לחצו כאן להרשמה לכנס ירושלים בניו יורק

דני דיין, יו"ר יד ושם, שוחח עם ערוץ 7 לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה וסיפר על הדרך בה יחווה את היום הזה לראשונה בתפקידו הנוכחי.

"מבחינה מסויימת זה מזכיר לי את יום השואה הראשון שלי בישראל בשנת 1971 כעולה בן 15, לחוות את הצפירה ומדינה שלמה עומדת דום ומרכינה ראש לזכר ששת המיליונים. הכל היה מאוד ראשוני", מספר דיין.

"אחר כך זו כבר לא אותה חוויה של הפעם הראשונה. היום אני קצת חוזר לזה כי האחריות על הכתפיים שלי להוביל את זיכרון השואה ברמה הבינלאומית לתוך עידן חדש שבו למרבה הצער צריך להתכונן לימים שבה כבר לא יהיו ניצולים בינינו", הוא מוסיף.

דיין מדבר על המשימה החשובה ביותר של הדור הנוכחי בהקשר השואה והיא לדעתו לספר את הסיפור בכל במה אפשרית, משום שהניצולים הולכים ומתמעטים. "אנחנו מדליקים היום כמדי שנה שש משואות, בחרנו את מדליקי המשואות לפני מספר חודשים. לצערנו אחד מהם, שמואל בלומנפלד הלך לעולמו לפני שבועיים ובנו ידליק משואה במקומו. ההחלטה לבקש מהבן להדליק במקום האב היתה מאוד קלה, כי אנחנו נמצאים בתהליך הזה של מעבר הדורות מהעדים עצמם לבנים ולנכדים".

הוא התייחס גם לתגובה יוצאת הדופן של יד ושם לניסיונות להשוות את אירועי המלחמה באוקראינה לשואה. "אני דוחה כל השוואה לשואה ואין שום אירוע שדומה לה. זה לא רק רצח עם, אלא דבר הרבה יותר נרחב. גם מנהיגי רוסיה וגם מנהיגי אוקראינה ניסו לדחוף מוטיבים של השואה לתוך המלחמה ואני מודה שכאשר זירות הפשע הן אותן אלו הקשורות 'לנו', היה קשה להישאר בשקט".

דני דיין עתיד לקחת חלק ב'כנס ירושלים' של ערוץ 7 והעיתון 'בשבע' שייערך בחודש מאי בניו יורק והוא מקווה שמשם תצא בשורה של אחדות. "אנחנו נמצאים בימים שהפולטיקה מפלגת את העם היהודי, הדת מפלגת אותו, אבל השואה מאחדת אותו. אנחנו חייבים מהרע להפיק את הטוב".

לחצו כאן להרשמה לכנס ירושלים בניו יורק