אלעד טנא
אלעד טנאצילום: איה אפרים

מבצע שומר החומות הסתיים בשנה שעברה בתובנה ברורה: ההסברה הישראלית נקלעה למשבר.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי מתוך הבנה זו, בחודשים האחרונים מערך ההסברה הלאומי הוקם מחדש ורתם לצידו את כלל גופי ההסברה לצורך היערכות מקדימה לקראת חגי האביב - פסח, רמדאן ופסחא.

במאמץ משותף זה לוקחים חלק המשטרה, משרד החוץ, דובר צה"ל, מתפ"ש, שב"ס ואחרים. בתחילה כונה המבצע ההסברתי בשם "עומר התנופה", אך כעת הוא מכונה במערכת הביטחון בשם ההולם יותר את מטרותיו: "שובר גלים". המבצע כלל הכנת מסרים נצורים בהתאם לקהלי יעד שונים בעולם, גיבוש חומרים, והיערכות מקדימה לימים רגישים - במיוחד לאורך חודש הרמדאן.

השינוי המרכזי הוא ביכולת לעבוד יחד ובתיאום, או כפי שהגדיר זאת גורם בכיר: "התחושה היא שהתזמורת סוף-סוף מנגנת". ואכן, בניגוד לעבר, כלל הגופים עובדים יחד במסגרת חמ"ל משותף, המקיים הערכות מצב, מגבש מסרים ומציף תיעוד מהשטח בזמן אמת.

מאמץ ההסברה המשותף הגיע לשיאו ביום שישי האחרון, שהתאפיין במתיחות הרבה שבין ליל הסדר ויום שישי השני של הרמדאן. בין איומי חמאס להסלמה והדיווחים הכוזבים שהציפו את הרשתות החברתיות במטרה להצית את השטח, יזם החמ"ל ראיונות, קיים תדרוכים, יצר ויזואליה ומסרים, והזים שמועות כזב שרצו ברשת.

גורמים במערך טוענים בשיחות סגורות כי "הורגש במקרים רבים שינוי של ממש בנרטיב". לטענתם, דוגמה ברורה לכך ניתן לראות בתגובה הישראלית שלשום לדברי ההסתה השקריים של דרשן מסגד אל-אקצא, שייח' עכרמה צברי, שטען כי ישראל מתכוונת להתיר ליהודים הקרבת קורבנות בשטח ההר.

הדברים, שקיבלו הד נרחב באינטרנט ובגלים הפתוחים בערוצים בערבית, זכו למענה מהיר וחד, שהופץ בערבית בהתייחסות רשמית של מערך ההסברה - שהפריכה את הטענות וזכתה לתהודה ניכרת באותם ערוצי פרסום, באופן שסייע למיתון אפקט ההתססה ולהרגעת המתיחות. כך היה גם בפעילות חמ"ל מערך ההסברה, שהפיץ תיעוד שהמחיש את זריקת בקבוקי התבערה מתוך המסגד. אחדים מבקבוקי התבערה נפלו על שטיח הכניסה למסגד ובפתח חלון, וגרמו להתלקחות מסוכנת שכובתה מיד.

"המסר שהודהד היה ברור: הפורעים מחללים את המסגד, מסכנים חיי אדם ואת שלמות המקום הקדוש, ובכך למעשה מונעים במעשיהם מן המתפללים המוסלמים לקיים את הפולחן הדתי בבטחה", אמר בכיר בחמ"ל ההסברה, והוסיף: "באמצעות פעילות זו ועוד רבות אחרות, ניתן להצביע על הסטה מוצלחת של חלק מהשיח בעולם הערבי. משיח שתוקף ומסית נגד ישראל, לגינויים כנגד המתפרעים עצמם, המחללים את קדושת מסגד אל-אקצא באמצעות יידוי אבנים, בקבוקי תבערה ומשחקי כדורגל".

מגמה זו התחזקה לאחר שמשפיענים בעולם הערבי הצטרפו לאותן קריאות נגד המתפרעים. בהקשר לכך, ציין הבכיר: "אנחנו מנסים לשנות את הפרדיגמה. אין סיבה שמישהו יחלל מקום קדוש ושזה יעבור בשתיקה".

יודגש כי ההסברה אינה פתרון קסם לכל הבעיות אבל בניגוד לעבר, המסרים לא נורים במפוזר והם מגובים בוויזואליה מתאימה לעידן הרשתות החברתיות. האפקט ברור: המסרים מחלחלים ומשפיעים על קהלי היעד.

ראש מערך ההסברה הלאומי, אלעד טנא, מעודד מהתוצאות: "הצלחנו בתוך חודשים ספורים להפיח רוח חיים במערך ההסברה הלאומי, תוך רתימה של כלל הגופים למאמץ משותף שנושא פרי, משפיע בזירות רבות ומשרת את המדינה".