בעשרה ערים ומוקדים מחוזיים שונים ובהיקף כולל של 2,500 יהודים", הוסיפו.

מנהל המוסדות והשליח, הרב שניאור זלמן דייטש, מציין בסיפוק "בכל שנה מבצע פסח הוא מבצע מורכב מאין כמותו, והשנה זה היה מורכב בכפל כפליים, בעיקר בגלל המצב הביטחוני והצורך לחלק ארוחות 'תחת אש'.

"בזכות מטבח ענק של 300 מטר וציוד חדיש הצלחנו לבסס מערך חלוקה מאורגן היטב. שרשרת לוגיסטית שהעבירה את המנות למוקדים מסודרים בכל עיר או עיירה, ושם חיכו רכבי חלוקה מקומיים שהעבירו את המשלוחים ליעדם ותיעדו עבורנו את קבלת המשלוח בכל בית. בשבוע שעבר ציינו 120 שנה ליום הולדת הרבי מליובאוויטש, ונדמה לי שזו המתנה הכי טובה שיכולנו לתת לו".

הרב דייטש הודה לארגון UJA ניו יארק שלקחו שותפות בשליש מהעלות של המבצע המיוחד, "שאר הסכום", הוא מספר, "עוד לא התפניתי לגייס, אבל לא יכלנו לעמוד מנגד, מול הבקשות של המשפחות והשלוחים. אי אפשר להשאיר יהודי רעב, בשום מחיר".