עולי תימן באוהלים
עולי תימן באוהליםצילום: ELDAN DAVID

על פי דיווחים שונים בתקשורת אין בכוונת משרד הבריאות לחשוף את דו"ח גרוטו שנכתב על ידי מנכ"ל משרד הבריאות בעבר, פרופ' איתמר גרוטו, ועוסק במעורבותם של אנשי רפואה בפרשת ילדי תימן מזרח ובלקן.

בעקבות כך הוגשה לבית המשפט המחוזי עתירה על ידי שורת גופים בדרישה להורות למשרד הבריאות לחשוף את הדו"ח שהטיוטה שלו חשפה שורה ארוכה של כשלים והתנהלויות בעייתיות של גורמי בריאות ורפואה בפרשה.

עורך הדין דוד מנע, כיהן בחבר בוועדות שעסקו בפרשה בימי כהונתו כחבר כנסת. שוחחנו אתו על מה שעשוי להתגלות בדו"ח, במידה ואכן תתקבל העתירה. "לא תתברר מידת מעורבות הממסד בפרשת חטיפת ילדי תימן", משוכנע עו"ד מנע.

"זו פרשה סבוכה שלאט לאט מתגלית, ובסוף תתגלה מעורבות הממסד בפרשת חטיפת ילדי תימן", הוא אומר ו"קורא לשר הבריאות, השר הורביץ, שכאיש מרצ שהשקיפות תחת לשונם תמיד, לחשוף את הדו"ח של גרוטו ולהביא סוף לפרשה הסבוכה הזו. כמה ועדות חקירה קמו וכמה דברים הסתירו. צריך לחשוף הכול. הדברים החדשים שמתבררים הם המעורבות הממסדית בחטיפת ילדי תימן".

על תחושותיו כחבר ועדות בכנסת שעסקו בפרשה, אומר מנע כי הדברים היו ברורים כבר אז. "ידענו בדיוק מה היה אז אבל אף אחד לא דיבר על זה. עכשיו דברים מתחילים להיחשף. חברים ידעו זאת הרבה לפני. פרשת חטיפת ילדי תימן היא פרשה מסובכת ומתסכלת שהממסד הישראלי היה חלק ממנה. זה היה הכול מתוזמן. זה לא היה תינוק פה ותינוק שם. זה היה ממוסד. אני יודע מה הסיבות לכך ולאן העבירו אותם אבל אני לא מוסמך להגיד את הדברים", הוא אומר ומציין את החשש לפגיעה במשפחות מאמירת דברים שלא על ידי גופים ממוסדים, אם כי קיימות בהחלט השערות באשר לזהותן של המשפחות שאליהן הועברו הילדים.

"יש משפחות שההורים כבר נפטרים ורוצים לדעת מה עלה בגורל הילדים. הגיע הזמן שאולי הורביץ כשר בריאות ייתן הוראה לחשוף את דו"ח גרוטו", אומר מנע שמסכים לתחושה שההיגיון שמאחורי ההסתרה הוא החשש לטלטלה של ממש שתפקוד את הארץ.

"זה יכול לגרום לטלטלה, להראות מי בממסד היה מעורב בזה, והרבה הפתעות יכולות להיות כאן. מובן שתהיה רעידת אבל צריך לחשוף את הכול כבר", אומר מנע ולשאלתנו אם הוא אכן מעריך שהשר הורביץ יביא לחשיפת הדברים, הוא משיב בחיוב. "אני מקווה שדווקא להורביץ יהיה האומץ לחשוף את הדברים שייחשפו בעוד תקופה כלשהי. אנחנו בעידן שבו הכול נחשף. עדיין רב הנסתר על הגלוי, עדיין חוששים שדברים יביאו לרעידת האדמה בתחום מעורבות הממסד בחטיפה. את זה רוצים לחסוך מהציבור, אבל הגיע הזמן לחשוף אותם".

בדבריו דוחה עו"ד מנע את הטענות העולות מעת לעת ולפיהן מדובר בלא יותר מאשר פרשה דמיונית ולכל היותר היו כשלים ברישום תינוקות שנפטרו או באיתור הוריהם במעברות, אך לא בתכנית יזומה ומסודרת. לדבריו הטענות הללו כבר הוכחו כחסרות בסיס. "זה הוכח כבר, זה מאחורינו. זה לא טעויות בזיהוי וטעויות ברישומים. הנושא של חטיפת ילדי תימן כבר הוכח. הבעיה היא שמסתירים היום את המעורבות הארגונית בעניין הזה, וגם זה עוד ייחשף".