כך מתואר סיפור ההגדה בספרי הלימוד במצרים באדיבות כאן 11

כולנו מכירים את הסיפור המפורסם של יציאת מצרים, אבל איך היא מסופרת בצד השני של המשוואה - בספרי הלימוד המצריים?

הכתב רועי קייס הביא בתוכנית 'עצם העניין' בכאן 11 מחקר חדש של מכון המחקר IMPACT SE, המצביע על פוליטיזציה של הסיפור התנ"כי, אך גם על התייחסות מעניינת למשה רבנו - שרואה בו כנביא אמת לצד מוחמד וישו ומוקיעה את פרעה.

לדבריו, סיפור יציאת מצרים מופיע לא רק בתנ"ך, אלא גם בקוראן, שם נטען כי אשת פרעה הצילה את חייו של משה ושכנעה את המלך לחוס על חייו ולאמצו. מעבר לכך, הסיפורים די דומים. עד לפני שנה הסיפור הזה של יציאת מצרים היה מופיע בספרי הלימוד של תלמידי כיתה ד' במדינה, אך יש בו פוליטיזציה מסוימת - באותם ספרי לימוד, נכתב כי משה ברח לארץ מדיין השוכנת ב"דרום פלסטין", מדינה שלא הייתה קיימת אז בשם הזה. כמו כן, נכתב באותם ספרים שבני ישראל יצאו ממצרים לפלסטין ולא לארץ כנען.

לפי מחקר בהתהוות של מכון המחקר והמדיניות IMPACT SE, משה מוזכר בספרי הלימוד לכיתה ו' כנביא אמת שהמוסלמים מכירים בו לצד מוחמד וישו. גם בספר לכיתה י"ב מוצג משה כדמות מהוללת - הספר מביא את הדין והדברים בין משה לפרעה, במהלכו הוא קורא לו לשלח את בני ישראל והופך את מטהו לנחש, כדוגמה לשיח כן שהביא לניצחון האמת על השקר, הטוב על הרע והצדק על העושק.

בספר ללימודי אזרחות וזכויות אדם לכיתה י"א התלמיד המצרי לומד כי מקורן של זכויות האדם טמון בדתות המונותאיסטיות, בהן היהדות ותחילה בעשרת הדיברות שקיבל משה מאלוהים במעמד הר סיני.

ד"ר אופיר וינטר, אחד מכותבי המחקר, אמר על מעמדו של משה, כי "הוא נביא לגיטימי, מוכר על ידי האסלאם, ובסיפור של יציאת מצרים, הוא ללא ספק הטוב ופרעה הוא הנבל. גם למשל כשסאדאת נרצח ב-1981 הרוצח שלו צעק 'הרגתי את פרעה'. אז במצרים יש יחס מאוד חיובי ונוסטלגי וגאווה במורשת הפרעונית, אך פרעה עצמו נתפס באופן שלילי בגלל המשקעים האסלאמים הדתיים".