איתן סטיבה חזר בשלום לכדור הארץSpaceX

האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, ואנשי צוות Ax-1 נחתו בכדור הארץ אחרי יותר משבועיים בחלל.

חללית הדרגון ובה סטיבה ושלושת שותפיו למשימה נחתה במי האוקיינוס מול חופי פלורידה.

רגע לפני הכניסה לאטמוספירה, תא הצוות של החללית נפרד מתא השירות (הכולל את הפאנלים הסולריים) והפעיל מנועיו במטרה להיכנס לאטמוספרה. ההיפרדות מתא השירות בוצעה על מנת שמגן החום יוביל את כניסת הקפסולה בה נמצאים האסטרונאוטים לאטמוספירה.

ספלאש דאון במים ומחיאות כפייםSpaceX

החללית נכנסה לאטמוספירה במהירות של כ-17,000 מייל לשעה (27,000 קמ"ש). החיכוך בשכבת האטמוספרה האט את החללית בצורה דרסטית תוך חימום הקפסולה לטמפרטורות שגבוהות מ-1600 מעלות. לאורך כל התהליך, מערכות אוורור בחללית ובחליפות שמרו על חברי הצוות ועל החללית עצמה.

המהירות של החללית המשיכה לרדת עד שהגיעה למהירות של 560 קמ"ש שמאפשרת את פתיחת המצנחים. בעת הנחיתה במים, האטה החללית עד למהירות של כ-30 קמ"ש. מיד לאחר הנחיתה הגיעו סירות מהירות שבדקו את מצב החללית הכללי, ווידאו שאין דליפות או פגיעות לא צפויות בגוף החללית.

לאחר הנחיתה במים תגיע ספינה של SpaceX שתעלה את החללית לסיפונה. כנהוג במשימות חלל צוות Ax-1 יפונה מתוך החללית, תוך ביצוע בדיקות רפואיות. מאתר הנחיתה ילקח הצוות לאתר השיגור, קייפ קנוורל בפלורידה, שם ממתינים צוותי Axiom Space, SpaceX ונאס"א לביצוע בדיקות המשך עבור חברי צוות Ax-1.

החללית ובה סטיבה, לארי קונור ומארק פאת'י והאסטרונאוט הוותיק מייקל לופז-אלגריה התנתקה לפנות בוקר מתחנת החלל הבינלאומית, שם שהו ארבעת האסטרונאוטים במשך יותר משבועיים. חזרתם לכדור הארץ התעכבה בכמה ימים בשל תנאי מזג אוויר באזור הנחיתה.

ביום שלישי בשבוע שעבר התקיים טקס פרידה מהאסטרונאוטים. סטיבה אמר בעברית: "איחרתי לפגישה הזו כי בדיוק היה מעבר מעל ישראל עם שמיים בהירים. זה היה כיף לראות את ישראל מצפון עד דרום. עשרת הימים פה היו מיוחדים במינם. כל הצוות פה נתן יד ואנחנו עזרנו להם בפעילות שלהם. למדנו המון ואני מרגיש שרק התחלתי. ואני מרגיש שאני מוכן להישאר פה עוד חודש. שלום לכולם וחג שמח".

במהלך שהותו בתחנה סטיבה ביצע עשרות ניסויים מדעיים ואפילו השתתף בטקס "זיכרון בסלון". הואשוחח בשידור ישיר עם נשיא המדינה ונאלץ לחגוג את ליל הסדר בחלל.