ח"כ גמליאל
ח"כ גמליאל צילום: הלשכה

מאות בני אדם השתתפו היום (שלישי) בכנס הזום של הפורום לישראל ירוקה אשר עסק במחזור רכבים. בכנס הוצגו ממצאים מדאיגים אשר מראים כי השטחים הירוקים בישראל הולכים ומתמלאים במכוניות נטושות.

על פי הערכות המשרד להגנת הסביבה בכל שנה יש מעל-200 אלף רכבים שמצטרפים לכביש בכל שנה. בכנס הוצגו נתוני מחזור הרכבים ברחבי העולם. ביפן אחוזי מחזור הרכבים עומדים על 99%, באיחוד האירופי על 93% בארה"ב אחוז מחזור הרכבים עומד על 80% ובאוסטרליה על אף שאין חקיקה בנושא לעומת המדינות האחרות ישנם 80% מחזור רכבים.

את הכנס פתחה השרה להגנת הסביבה לשעבר ח"כ גילה גמליאל שאמרה: "כשרה להגנת הסביבה לשעבר, אישרתי את המלצת הדרג המקצועי שתחייב את יבואני הרכב לגרוט מכוניות שירדו מהכביש. מדינת ישראל צריכה לצעוד בעקבות מדינות אירופה בתחום ולעגן את המהלך בחקיקה".

"כ-200 אלף כלי רכב נגרעים בממוצע בכל שנה והופכים ל-200 אלף טון של פסולת מזהמת. עם אימוץ החזון של כלכלה מעגלית, אנחנו יכולים להפוך את הפסולת למשאב. לאורך כהונתי יישמתי את המדיניות 'המזהם משלם'. גם כאן, אני מאמינה שהיצרן האחראי לחומרים המזהמים צריך לשאת באחריות לסיום חיי הרכב ולמיחזור החלקים. אני קוראת לשרה זנדברג ליישם את ההמלצות שאישרתי באמצעות חקיקה, ואני אהיה שם כדי להבטיח שגם האופוזיציה תתמוך בחוק. ילדינו ונכדינו נושאים את עיניהם אלינו ודורשים סביבה נאותה לחיות בה בעתיד. בנושא הזה - אין קואליציה ואופוזיציה", הוסיפה.

במסגרת הכנס, התקיימו פאנלים והרצאות TED. הפאנל הראשון עסק בהתעלמות מתופעת גריטת הרכבים והשתתפו בו עמיעד לפידות ראש תחום פסולת בעמותת "אדם טבע ודין", ענת ג'יניאנו אבירם מנהלת אגף כלי רכב ואכיפה ברלב"ד ושגב קיים מנהל קרן מנוף בביטוח הלאומי. לאחר מכן התקיימו הרצאות TED מפי גלעד בן ארי מנכ"ל איגוד ערים סביבה שומרון אשר דיבר על הנזק הסביבתי ובטחוני של המגרטות ביהודה ושומרון. לאחריו התקיימה הרצאה של אמנון שחרור מנכ"ל תאגיד המחזור מ.א.י אשר דיבר על אחריות היצרן בכל הנוגע למחזור המכוניות.

לאחר מכן, התקיים פאנל בנושא פתרונות האפשריים לתופעה בהשתתפות עו"ד קובי בר לב מומחה לתחום איכות סביבה ורותם ישי מהנדסת תחבורה במשרד להגנת הסביבה. את הכנס חתם עו"ד יוסף אקרמן , סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה אשר דיבר על הפעילות המשפטית של הפורום והחשיבות בהטלת עיצומים כספיים כדי למנוע ממזהמים להמשיך ולזהם.

גלעד אך, יו"ר הפורום לישראל ירוקה אמר כי "במדינת ישראל שלא כמו בשאר מדינות המפותחות לא קיים מנגנון כלשהו למחזור מכוניות וזאת על אף כמות הרכבים שרק הולכת וגדלה מידי שנה. תופעה תופסת תאוצה אדירה בשנתיים האחרונות ועשרות אלפי דונמים של שטחים פתוחים מנופי ארצנו הולכים להיות פח אשפה מכוער ומזהם. מצב בלתי אפשרי זה מחייב את כלל הגורמים ברשויות המדינה להתייחס לכך באופן מיידי ולהתחיל למחזר מכוניות בישראל באופן סדור ועל פי חוק".

יוסי בר, מנהל המשטרה הירוקה האמון על אכיפת הפשיעה הסביבתית ציין כי "דרך פגיעה עמוקה בכיס נצליח להוציא את העבריינים מהמפה הסביבתית. הרוב המכריע של מגרטות הרכבים היא עבריינות פיראטית. אני מאוד מקווה שנצליח לקדם שינויים בשטח. אנחנו לא מוותרים לרשויות מקומיות עברייניות והן חלק מעולם הטיפול שבו המשרד להגנת הסביבה עוסק".